Tisková zpráva: Zkušenost cizinců s českou školou je často zbytečně drsná

Na webu eduin.cz najdete sérii článků a videí, která přibližují zkušenosti cizinců se vzděláváním v České republice. Vyplývá z nich, že česká škola upřednostňuje známky a výsledky před motivací.

Praha, 6. prosince 2013 – Děti cizinců přicházejících do České republiky to ve škole nemají lehké. Musí se potýkat s jazykovým handicapem, přičemž škola jim jen výjimečně umí poskytnout potřebnou podporu. Překážkou je i pojetí školství, které vyzdvihuje fakta oproti dovednostem a klade důraz na výkon a známky. Učitelům pracujícím s cizojazyčnými žáky chybí metodická podpora, osnovy i výukové materiály. Pro školy je navíc obtížné sehnat na tuto výuku peníze.

Obsah čtyř příspěvků na stánkách eduin.cz shrnujeme:

  • Mnohé české školy nejsou schopné poskytnout cizojazyčným žákům individuální podporu a tím vyrovnat jejich vstupní jazykový handicap.
  • Učitelům chybí metodická podpora v práci s rozdílně nadanými žáky, včetně těch, jejichž mateřštinou není čeština.
  • Slabinou mnoha škol je nedostatečná komunikace s rodinami, což platí dvojnásob v případě žáků z jiných kultur.
  • Učitelé cizinci konstatují, že naše vzdělávání je silně zaměřené na výkon. Mnohem méně oceňuje motivaci k učení.
  • Velký význam v české škole má zkoušení a testování znalostí bez vazby na praktický život.

Co jsme k tématu publikovali:

  • O rozdílech mezi přístupem ke vzdělávání v Nizozemí a v České republice hovořila Nancy Engelen na říjnové konferenci značky Rodiče vítáni. Video s její prezentací můžete shlédnout ZDE. Doporučujeme minutu 7:45, kde se podivuje nad tím, proč u nás musí mít všechny děti jedničky, a porovnává české hodnocení ve škole s holandským.
  • O autentickou zkušenost s českou školou se na konferenci občanského sdružení META podělila studentka z Mongolska. Videozáznam naleznete ZDE. Věnujte pozornost minutě 6:30, kde hovoří o tom, co jí v nelehkých začátcích nejvíce pomohlo.
  • Článek, který pojmenovává obtíže, s nimiž se děti cizinců v českých školách setkávají. Chybí vhodné výukové materiály, osnovy i návody, jak tyto děti učit. Zajímavá infografika ZDE.
  • Postřehy „zvenku“ shrnuje příspěvek věnovaný zkušenostem zahraničních učitelů v České republice. Podle jejich názoru český model upřednostňuje výkon a učení se faktům před získáváním dovedností a diskusí. Celý článek si přečtěte ZDE.

Ochgerel Altangerel z Mongolska, řekla: „První dva měsíce jsem absolutně nevěděla, proč chodím do té školy a co dělám. Neuměla jsem tehdy vůbec nic. Tak jsem si musela najít systém, jak se naučit jazyk“

Nancy Engelen, Holanďanka žijící v České republice, řekla: „Naše děti žijí tady, potřebují umět dobře česky, tak by jim škola měla pomoct. Od toho snad je, ne?“

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
3 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
9 years ago

Jedná se tu o opravdový začarovaný kruh. Škola by třeba i chtěla učit pro život, chválit dovednosti ,pokroky.Jenže pak příjdu plošné srovnávací testy, testy PISA, testy OECD a jánevímjakýchještě organizací a už zas někdo řve, že jsme v těch testech na x-tém místě, když jsme byli na jiném. Takže jak tohle pojmout?

Vít Krajny
Vít Krajny
9 years ago

Nemyslím si, že jde o začarovaný kruh, spíše se domnívám, že je to o osobní odvaze učitele. Jedna paní učitelka na obdobný dotaz v diskuzi reagovala vysvětlením, že je testování vůbec nezajímá, protože oni ořezali kurikulum na podstané věci, které učí jinými metodami než frontální výukou. Díky tomu, si toho děti zapamatují více, jsou ve škole spokojenější a v testech jsou pak „paradoxne“ úspěšnější než jejich vrstevníci z jiných škol.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago
Reply to  Vít Krajny

A co znamená ořezat na podstatné věci? Prosím konkrétně.