bEDUin 31/2012

bEDUin

Co přinesl týden 8. – 14. 10. 2012

Témata týdne:

„maturitní“ žaloby, vysoké školy, waldorfské školství, inkluze, úroveň absolventů ZŠ

Výrok týdne:

„Měla by být (víceletá gymnázia) pro maximálně 5 procent těch nejtalentovanějších, ale v některých krajích odcházejí na víceletá gymnázia prakticky celé třídy ze základních škol,“ Jiří Zajíček, předseda Asociace průmyslových středních škol, pro Český rozhlas.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Soudní precedens s maturitami: Městský soud v Praze dal za pravdu prvním čtyřem žalobám studentů, kteří si stěžovali na to, jak se s jejich odvoláním proti výsledkům maturity v roce 2011 vypořádalo MŠMT. Ministerstvo nyní musí těmto studentům individuálně zdůvodnit, proč jejich odvolání zamítlo. Pokud by se ukázalo, že odvolání byla oprávněná, může dojít k přehodnocení výsledků maturity. Čtěte tiskovou zprávu EDUin a sledujte zpravodajský šot ČT.
  •  

  • Jakou budoucnost má české vysoké školství? Sledujte panelovou diskusi ministra Fialy se studenty vysokých škol.
  •  

  • Nečekejme, až s financováním škol udělá něco stát: Vyzývá prostřednictvím videa po účasti na konferenci Rodiče vítáni, která proběhla 11. října v pražském DOXu, majitel firmy PeopleComm Tomáš Hajzler. Záznamy přednášek z konference budou brzy k dispozici na webu EDUin a Rodiče vítáni.
  •  

  • Waldorfské školství mimo zákon? Na Slovensku končí několikaletý experiment s jedinou waldorfskou základní školou. Politici usilují o to, aby tato „alternativa“ nebyla dále povolena, kritizují především antroposofickou filozofii školy. V ČR existuje několik základních i středních škol s různou mírou sekularizace, nebo naopak příklonu k původní steinerovské filozofii. Obvyklé námitky proti waldorfskému školství soustředil ve svém blogu Tomáš Feřtek, kde komentuje také situaci na Slovensku.
  •  

  • Neumějí procenta, ani zlomky: Znalosti absolventů ZŠ se podle ředitelů středních škol velmi horší. Neovládají základní znalosti, které byly dříve běžné. Zatímco jedni to přikládají za vinu zrušení jednotných osnov a volají po jejich znovuzavedení, předseda Asociace průmyslových středních škol tvrdí, že střední školy berou kvůli financím ke studiu i takové žáky, kteří nejsou pro studijní dráhu na maturitním oboru disponováni. O jaká data se mohou čeští odborníci opřít, pokud by chtěli tento jev analyzovat?
  •  

  • Asociace proti inkluzi: Školské asociace uveřejnily společné prohlášení, v němž znovu odmítly vládní Strategii boje proti sociálnímu vyloučení, která počítá např. s omezením praktických škol. Citujeme z diskuse pod článkem: Vyjádřit se o nekompetentnosti někoho je snadné. Prohlášení považuji za argumentačně slabé. Těšil jsem se na argumenty, PROČ jsou konkrétní opatření špatná, nebo v čem negativní dopady převáží pozitiva…
  •  

  • Budoucí učitelé na PedF UK mají od tohoto semestru nový předmět: Vzdělávací technologie 21. století. Pro zájemce budou přednášky přenášeny online a budou také dostupné na Youtube.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 18. 10. Přednáškový seminář Antisemitismus v české minulosti i přítomnosti (Olomouc)
  • 18. 10. seminář Role rodičů v precenci šikany (Praha)
  • 18. 10. Vzdělávací technologie 21. století – série přednášek (Praha)
  • 23., resp. 24. 10. Seminář k systému evaluace a monitoringu vzdělávání v ČR (Zlín, resp. Brno)
  • 25. 10. konference na téma Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu (Praha)
  • 25. 10. konference E-portfolio ve výuce cizích jazyků (Praha)

Přidat komentář

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozorňovat mě na