Považuji za důležité zdůraznit, že to, že třetina studentů neuspěla u maturitního testu, nám neříká o úrovni vědomostí a dovedností našich studentů vůbec nic. Abychom mohli ze skutečnosti, že žáci test nesložili, vyvozovat nějaké závěry, museli bychom se důkladněji zabývat otázkou, jaká by měla být vědomostní a dovednostní výbava každého maturanta a jak dobře test tuto výbavu měří. V současné situaci je velmi dobře možné (a například dostupné analýzy testu z českého jazyka tomu nasvědčují), že obtížnost testu byla špatně nastavena, případně testové úlohy byly špatně voleny. Jistě si každý z nás dovedeme představit takový test, který složí drtivá většina maturantů a naopak takový test, který bude natolik obtížný, že ho složí jen ti, kteří budou mít nějaké specializované vědomosti. Absence promyšleného vymezení vědomostí a dovedností, které by si měl každý maturant odnést do života, nám znemožňuje objektivně posoudit validitu testu. A také nám neumožňuje spolehlivě identifikovat vědomosti a dovednosti, které našim absolventům chybí a kterým je třeba ve výuce věnovat pozornost. To je zcela zásadní problém. Měření kvality na výstupu by přece nemělo mít za cíl oddělit „zrno od plev“, ale ověřit, zda si všichni osvojili vědomosti a dovednosti, ke kterým byli v průběhu studia systematicky připravováni. K tomu je třeba, aby tyto vědomosti a dovednosti byly definovány a aby bylo zřejmé, jaké cesty vedou k jejich osvojování. Absence „maturitního standardu“ s sebou nese reálné nebezpečí, že snaha vyhnout se neúspěchu u zkoušky, nepovede k systematickému důrazu na dosažení důležitých vzdělávacích cílů, ale k bezmyšlenkovému nacvičování jednotlivostí obsažených v testu. V každém případě: v této situaci, ve které se aktuálně nacházíme, by bylo krajně nezodpovědné a nespravedlivé nechat třetinu studentů u zkoušky propadnout. To je možno učinit až v situaci, kdy budou cíle jasně definovány a systematicky naplňovány v průběhu celého studia.
Hlavní témata
bEDUin
Nejnovější komentáře
- Jana: Problémy ve společnosti souvisí se škodami, které na nás napáchala škola. Málokdo vyvázl bez šrámů, říká Jana Nováčková
- Janek: Hospodářské noviny: Plánované dělení žáků na dvě kategorie po kritice padlo
- Jana: Hospodářské noviny: Plánované dělení žáků na dvě kategorie po kritice padlo
- Oldrich: Tisková zpráva: Maturity jdou dělat i levněji. Vezměme si příklad ze Slovenska
- kloubicova: Polemika: Deník Právo vs. Cermat. Jsou zadání přijímacích testů na střední školy matoucí?
EDUkalendář
- 6. února 2023
-
-
Seznamte se s Asociací lesních MŠ
6. února 2023 17:30 - 18:30
onlineZvažujete založení lesní školky? Nebo ji již zakládáte či máte? A znáte Asociaci lesních MŠ? Ať už o Asociaci lesních MŠ slyšíte poprvé, či ji znáte, ale v rozpočtu se vám nedaří najít prostředky na členský příspěvek, anebo Vás zatím ničí…
-
- 7. února 2023
-
-
Zakládáme lesní školku: exkurze
7. února 2023 14:00 - 18:00
LMŠ Stromík, Hostěnická 626, 664 07 PozořiceNové video Zakládáme lesní školku vzniklo ze stálice v naší seminářové nabídce - od samotného vzniku Asociace lesních MŠ jsme sdíleli s novými zájemci know-how, které se sice časem proměňuje, ale základy jsou již jasně dané. A právě základní stavební kameny naleznete v nahrávce,…
-
- 15. února 2023
-
-
Ředitel naživo - online informační setkání pro zájemce
15. února 2023 18:00 - 19:00
onlineŘeditel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice/trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí a chtějí své zkušenosti…
-
Ředitel naživo: Informační setkání pro zájemce o program
15. února 2023 18:00 - 19:30
www.reditelnazivo.cz/o-programu#informacnisetkaniSetkejte se s organizátory, průvodci i absolventy programu a zeptejte na vše, co vás o programu zajímá.
Těšíme se vás na online informačním setkání dne 15. února 2023 od 18:00 hodin. Svou účast na informačním setkání potvrďte na www.reditelnazivo.cz/o-programu#informacnisetkani
-
Umělá inteligence v hodinách informatiky
15. února 2023
onlinewebinář:
Učebnice Strojové učení pro děti obsahuje 13 jednoduchých a zábavných projektů, které děti na 2. stupni ZŠ provedou trénováním systémů umělé inteligence a jejich využití ve Scratchi. Obsahem webináře bude představení projektů a návod, jak koncipovat výuku s učebnicí.
Dozví…
-
- 21. února 2023
-
-
Ředitel naživo: Estonské školství očima českých ředitelů
21. února 2023 18:00 - 19:30
https://www.reditelnazivo.cz/estonske-skolstvi-ocima-ceskych-rediteluPřipojte se 21. února 2023 v 18:00 hod. na naši online ochutnávku a seznamte se s organizátory i absolventy programu, kteří se s vámi podělí o své postřehy ze studijní cesty do Estonska. Inspirujte se pro vaši ředitelskou praxi a sledujte naši online diskuzi.
Na online ochutnávce se dozvíte…
-
Estonské školství očima českých ředitelů
21. února 2023
onlineCeloživotní vzdělávání (se) by nemělo chybět v agendě každého ředitele či ředitelky školy a jejich zástupců. Proto i účastníkům programu Ředitel naživo nabízíme inspiraci odjinud prostřednictvím exkurzí a studijních cest po Česku i zahraničí.
Vynikající vzdělávací vý…
-
- 24. února 2023
-
-
Síla konsensu: Jak rozvíjet u dětí kompetence pro demokratickou kulturu
24. února 2023 09:00 - 15:00
Skautský institut, Staroměstské nám. 1/4, 110 00 Staré Město"Demokracie nemůže existovat bez demokratických institucí a zákonů, ale tyto instituce a zákony nemohou v praxi fungovat, pokud nejsou založeny na demokratické kultuře, tj. na demokratických hodnotách, postojích a praxi". Jak konkrétně zajistit, aby děti a mládež rozvíjely postoje, dovednosti a hodnoty, které demokratickou kulturu podporují? …
-
- 26. února 2023
-
-
Nakopněte svoji školu
26. února 2023 - 28. února 2023
Zámecké návrší LitomyšlNakopněte svoji školu je třídenní festival zabývající se tématy vzdělávání a českého školství. Nabízí přednášky, workshopy a semináře, které jsou zaměřeny na inovace ve výuce, rozvoj pedagogických dovedností nebo zlepšování prostředí ve školách.
Účastníci mají pří…
-