Podcast

#6 O vzdělávání po distanční výuce s Tomášem Zatloukalem



Padesát pět tisíc žáků a studentů má po distanční výuce během pandemie koronaviru vážné mezery ve výuce. Ukázala to zpráva České školní inspekce, která vyšla na konci prázdnin. Jaká je to zpráva pro české vzdělávání? Kolik času bude potřeba, aby se rozdíly v rámci tříd a škol srovnaly? A jak může v takové situaci pomoct Národní plán doučování z dílny ministerstva školství? V dalším dílu EDUcastu si Veronika Sedláčková povídá nejen o novém školním roce s ústředním školním inspektorem Tomášem Zatloukalem.



#5 - O popularizaci vědy ve školách s Květoslavou Stejskalovou



Proč je dobré začít s vědou už u dětí na první stupni? Proč se při chemických pokusech vyplatí používat kyselinu citronovou nebo sodu bikarbonu? A jak náročné je pro vědce zjednodušit chemii i pro malé děti? V novém díle EDUcastu odpovídá popularizátorka vědy Květoslava Stejskalová z Ústavu fyzikální chemie Jaroslava Heyrovského Akademie věd.



Speciál #1 s Barborou Heřmanovou



Vítězkou letošního ročníku ceny pro inspirativní pedagogy Global Teacher Prize je Barbora Heřmanová. Prvnostupňová učitelka ze Základní školy Mozaika v Rychnově nad Kněžnou porotu zaujala svým přístupem pro práci s chybou nebo využíváním zpětné vazby s důrazem na hodnocení posunu v učení u každého žáka. Speciál EDUcastu proto přináší s čerstvou vítězkou rozhovor. Redaktorka EDUzínu Lucie Kocurová ho vedla hned po vyhlášení cen, omluvte tedy prosím sníženou kvalitu záznamu.



#4 - O wellbeingu s Lenkou Felcmanovou



Co vlastně znamená slovo wellbeing? Jak s ním pracovat ve školách? Dá se "pohoda" nějak měřit? A co u dětí sledovat, pokud máme pocit, že u nich je wellbeing ohrožený? Hostem dalšího dílu EDUcastu je místopředsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání Lenka Felcmanová. Máte námět na téma nebo tip na hosta podcastu? Pište na pavla.lioliasova@eduin.cz



#3 - O testech a testování s Jiřím Münichem



Proč jsou přijímací zkoušky ve vzdělávacím systému problém? K čemu může pomoct, když Cermat zveřejní pilotáže testů k přijímacím zkouškám? A proč není dobře, že právě jednotné přijímací zkoušky jsou ovlivňujícím okamžikem pro další život dítěte podle toho, na jaké škole skončí? Nejen na tyto otázky Veronice Sedláčkové odpovídá Jiří Münich, který se věnuje problematice testování a statistických modelů.



#2 - O svobodné hře s Petrem Danišem



Jaké jsou základní podmínky svobodné hry dětí? Proč je dobré, když je při hře necháme riskovat? A proč má být herní průvodce neviditelný? V druhém dílu EDUcastu Pavla Lioliasová s ředitelem vzdělávacího centra Tereza Petrem Danišem o svobodné hře dětí. Máte námět na téma nebo tip na hosta podcastu? Pište na pavla.lioliasova@eduin.cz



#1 - Návrat dětí do škol s Miroslavem Hřebeckým



Je možné zhodnotit po pár dnech návrat dětí do reálných tříd? Na co by se teď učitelé u školáků měli zaměřit? A proč je při vyrovnávání nerovností po návratu žáků do lavic důležité i neformální vzdělávání? V prvním díle EDUcastu moderátorka Veronika Sedláčková rozebírá téma návratu žáků do škol s programovým ředitelem EDUin Miroslavem Hřebeckým.