Podcast

#13 - O učení venku s Markétou Vokurkovou



Děkujeme učitelům, kteří neučí předměty, ale učí děti - to je motto letošního ročníku ceny pro inspirativní učitele Global Teacher Prize Czech Republic. Mezi finalisty se před dvěma lety dostala i Markéta Vokurková, prvostupňová učitelka ze Základní školy Kunratice. Porotu zaujala i tím, že si před několika lety řekla, že začne se svou třídou víc chodit ven - nejen na výlety, ale na běžnou výuku. Co je na takovém rozhodnutí vůbec nejtěžší? Jak venku učit třeba češtinu nebo matematiku? A kde v listopadu sehnat žížaly pro badatelskou výuku? Hostem EDUcastu je finalistka GTP CZ 2020 Markéta Vokurková. Máte tip na hosta? Pište na pavla.lioliasova@eduin.cz



Speciál #6 s Vladislavem Halíkem



Speciál EDUcastu k seriálu Ochránce. Scénárista a předseda správní rady EDUinu Tomáš Feřtek si povídá s ředitelem Soukromé základní a mateřské školy Adélka Vladislavem Halíkem. Co ho vedlo k založení vlastní školy? Jaké jsou motivace rodičů pro přechod dětí z veřejných škol do soukromých inovativních škol? Jak takové školy fungují? Rozhovor navazuje na sedmý díl seriál Ochránce. Pustit si ho můžete třeba v IVysílání České televize: 7/10 Vrabčák - Ochránce | Česká televize (ceskatelevize.cz)



#12 - O středním článku řízení/podpory s Vladimírem Srbem



Ministerstvo školství začalo v lednu letošního roku pilotáž středního článku podpory. Posílení podpory mezi školami a ministerstvem je i jedna z priorit Strategie 2030+. Kromě ministerstva školství pracuje na své vizi pro střední článek také iniciativa Partnerství pro vzdělávání 2030+. Jak by měl střední článek vlastně fungovat? Jaký je rozdíl mezi středním článkem podpory a řízení? A jak můžou Česku při tvoření tohoto modelu pomoct zkušenosti ze zahraničí? Hostem Veroniky Sedláčkové je Vladimír Srb, vedoucí pracovní skupiny Střední článek v rámci Partnerství 2030+. Funkci středního článku podpory se věnoval i EDUinem každoročně vydávaný Audit vzdělávacího systému.



Speciál #5 s Kateřinou Fořtovou



Speciál EDUcastu k seriálu Ochránce. Scénárista a předseda správní rady EDUinu Tomáš Feřtek si povídá s psycholožkou Kateřinou Fořtovou ze Základní školy Kunratice. Jaký postup doporučuje škole ve chvíli, kdy zemře nějaký žák? Jaké členy má mít operační tým pro danou situaci? A jak komunikovat s dětmi ze zasažené třídy? Proč je dobré mít pro takovou situaci připravený plán už dopředu? A co by naopak ředitelé nikdy dělat neměli? Rozhovor navazuje na šestý díl seriál Ochránce. Pustit si ho můžete třeba v IVysílání České televize: 6/10 Veřejný nepřítel - Ochránce | Česká televize (ceskatelevize.cz)



#11 - O robotice, informatice a matematice se Štěpánkou Baierlovou



Jak v dětech probouzet lásku k matematice? Jsou v české společnosti pořád genderové stereotypy v přístupu k robotice? A jak rodič pozná ve výuce svých dětí, že informatika se teď učí jinak než dřív? Hostem EDUcastu je učitelka matematiky a informatiky na brněnské Základní škole Labyrinth, jedna z vítězek Global Teacher Prize CZ 2020 a jedna z padesáti nejinspirativnějších učitelů letošního ročníku Global Teacher Prize, Štěpánka Baierlová.



Speciál #4 s Petrou Wünschovou



Speciál EDUcastu k seriálu Ochránce. Scénárista a předseda správní rady EDUinu Tomáš Feřtek si povídá s ředitelkou Centra Locika Petrou Wünschovou. Tématem rozhovoru je agresivita dětí. Jak agresivní chování u dětí diagnostikovat, jak se v takové situaci zachovat a jak s dětmi s poruchami chování pracovat. Rozhovor navazuje na třetí díl seriálu Ochránce. Pustit si ho můžete třeba v iVysílání České televize: Ochránce: Andílek — iVysílání — Česká televize (ceskatelevize.cz).



#10 - O revizi rámcových vzdělávacích programů s Janem Jiterským



Na ministerstvu školství od letošního září pracuje skupina expertů, která připravuje revizi rámcových vzdělávacích programů - tedy toho, co se mají děti na základních školách učit. Je revize opravdu potřeba? Musely by se do budoucna všechny děti učit to samé? A jak by se taková úprava měla projevit i na podobě přijímacích zkoušek na střední školy? S moderátorkou Veronikou Sedláčkovou mluví předseda Expertního panelu k revizi rámcových vzdělávacích programů Jan Jiterský.



Speciál #3 s Pavlem Dosoudilem



Speciál EDUcastu k seriálu Ochránce. Scénárista a předseda správní rady EDUinu Tomáš Feřtek si povídá s Pavlem Dosoudilem, psychologem z Pražského centra primární prevence diskutují. Třeba o tom, jak fungují diagnostické ústavy v České republice, jejich současném stavu a zkušenostech z daného prostředí.



#9 - O proměnách učitelské přípravy s Miroslavem Slowikem a Karlem Gargulákem



Na českých pedagogických fakultách a fakultách připravující učitele v posledních letech probíhá proměna studia budoucích pedagogů. Jak ukazují data, novým učitelům totiž často chybí dovednosti pro práci s heterogenní třídou nebo nejsou z vysokých škol připravení na množství byrokracie, které je čeká. V souvislosti s proměnou studijních oborů se proto i tato témata dostávají do studijních plánů. O konkrétním předmětu, který funguje na Technické univerzitě v Liberci, mluví jeho garant Miroslav Slowik. Konzultant EDUinu Karel Gargulák pak přidává pohled na proměnu učitelské přípravy v celé České republice.



Speciál #2 s Karlem Handlířem



Speciál EDUcastu k seriálu Ochránce. V následujících týdnech uslyšíte speciální díly k seriálu České televize – Ochránce. Rozhovory vede scénárista seriálu a předseda správní rady EDUinu Tomáš Feřtek. Dnešním tématem je problematika segregovaných škol - Jak si s tím poradit? Jakou podporu poskytnout učitelům, dětem, rodičům. Hostem je ředitel základní školy v Krnově, Karel Handlíř.



#8 - O práci školského ombudsmana se Slávkem Hrzalem



Skoro dva a půl tisíce podnětů řešil za předminulý školní rok školský ombusdsman Slávek Hrzal. Jeho funkcí je teď vlastně inspirovaný nový český seriál Ochránce, který na podzim vysílá Česká televize. Jaké případy řeší ten opravdový ombudsman nejčastěji? A jak může školám, žákům, rodičům i zřizovatelům z pozice své funkce pomoct? V osmém dílu EDUcastu mluví Veronika Sedláčková se školským ombudsmanem Slávkem Hrzalem. Máte tip na dalšího hosta podcastu? Pište na pavla.lioliasova@eduin.cz



#7 - O volebních programech s Karlem Gargulákem



Do voleb do Poslanecké sněmovny zbývají poslední dny. Jak jednotlivé strany ve svých programech myslí na vzdělávání? Kterým tématům se věnují nejvíc a na jaké naopak spíš zapomínají? A je ve volebním programu hnutí ANO poznat, že strana poslední čtyři roky vedla rezort školství? Hostem EDUcastu je analytik EDUinu Karel Gargulák, který zpracoval analýzy volebních programů.



#6 O vzdělávání po distanční výuce s Tomášem Zatloukalem



Padesát pět tisíc žáků a studentů má po distanční výuce během pandemie koronaviru vážné mezery ve výuce. Ukázala to zpráva České školní inspekce, která vyšla na konci prázdnin. Jaká je to zpráva pro české vzdělávání? Kolik času bude potřeba, aby se rozdíly v rámci tříd a škol srovnaly? A jak může v takové situaci pomoct Národní plán doučování z dílny ministerstva školství? V dalším dílu EDUcastu si Veronika Sedláčková povídá nejen o novém školním roce s ústředním školním inspektorem Tomášem Zatloukalem.



#5 - O popularizaci vědy ve školách s Květoslavou Stejskalovou



Proč je dobré začít s vědou už u dětí na první stupni? Proč se při chemických pokusech vyplatí používat kyselinu citronovou nebo sodu bikarbonu? A jak náročné je pro vědce zjednodušit chemii i pro malé děti? V novém díle EDUcastu odpovídá popularizátorka vědy Květoslava Stejskalová z Ústavu fyzikální chemie Jaroslava Heyrovského Akademie věd.



Speciál #1 s Barborou Heřmanovou



Vítězkou letošního ročníku ceny pro inspirativní pedagogy Global Teacher Prize je Barbora Heřmanová. Prvnostupňová učitelka ze Základní školy Mozaika v Rychnově nad Kněžnou porotu zaujala svým přístupem pro práci s chybou nebo využíváním zpětné vazby s důrazem na hodnocení posunu v učení u každého žáka. Speciál EDUcastu proto přináší s čerstvou vítězkou rozhovor. Redaktorka EDUzínu Lucie Kocurová ho vedla hned po vyhlášení cen, omluvte tedy prosím sníženou kvalitu záznamu.



#4 - O wellbeingu s Lenkou Felcmanovou



Co vlastně znamená slovo wellbeing? Jak s ním pracovat ve školách? Dá se "pohoda" nějak měřit? A co u dětí sledovat, pokud máme pocit, že u nich je wellbeing ohrožený? Hostem dalšího dílu EDUcastu je místopředsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání Lenka Felcmanová. Máte námět na téma nebo tip na hosta podcastu? Pište na pavla.lioliasova@eduin.cz



#3 - O testech a testování s Jiřím Münichem



Proč jsou přijímací zkoušky ve vzdělávacím systému problém? K čemu může pomoct, když Cermat zveřejní pilotáže testů k přijímacím zkouškám? A proč není dobře, že právě jednotné přijímací zkoušky jsou ovlivňujícím okamžikem pro další život dítěte podle toho, na jaké škole skončí? Nejen na tyto otázky Veronice Sedláčkové odpovídá Jiří Münich, který se věnuje problematice testování a statistických modelů.



#2 - O svobodné hře s Petrem Danišem



Jaké jsou základní podmínky svobodné hry dětí? Proč je dobré, když je při hře necháme riskovat? A proč má být herní průvodce neviditelný? V druhém dílu EDUcastu Pavla Lioliasová s ředitelem vzdělávacího centra Tereza Petrem Danišem o svobodné hře dětí. Máte námět na téma nebo tip na hosta podcastu? Pište na pavla.lioliasova@eduin.cz



#1 - Návrat dětí do škol s Miroslavem Hřebeckým



Je možné zhodnotit po pár dnech návrat dětí do reálných tříd? Na co by se teď učitelé u školáků měli zaměřit? A proč je při vyrovnávání nerovností po návratu žáků do lavic důležité i neformální vzdělávání? V prvním díle EDUcastu moderátorka Veronika Sedláčková rozebírá téma návratu žáků do škol s programovým ředitelem EDUin Miroslavem Hřebeckým.