Podcast

#20 - O Hejného výukové metodě matematiky s Milanem Hejným



Hostem EDUcastu je spoluzakladatel Hejného výukového metody matematiky a člen Auly slávy v rámci ceny EDUína Milan Hejný. Co je základním rozdílem mezi klasickou výukou matematiky a Hejného metodou? Proč by pan profesor žádného rodiče nepřesvědčoval, že jeho metoda je lepší než ta druhá? Jaký byl Milan Hejný sám žák? Proč se pro něj učení stalo doslova drogou? A proč je důležité, aby děti byly nejen zvědavé, ale i zvídavé? Nejen to popisuje v rozhovoru s moderátorkou Pavlou Lioliasovou.



#19 - O výsledcích TIMSS pro výuku Hejného matematiky s Davidem Gregerem a Janou Hanušovou



Žáci 4. tříd základních škol, kde se učí podle Hejného metody matematiky, jsou v matematice v průměru lepší než ostatní děti. Ukázala to analýza dat výzkumu TIMSS z let 2015 a 2019, kterou připravil tým z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Vznik analýzy finančně podpořila Nadace České spořitelny. V čem spočívá Hejného výuková metoda? Ve kterých úlohách jsou děti, které se jí učí, lepší? Proč bude dobré analyzovat i data z dalšího šetření v roce 2023? A jak mohou rodiče přistupovat k dětem, pokud se v jejich vývoji nechtějí zaměřit jen na výkon? S moderátorkou Veronikou Sedláčkovou si povídá autor výzkumu David Greger a lektorka H-Matu Jana Hanušová.



#18 - O školních psycholozích s Karlem Gargulákem



Události posledních týdnů dobře nasvítily problém, který české školy sužuje už léta - nedostatek školních psychologů a dalších podpůrných profesí. Potřebné jsou nejen pro děti, které ze vzdělávacího proudu vypadly během pandemie. Speciální přístup je potřeba i v případě ukrajinských žáků a studentů prchajících před válkou. Proč je pozice školního psychologa důležitá? Jaké jsou cesty financování podpůrných pozic a splní ministerstvo svůj závazek, že od září dostane každá škola nad 180 žáků peníze na školního psychologa? Hostem EDUcastu je analytik PAQ Research Karel Gargulák, ptá se Veronika Sedláčková.



#17 - O nedostatku pedagogů s Janem Kouckým



Ministerstvo školství v roce 2019 spočítalo, že v českých školách chybí šest tisíc pedagogů. Tématu nedostatku učitelů se ve svém výzkumu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy věnuje ředitel Střediska vzdělávací politiky Jan Koucký. Ten v současné době dokončuje několikaletý projekt, který právě hledá důvody, proč pedagogové v českých školách chybí. Moderátorka Veronika Sedláčková se ho ptá třeba na to, jestli je situace v českých školách stále stejná jako před několika lety? Jak se proměnila spokojenost učitelů s platem? Proč se ženy-učitelky často po rodičovské dovolené za katedru nevrací nebo co by státu poradil pro řešení nedostatku pedagogů? A co dalšího Jan Koucký se svým týmem zjistlil? Na to odpovídá v této epizodě EDUcastu. Máte tip na hosta? Pište na pavla.lioliasova@eduin.cz.



#16 - O novele zákona o pedagogických pracovnících s Janem Zemanem



Ministerstvo školství připravilo návrh novely zákona o pedagogických pracovnících. Ten už při svém nástupu zmiňoval ministr školství Petr Gazdík. Je novela dobrou úpravou? A s uzákoněním jakých pozic počítá a které se naopak do změny nedostaly? Téma s moderátorkou Pavlou Lioliasovou rozebírá analytik EDUinu Jan Zeman.



#15 - O výběru základní školy s Miroslavem Hřebeckým



V Česku se blíží zápisy do prvních tříd. Školy je letos musí vypsat během dubna a po dvou letech pandemie koronaviru to vypadá, že se do škol vydají budoucí prvňáčci se svými rodiči osobně. Jak vybrat tu pravou základní školu? Na co si při výběru dát pozor? A proč je dobré si při volbě školy prohlédnout i webové stránky? Moderátorka Veronika Sedláčková si povídá s programovým ředitelem EDUinu Miroslavem Hřebeckým.



Speciál #8 s Kristýnou Titěrovou



Speciál EDUcastu k seriálu Ochránce. Jeho scénárista a předseda správní rady EDUinu, Tomáš Feřtek, si tentokrát povídá s programovou ředitelkou organizace META Krístýnou Titěrovou. Jak se má zachovat učitel, když je součástí třídy žák-cizinec? Jaká jsou specifika práce žáků s odlišným mateřským jazykem? Jak učitel pozná, že dítě potřebuje podporu? Kam se může učitel obrátit pro podporu? Rozhovor navazuje na 9. epizodu seriálu Ochránce. Pustit si ho můžete třeba v IVysílání České televize: 9/10 Hidžáb - Ochránce | Česká televize (ceskatelevize.cz)



Speciál #7 s Miriam Janyškovou a Andreou Štefáčkovou



Speciál EDUcastu k seriálu Ochránce. Scénárista a předseda správní rady EDUinu Tomáš Feřtek tentokrát mluví s ředitelkou a zakladatelkou nadačního fondu Qiido Miriam Janyškovou a ředitelkou Qiido pedagogicko psychologické poradny Andreou Štefáčkovou. Jaký je rozdíl mezi talentem a nadáním? Jak nadání/talent u dětí a žáků ve třídě rozpoznat? Je nadání/talent měřitelný, popřípadě jak? Rozhovor navazuje na 8. epizodu seriálu Ochránce. Pustit si ho můžete třeba v IVysílání České televize: 8/10 Ahoj tati - Ochránce | Česká televize (ceskatelevize.cz)



#14 - O pomoci studentů učitelství během pandemie s Hanou Navrátilovou



Cenu EDUína za inovace ve vzdělávání letos získal Ústav školní pedagogiky, Fakulta humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Porotu nejvíc zaujal jejich projekt Budoucí učitelé v akci: záchranný kruh školám a rodinám. Hostem EDUcastu je Hana Navrátilová právě z Ústavu školní pedagogiky. Jak celý projekt fungoval? Proč studenti nezůstali jen u doučování? A jaká slabá místa má státní plán na doučování?



#13 - O učení venku s Markétou Vokurkovou



Děkujeme učitelům, kteří neučí předměty, ale učí děti - to je motto letošního ročníku ceny pro inspirativní učitele Global Teacher Prize Czech Republic. Mezi finalisty se před dvěma lety dostala i Markéta Vokurková, prvostupňová učitelka ze Základní školy Kunratice. Porotu zaujala i tím, že si před několika lety řekla, že začne se svou třídou víc chodit ven - nejen na výlety, ale na běžnou výuku. Co je na takovém rozhodnutí vůbec nejtěžší? Jak venku učit třeba češtinu nebo matematiku? A kde v listopadu sehnat žížaly pro badatelskou výuku? Hostem EDUcastu je finalistka GTP CZ 2020 Markéta Vokurková. Máte tip na hosta? Pište na pavla.lioliasova@eduin.cz



Speciál #6 s Vladislavem Halíkem



Speciál EDUcastu k seriálu Ochránce. Scénárista a předseda správní rady EDUinu Tomáš Feřtek si povídá s ředitelem Soukromé základní a mateřské školy Adélka Vladislavem Halíkem. Co ho vedlo k založení vlastní školy? Jaké jsou motivace rodičů pro přechod dětí z veřejných škol do soukromých inovativních škol? Jak takové školy fungují? Rozhovor navazuje na sedmý díl seriál Ochránce. Pustit si ho můžete třeba v IVysílání České televize: 7/10 Vrabčák - Ochránce | Česká televize (ceskatelevize.cz)



#12 - O středním článku řízení/podpory s Vladimírem Srbem



Ministerstvo školství začalo v lednu letošního roku pilotáž středního článku podpory. Posílení podpory mezi školami a ministerstvem je i jedna z priorit Strategie 2030+. Kromě ministerstva školství pracuje na své vizi pro střední článek také iniciativa Partnerství pro vzdělávání 2030+. Jak by měl střední článek vlastně fungovat? Jaký je rozdíl mezi středním článkem podpory a řízení? A jak můžou Česku při tvoření tohoto modelu pomoct zkušenosti ze zahraničí? Hostem Veroniky Sedláčkové je Vladimír Srb, vedoucí pracovní skupiny Střední článek v rámci Partnerství 2030+. Funkci středního článku podpory se věnoval i EDUinem každoročně vydávaný Audit vzdělávacího systému.



Speciál #5 s Kateřinou Fořtovou



Speciál EDUcastu k seriálu Ochránce. Scénárista a předseda správní rady EDUinu Tomáš Feřtek si povídá s psycholožkou Kateřinou Fořtovou ze Základní školy Kunratice. Jaký postup doporučuje škole ve chvíli, kdy zemře nějaký žák? Jaké členy má mít operační tým pro danou situaci? A jak komunikovat s dětmi ze zasažené třídy? Proč je dobré mít pro takovou situaci připravený plán už dopředu? A co by naopak ředitelé nikdy dělat neměli? Rozhovor navazuje na šestý díl seriál Ochránce. Pustit si ho můžete třeba v IVysílání České televize: 6/10 Veřejný nepřítel - Ochránce | Česká televize (ceskatelevize.cz)



#11 - O robotice, informatice a matematice se Štěpánkou Baierlovou



Jak v dětech probouzet lásku k matematice? Jsou v české společnosti pořád genderové stereotypy v přístupu k robotice? A jak rodič pozná ve výuce svých dětí, že informatika se teď učí jinak než dřív? Hostem EDUcastu je učitelka matematiky a informatiky na brněnské Základní škole Labyrinth, jedna z vítězek Global Teacher Prize CZ 2020 a jedna z padesáti nejinspirativnějších učitelů letošního ročníku Global Teacher Prize, Štěpánka Baierlová.



Speciál #4 s Petrou Wünschovou



Speciál EDUcastu k seriálu Ochránce. Scénárista a předseda správní rady EDUinu Tomáš Feřtek si povídá s ředitelkou Centra Locika Petrou Wünschovou. Tématem rozhovoru je agresivita dětí. Jak agresivní chování u dětí diagnostikovat, jak se v takové situaci zachovat a jak s dětmi s poruchami chování pracovat. Rozhovor navazuje na třetí díl seriálu Ochránce. Pustit si ho můžete třeba v iVysílání České televize: Ochránce: Andílek — iVysílání — Česká televize (ceskatelevize.cz).



#10 - O revizi rámcových vzdělávacích programů s Janem Jiterským



Na ministerstvu školství od letošního září pracuje skupina expertů, která připravuje revizi rámcových vzdělávacích programů - tedy toho, co se mají děti na základních školách učit. Je revize opravdu potřeba? Musely by se do budoucna všechny děti učit to samé? A jak by se taková úprava měla projevit i na podobě přijímacích zkoušek na střední školy? S moderátorkou Veronikou Sedláčkovou mluví předseda Expertního panelu k revizi rámcových vzdělávacích programů Jan Jiterský.



Speciál #3 s Pavlem Dosoudilem



Speciál EDUcastu k seriálu Ochránce. Scénárista a předseda správní rady EDUinu Tomáš Feřtek si povídá s Pavlem Dosoudilem, psychologem z Pražského centra primární prevence diskutují. Třeba o tom, jak fungují diagnostické ústavy v České republice, jejich současném stavu a zkušenostech z daného prostředí.



#9 - O proměnách učitelské přípravy s Miroslavem Slowikem a Karlem Gargulákem



Na českých pedagogických fakultách a fakultách připravující učitele v posledních letech probíhá proměna studia budoucích pedagogů. Jak ukazují data, novým učitelům totiž často chybí dovednosti pro práci s heterogenní třídou nebo nejsou z vysokých škol připravení na množství byrokracie, které je čeká. V souvislosti s proměnou studijních oborů se proto i tato témata dostávají do studijních plánů. O konkrétním předmětu, který funguje na Technické univerzitě v Liberci, mluví jeho garant Miroslav Slowik. Konzultant EDUinu Karel Gargulák pak přidává pohled na proměnu učitelské přípravy v celé České republice.



Speciál #2 s Karlem Handlířem



Speciál EDUcastu k seriálu Ochránce. V následujících týdnech uslyšíte speciální díly k seriálu České televize – Ochránce. Rozhovory vede scénárista seriálu a předseda správní rady EDUinu Tomáš Feřtek. Dnešním tématem je problematika segregovaných škol - Jak si s tím poradit? Jakou podporu poskytnout učitelům, dětem, rodičům. Hostem je ředitel základní školy v Krnově, Karel Handlíř.



#8 - O práci školského ombudsmana se Slávkem Hrzalem



Skoro dva a půl tisíce podnětů řešil za předminulý školní rok školský ombusdsman Slávek Hrzal. Jeho funkcí je teď vlastně inspirovaný nový český seriál Ochránce, který na podzim vysílá Česká televize. Jaké případy řeší ten opravdový ombudsman nejčastěji? A jak může školám, žákům, rodičům i zřizovatelům z pozice své funkce pomoct? V osmém dílu EDUcastu mluví Veronika Sedláčková se školským ombudsmanem Slávkem Hrzalem. Máte tip na dalšího hosta podcastu? Pište na pavla.lioliasova@eduin.cz



#7 - O volebních programech s Karlem Gargulákem



Do voleb do Poslanecké sněmovny zbývají poslední dny. Jak jednotlivé strany ve svých programech myslí na vzdělávání? Kterým tématům se věnují nejvíc a na jaké naopak spíš zapomínají? A je ve volebním programu hnutí ANO poznat, že strana poslední čtyři roky vedla rezort školství? Hostem EDUcastu je analytik EDUinu Karel Gargulák, který zpracoval analýzy volebních programů.



#6 O vzdělávání po distanční výuce s Tomášem Zatloukalem



Padesát pět tisíc žáků a studentů má po distanční výuce během pandemie koronaviru vážné mezery ve výuce. Ukázala to zpráva České školní inspekce, která vyšla na konci prázdnin. Jaká je to zpráva pro české vzdělávání? Kolik času bude potřeba, aby se rozdíly v rámci tříd a škol srovnaly? A jak může v takové situaci pomoct Národní plán doučování z dílny ministerstva školství? V dalším dílu EDUcastu si Veronika Sedláčková povídá nejen o novém školním roce s ústředním školním inspektorem Tomášem Zatloukalem.



#5 - O popularizaci vědy ve školách s Květoslavou Stejskalovou



Proč je dobré začít s vědou už u dětí na první stupni? Proč se při chemických pokusech vyplatí používat kyselinu citronovou nebo sodu bikarbonu? A jak náročné je pro vědce zjednodušit chemii i pro malé děti? V novém díle EDUcastu odpovídá popularizátorka vědy Květoslava Stejskalová z Ústavu fyzikální chemie Jaroslava Heyrovského Akademie věd.



Speciál #1 s Barborou Heřmanovou



Vítězkou letošního ročníku ceny pro inspirativní pedagogy Global Teacher Prize je Barbora Heřmanová. Prvnostupňová učitelka ze Základní školy Mozaika v Rychnově nad Kněžnou porotu zaujala svým přístupem pro práci s chybou nebo využíváním zpětné vazby s důrazem na hodnocení posunu v učení u každého žáka. Speciál EDUcastu proto přináší s čerstvou vítězkou rozhovor. Redaktorka EDUzínu Lucie Kocurová ho vedla hned po vyhlášení cen, omluvte tedy prosím sníženou kvalitu záznamu.



#4 - O wellbeingu s Lenkou Felcmanovou



Co vlastně znamená slovo wellbeing? Jak s ním pracovat ve školách? Dá se "pohoda" nějak měřit? A co u dětí sledovat, pokud máme pocit, že u nich je wellbeing ohrožený? Hostem dalšího dílu EDUcastu je místopředsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání Lenka Felcmanová. Máte námět na téma nebo tip na hosta podcastu? Pište na pavla.lioliasova@eduin.cz



#3 - O testech a testování s Jiřím Münichem



Proč jsou přijímací zkoušky ve vzdělávacím systému problém? K čemu může pomoct, když Cermat zveřejní pilotáže testů k přijímacím zkouškám? A proč není dobře, že právě jednotné přijímací zkoušky jsou ovlivňujícím okamžikem pro další život dítěte podle toho, na jaké škole skončí? Nejen na tyto otázky Veronice Sedláčkové odpovídá Jiří Münich, který se věnuje problematice testování a statistických modelů.



#2 - O svobodné hře s Petrem Danišem



Jaké jsou základní podmínky svobodné hry dětí? Proč je dobré, když je při hře necháme riskovat? A proč má být herní průvodce neviditelný? V druhém dílu EDUcastu Pavla Lioliasová s ředitelem vzdělávacího centra Tereza Petrem Danišem o svobodné hře dětí. Máte námět na téma nebo tip na hosta podcastu? Pište na pavla.lioliasova@eduin.cz



#1 - Návrat dětí do škol s Miroslavem Hřebeckým



Je možné zhodnotit po pár dnech návrat dětí do reálných tříd? Na co by se teď učitelé u školáků měli zaměřit? A proč je při vyrovnávání nerovností po návratu žáků do lavic důležité i neformální vzdělávání? V prvním díle EDUcastu moderátorka Veronika Sedláčková rozebírá téma návratu žáků do škol s programovým ředitelem EDUin Miroslavem Hřebeckým.