Tisková zpráva: Jak učit o uprchlících

ilustrační foto. Otevřená třída, EDUpoint

Asociace učitelů občanské výchovy Občankáři.cz vydala metodiku pro učitele k výuce o uprchlictví. Metodika je k dispozici pod licencí creative commons, tedy jako otevřený vzdělávací materiál.

Praha 22. září – Poskytnout žákům vhled do situace lidí, kteří utíkají před válkou a terorem na základě konkrétních příběhů, umožnit jim pochopit složitost situace lidí, kteří často navždy opouštějí svůj domov s tím nejvyšším možným rizikem, pochopit terminologii spojenou s migrací. Takový je cíl metodik pro 1. a 2. stupeň ZŠ, které na svém webu zpřístupnila asociace Občankáři.cz, která sdružuje učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Metodiky jsou učitelům volně k dispozici. Autorka metodik Petra Slámová předvede jednu z lekcí 6. 10. v EDUpointu v rámci programu Otevřená třída.

Metodika Kdo a proč utíká? je vytvořena pro žáky 1. stupně (především 4. a 5. ročník). Lekce má za cíl seznámit žáky s pojmy uprchlík a emigrace. Metodika je postavena na konkrétních příbězích uprchlíků a umožňuje vcítit se do pocitů lidí, kteří jsou nuceni opustit svůj domov. Zároveň se snaží, aby žáci sami dokázali odhalit důvody emigrace (dobrovolné i nedobrovolné odchody z vlasti). Lekce vytváří prostor například  i pro téma „Emigrace a ČR“, resp. události související s rokem 1968.  V neposlední řadě si žáci mají uvědomit důležitost a potřebnost domova jako místa bezpečí. Součástí lekce jsou pracovní listy, s nimiž žáci v průběhu lekce pracují. Metodika se snaží o mezipředmětový přesah do výtvarné výchovy, českého jazyka, vlastivědy, případně zeměpisu a dějepisu. Využívá metod kritického myšlení.

Metodika s názvem Opouštím svůj domov  je vytvořena pro žáky 2. stupně (především 8. a 9. ročník). Žák v úvodu lekce pracuje s pojmem „domov“. Následně se snaží o definici pojmu uprchlík: pracuje s touto definicí, resp. vyvozuje z ní důvody emigrace, dokáže tyto důvody analyzovat, porovnat a vyhodnotit (např. dobrovolné vs. nedobrovolné opuštění domova) na základě možné diskuze. Současně žák samostatně vyhledává další informace o tématu, porovnává jejich objektivitu a validitu. Pracuje s pojmy migrant, azyl, azylant. Na základě konkrétních příběhů uprchlíků si osvojuje konkrétní důvody pro udělení azylu v ČR. Cílem lekce je vybízet žáky k solidaritě a pomoci potřebným. Metodika má mezipředmětový přesah do českého jazyka, zeměpisu a dějepisu.

Petra Slámová, autorka metodik, Občankáři.cz, uvedla: Téma uprchlictví je v současné době více než aktuální. Chceme-li, aby se naši žáci oprostili od mnohdy značně zkreslených a pokřivených interpretací, kterými nás zavalují současná média, je třeba pochopit samotnou podstatu problému. Právě z tohoto důvodu je vhodné nabídnout pedagogům metodiku se zajímavými vzdělávacími aktivitami, která napomůže žákům vytvořit si vlastní názor na danou věc. Nová metodika, zabývající se právě tématem uprchlictví, se zároveň snaží poskytnout pedagogovi prostor, ve kterém může následně uplatnit svou vlastní invenci a respektovat schopnosti i možnosti žáků.“

  • Metodika k výuce o uprchlictví je k dispozici ZDE.
  • Program Edupointu ve Skautském institutu na Staroměstském náměstí v Praze ZDE.
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar

wpDiscuz