bEDUin 2/2012

16. 1. 2012
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 9.-15.1.2012


Klíčová
témata týdne: vysokoškolský zákon, zpráva MŠMT o desegregaci romských dětí ve vládě, vila Milada jako kampus, čeští skauti letos slaví 100 let – jaký je skaut dnes?


Výrok týdne: U většiny systémů, které uplatňují plošné standardizované testy, existuje vysoká míra stresu učitelů, častá zdravotní nezpůsobilost a je mnoho těch, kteří nechtějí pokračovat v profesi. Myslím, že tvůrci politiky si tato negativa neuvědomují.”
z článku o nevyhnutelných negativech standardizovaného testování v 5. a 9. třídách s profesorem University of London, Stephenem Ballem

 

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Vysokoškolský zákon, který předložilo MŠMT, je podle Rady vysokých škol natolik nekvalitní, že v budoucnu napáchá velké škody. Myslí si to i její místopředseda, emeritní rektor Masarykovy univerzity Jiří Zlatuška, který za Radu s MŠMT jednal a tvrdí, že MŠMT o věcnou oponenturu nestojí a obešlo ji. Novela je údajně natolik zrádná, že by studenti měli vyjít do ulic. V rozhovoru pro Týden.cz osvětluje Zlatuška nejproblémovější body novely.

  • MŠMT vydalo velké peníze za státní maturity, ale dosud se neobtěžovalo s oficiálním nezávislým posudkem jejích výsledků. Pro občany by mělo být nepřijatelné, že k projektu, který je hrazen ze státní kasy a navíc je kritizován, odmítá MŠMT nezávisle diskutovat, o takové standardní věci, jako je například nezávislý audit, ani nemluvě. Nabízíme dva texty, kde se o alespoň částečné zhodnocení pokusily: Lidové novinyEDUin.

  • Co nejvíc trápí, je to, jestli aktuální opatření vzdělávací politiky, která se připravují, mají nějaký potenciál situaci zlepšit, resp. posunout systém tak, aby v něm byly dobré školy 21. století tak, jak si je představuji. A se obávám, že tomu tak není, právě proto, že aktuálně připravovaná opatření neobsahují žádná opatření, která by se zaměřovala na podporu vyučování a učení,zaznělo z úst Jany Strakové v panelové diskusi na společném setkání škol, NNO a odborníků s názvem Dobrá škola 21. století. Setkání organizoval vzdělávací program Varianty společnosti Člověka v tísni a videozáznam najdete zde.

  • Na co konkrétně má jít 650 milionů nebo zda je předjednaná spolupráce s Českou televizí již nyní před výběrovými řízeními, hovoří ve 20 minutách Radiožurnálu Jiří Baumruk, externí pracovník Ministerstva školství, který je pověřený zpracováním projektu Sport. Tento projekt Brusel tvrdě kritizoval, nová verze projektu má být hotova zhruba v březnu.

O čem se diskutuje

  • Debata, která tematicky navazuje na záznam z diskuse Dobrá škola 21. století – Znají učitelé techniky, jak rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků? V  ČR momentálně neexistuje opatření, které by systémově podporovalo rozvoj učitelských kompetencí a 22 let od revoluce nemáme ucelený systém dalšího vzdělávání pedagogů. Národní projekt, který začal být připravován za úřadování Ondřeje Lišky a měl vytvořit systém vzdělávání učitelů propojený s kariérním řádem a standardem kvality učitele, byl po vynaložení velkého úsilí na jeho přípravu za úřadování Miroslavy Kopicové zastaven a Josef Dobeš se tomuto tématu nevěnuje.

Inspirace z praxe

  • Jak tradiční a mnohdy strastiplné ústní zkoušení na počátku hodiny změnit tak, aby se zapojili všichni a ještě je to bavilo, ukazuje v  blogu Zuzana Loubet del Bayle vyučující ve Francii dějepis a zeměpis. V  komentářích k příspěvku pak najdete podobný tip od českého vyučujícího češtiny.

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 19. 1. Kulatý stůl SKAV a EDUin na téma K čemu mohou, či nemohou být výsledky plošných testů užitečné? (Praha)

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články