bEDUin 8/2012

Co přinesl týden 27.2.-4.3.2012

Klíčová témata týdne:

Týden neklidu, ministr Dobeš by mě být odvolán, plánované propuštění učitelů – pravda, nebo kachna?, TEDx v Praze, MŠMT uveřejnilo všechny chystané IPn

Výrok týdne:

„(…) Očividně čelíme velké krizi důvěry mezi státem a akademiky. Ve chvíli, kdy není představeno přesnější řešení, se řada členů akademické obce domnívá, že to bude pro ni nepřijatelné.“
V rozhovoru pro Českou pozici rektor Masarykovy univerzity Mikuláš Bek.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Studentský Týden neklidu přinesl také podrobnější pohledy na rozkol mezi státem a akademiky. Jednak Česká pozice si všímá toho, že namísto masivní, ale problematické reformy by postačil minimalistický plán, který by navázal na úspěšná opatření v letech 2008–2011. Jaká konkrétní opatření by stačila, čtěte zde. Podobný názor sdílejí v rozhovoru také zakladatelé CERGE-EI, Centra pro ekonomický výzkum a doktorské studium Jan Švejnar a Josef Zieleniec. Do třetice pohledy na vysokoškolskou reformu prezentovali 3 exministři školství v debatě na FAMU – Ivan Pilip, Jan Sokol a Ondřej Liška. Audiozáznam či stručný výtah sledujte zde. Citát týdne z úst Mikuláše Beka odkazuje na současný stav, který rektor MU označil jako „krizi důvěry mezi akademiky a státem“, což je pochopitelné například ve chvíli, kdy ministr Dobeš dosazuje do správních rad škol svoje spolustraníky (jako tomu je v případě ČVUT).
  •  

  • Nebývale otevřeně komentuje situaci českého školství v rozhovoru pro Učitelský zpravodaj Paulo Santiago, spoluautor nezávislé zprávy OECD, která se vyjádřila především k českému systému hodnocení. „Nechápete smysl testování,“ vzkazuje nám expert. Je možné stále tvrdit, že takřka vše, co zpráva navrhuje, dávno děláme?
  •  

  • V určitých kruzích sílí debata o tom, zda má mít stát i do budoucna ambice stanovovat společné cíle vzdělávání pro všechny, a pokud ano, pak nakolik a v jaké podobě. Na jedné straně posiluje tendence svázat školy znovu jednotnějšími osnovami, na straně druhé zní volání po větší svobodě. Nabízíme na toto téma dva blogy – text Vladimíra Burjana doplněný na závěr zajímavou anketou mezi čtenáři blogu O. Šteffla a překlad textu amerického psychologa Petera Graye s názvem „Svoboda učení“.
  •  

  • MŠMT zveřejnilo názvy všech 34 připravovaných individuálních projektů národních. Zatím se z materiálů dozvíme jen oblast, do které projekt míří, partnery a rozpočet; původní projekt Sport, zdá se, mezi projekty chybí.
  •  

  • 3. března se v Praze konal TEDx s hlavním tématem „Není na co čekat“ (program zde). V jedné ze zatím zveřejněných přednášek Julian Treasure dokazuje, že jsme se díky současnému světu odnaučili slyšet a naslouchat a nabízí 5 technik, jak tuto schopnost obnovit. Dokonce vyzývá k tomu, aby se podobné dovednosti učily děti ve škole.

Inspirace z praxe

  • Co řeší teenager z Vietnamu, Ukrajiny, Zimbabwe nebo Romka žijící v Česku? Pod nenápadnými odkazy na webu CzechKid se skrývají kvalitní a autentické multifunkční aplikace s texty, dialogy, obrázky a odkazy, které mohou pomoci učitelům při výuce multikulturní výchovy.

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 8. 3. projekt „Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi“ – odborná diskuse (Praha)
  • 9. 3. projekt „Kariéra ředitele školy – ŘEDITEL21” – odborná diskuze (Praha)
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments