Co by pomohlo nastartovat změnu v českém školství a proč považujeme učňovské školství za podřadné?

19. 4. 2021
EDUin
bEDUin_clanek_obrazek4

Co přinesl týden  12.4. – 18. 4. 2021

Krátce:

  • „Alespoň si užijeme to šťourání v nose, které normálně nemůžeme,“ provádí učitelka Magdalena Fenclová v reportáži Deníku N své žáky prvním testováním po návratu do školy. Jak proběhlo, o tom se diskutovalo na sociálních sítích (facebook). Už v pondělí bylo jasné, že pozitivních testů bylo jen velmi málo. „Úřad Petra Arenbergera se omezil pouze na výše uvedené vyjádření, že šlo o nižší stovky pozitivních případů,“ napsal v úterý seznamzpravy.cz. Kvůli záchytům v řádu setin procenta média spekulovala o spolehlivosti testů nebo o tom, zda bylo nutné školy uzavřít. V pondělí bylo pozitivně testováno 160 dětí (lidovky.cz), podobné to bylo podle CNN Prima News i na školách, kde se testovalo PCR testy. Podle některých rodičů je testování nepřijatelné, jiní ho nepovažují za problém (tn.nova.cz). Stejná situace se opakovala i ve čtvrtek, a to i v regionech aktuálně nejvíce zasažených pandemií. „Buď jsou testy nespolehlivé, nebo děti nejsou přenašeči,“ cituje idnes.cz viceprezidenta Asociace ředitelů základních škol Jaroslava Jiráska. Aktualne.cz poukázalo na další možnou příčinu – děti neumí stěry správně provést. Testování PCR testy v mateřských školách Prahy 9 ale ukázalo stejný výsledek, pozitivní bylo jedno dítě ze čtyř set (novinky.cz). V pátek ministr Arenberger oznámil, že z více než 600 tisíc testů bylo po kontrole PCR testy pozitivních 302, z téměř 130 tisíc pracovníků škol bylo pozitivních 186. Seznamzpravy.cz psal o nízké kvalitě testů. „Nekompletní sady testů a mizivý záchyt,“ shrnula situaci reportáž v pořadu 168 hodin – přitom kapacity laboratoří pro PCR testy jsou podle reportérů ČT volné.
  • S praktickou výukou tento týden střední školy nezačnou. Co bude dál? Maturanti a středoškoláci ohrožení školním neúspěchem mohou do školy docházet na skupinové konzultace, zahájení praktické výuky ale vláda odložila a náhradní termín nestanovila (idnes.cz). Rozhodnutí zkritizoval například předseda Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček, kabinet se podle něj zachoval nezodpovědně, když ode dneška otevřel některé obchody, přitom v učebních oborech podle něj už nyní chybí žákům tolik praxe, že se to bude jen stěží dohánět (Deník N). Ve středečním rozhovoru pro idnes.cz ministr školství Plaga řekl, že s premiérem si vyříkali spekulace o jeho odvolání a že cítí jeho podporu, všichni žáci se podle něj do prázdnin do škol vrátí, testování a rotační výuka ale zůstane. Že by návrat mohl být rychlejší, naznačil ve čtvrtek. Podle něj by 2. stupeň základních škol mohl usednout do lavic už v květnu. Studenti středních škol by se k praktické výuce mohli vrátit už 26. dubna, stejně tak studenti závěrečných ročníků vysokých škol, informovala CNN Prima News. Rád by také testoval žáky PCR testy.
  • Není tak důležité, kdy přesně se školy otevřou, ale co se stane potom, upozorňuje v podcastu Respektu programový ředitel Miroslav Hřebecký. Představa řady lidí, že otevřením škol se vše vyřeší, je podle něj mylná. „Hodně věcí se může pokazit až nenávratně, pokud si učitel bude představovat, že dítě se bude schopné doučit celý vypadlý rok a bude k tomu přistupovat tak, že musí dvojnásobně zvýšit tlak. Takto to nefunguje,“ upozorňuje na potíže, které čekají učitele při znovuzačleňování dětí, které strávily rok „v lesích“.
  • I když s testováním nesouhlasíte, můžete dítě do školy poslat, v Semilech šly do školy i netestované děti. „Primárně mi vadí, že stát po mně jako po řediteli školy vyžaduje, abych ze školy udělal testovací centrum a některým žákům zakázal chodit do školy,“ vysvětlil rozhovoru pro seznamzpravy.cz ředitel Waldorfské základní a střední školy v Semilech Ivan Semecký, spustil tím diskusi (facebook). Ve čtvrtek byla ve škole třetina žáků bez testů, řediteli podle ihned.cz hrozí odvolání a pokuta do výše tří milionů korun, měnit názor ale nechce. Rodiče začali sbírat podpisy pod petici za návrat dětí do škol bez podmínek a na podporu ředitele školy. „Jestli je mimořádné opatření o povinném testování na školách dostatečně odůvodněné, musí rozhodnout jedině soud,“ shrnuje Josef Mačí názory, několik podnětů řeší soudy (seznamzpravy.cz).
  • V Bělorusku je za protesty vyhodili ze školy, architekturu dostudují studenti v Liberci. „Poměrně hrdě se tam vedení školy hlásí k tomu, že je vyhazují z politických důvodů,“ cituje respekt.cz prorektora Technické univerzity v Liberci Radka Suchánka, který měl od začátku koordinaci akce na starosti. Škola s nimi komunikovala za pomoci šifrovaných zpráv, některým z nich hrozilo uvěznění (irozhlas.cz). „I po přestěhování do Liberce mám stále noční můry. Utíkám v nich před policií nebo se snažím skrýt, aby mě nezatkli,“ svěřuje se studentka Anastasija, která byla krátce zatčena (seznamzpravy.cz).
  • Známe 10 finalistů letošní ceny pro inspirativní učitele Global Teacher Prize CZ, vítěze představíme 10. června. Vybere ho odborná porota, ke které patří například ředitel školy Karel Derfl, učitelka a lektorka Čtením a psaním ke kritickému myšlení Bohuslava Jochová, ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal, vědkyně Anna Fučíková nebo loňský vítěz Václav Fiala. „Loni vyučovali distančně všichni finalisté, teď tak učí jen někteří z nich, jiní rotují a zbytek finalistů učí pouze prezenčně. Což bude při hodnocení velmi obtížné jakkoli zohlednit,“ říká koordinátorka GTP CZ Hana Matoušů. Popřejte jim hodně štěstí na našem facebooku.

Výrok týdne:

„V následujícím období nepůjde o to, co speciálního vymyslíme pro ‚první‘ školní den, nepůjde tolik o to, jaké konkrétní výukové metody zvolíme a jak pojmeme organizaci výuky, nepůjde o učivo a už vůbec ne o sběr podkladů pro hodnocení žáků. Půjde zejména o pedagogickou moudrost, která se opírá o hodnoty a postoje. Půjde o to být spolu, znovu navázat živý vztah, budovat důvěru a podporovat,“ uvažuje ředitelka školy v Trmicích Marie Gottfriedová o tom, co bude důležité po návratu dětí do škol (eduzín.cz).

V souvislostech:

  • TŘI ROZHOVORY, KTERÉ STOJÍ ZA PŘEČTENÍ. CO BY POMOHLO NASTARTOVAT ZMĚNU V ČESKÉM ŠKOLSTVÍ PODLE MICHAELA FULLANA?

V týdnu bohatém na aktuální události vyšly v českých médiích tři zajímavé rozhovory. Přečtěte si, v čem vidí limity školského systému, který je postaven na tisících malých škol, světově uznávaný odborník na reformu vzdělávání Michael Fullan, proč by si dětský psycholog Michal Hofman přál, aby se starší žáci vrátili do školy třeba jen na pár týdnů před letními prázdninami nebo jak by se podle Václava Korbela, spoluautora studie o nízké prestiži učilišť, daly učební obory zbavit stigmatu.

Učitelé se musí učit od sebe navzájem,“ myslí si Michael Fullan

Nedohánět mezery ve vzdělání testováním, ale snažit se motivovat k učení a zaměřit se na wellbeing, to doporučuje Michael Fullan po návratu dětí k prezenční výuce. Starost o psychický stav žáků považuje za zásadní i za normálních okolností. „Myslím, že důležité je dělat obojí – zajistit wellbeing a zároveň předávat znalosti. Lidé si musí uvědomit, že tyto dvě věci jdou ruku v ruce. Pokud se učitelé dětem snaží předat nějaké znalosti a studenti nedávají pozor, nejsou v dobré kondici (ať už fyzické, nebo duševní), pak se nic nenaučí,“ říká v rozhovoru s Markétou Hronovou (ihned.cz).

Bývalý děkan Ontarijského ústavu pedagogických studií (Ontario Institute for Studies in Education) a emeritní profesor Torontské univerzity, který stojí v čele globální iniciativy Nová pedagogika pro hluboké učení (New Pedagogies for Deep Learning) a konzultuje s řadou států reformy jejich vzdělávacích systémů, vystoupí již toto úterý na konferenci Úspěch pro každého žáka, kterou pořádá Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV).

Jen nasypat peníze do školství podle něj není zárukou úspěchu. „V OECD řekli mnohokrát, že to nestojí na tom, kolik peněz utratíte, ale jak je utratíte. Někdy je nutné podpořit platy učitelů, když jsou nízké. Jindy investovat do nového konceptu vzdělávání, někdy na rozvoj vedení škol. Důležité je, abychom věděli, čeho tím chceme docílit,“ vysvětluje Michael Fullan. Česko je podle něj hodně specifické velkým množstvím malých škol, a tím i velkými nároky na ředitele škol. „Učitelé si musí své zkušenosti a dobrou praxi předávat mezi sebou. Pokud jim to budeme nějak nařizovat shora, nebude to fungovat. Změny půjdou rychleji, když se učitelé budou učit od sebe navzájem. A role lídra, tedy ředitele, je dát jim k tomu veškerou podporu,“ myslí si Michael Fullan.

Doufám, že se teenageři vrátí do školy alespoň na pár týdnů,“ říká dětský psycholog

Ignoruje česká společnost, že ve snaze chránit starší generaci se začíná tvořit jiná ohrožená skupina, děti a mladí lidé? Brněnský psycholog a psychoterapeut Martin Hofman je přesvědčen, že vláda bere na zřetel hlavně průmysl, ekonomiku a finance, zatímco studium a děti se ocitly na druhé koleji. „Nikdy jsem neviděl tolik klientů v tak těžkém psychickém stavu, a to napříč věkovými skupinami. Pracuji i s dospívajícími a dospělými, takže populaci vidím v celém průřezu a odpovídá to celospolečenské situaci,“ říká v rozhovoru se Zuzanou Hronovou (aktualne.cz).

Na rozdíl od Švýcarska si učňovských škol nevážíme, říká autor studie o prestiži učebních oborů

Na učiliště odchází zhruba třetina populačního ročníku, podle studie think-tanku IDEA je mezi nimi 44 % žáků, jejichž výsledky v mezinárodním šetření PISA byly v nejnižších ze šesti úrovní gramotnosti, které se již považují za problematické pro uplatnění v dospělém životě. „Zajímavé bylo porovnání rozdílů ve skóre žáků České republiky a zemí, kde má učňovské školství dobrou pověst, jako je právě Švýcarsko. Švýcarští žáci učňovských oborů dosáhli v testech z matematiky a rodného jazyka nadprůměrného výsledku, zatímco čeští žáci hluboce podprůměrného,“ říká v rozhovoru s Jitkou Polanskou Václav Korbel, spolupracovník think-tanku IDEA při Národohospodářském ústavu Akademie věd a analytik PAQ Research (eduzin.cz).

Výběr z Edukalendáře:  

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články