Krize 2. stupně ZŠ: Série článků mapuje situaci v českých školách a přináší příklady dobré praxe z ČR i ze zahraničí

Praha, 22. května 2025 –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ „Krize 2. stupně základní školy a jak z ní ven“ je název novinářského projektu Kateřiny Lánské a Jitky Polanské, který zastřešuje EDUin a podpořil Nadační fond nezávislé žurnalistiky. Série článků, které vycházejí v Heroine a následně na www.eduin.cz, má jako hlavní téma různorodost dětí v typické třídě, která je velkou výzvou pro české učitele. Jak to udělat, aby výuka byla i za stávajících podmínek kvalitní, aby se všem žákům dostalo dostatečné podpory a nikdo nebyl ošizen? Část z textů se věnuje i školám ve Skotsku a jejich pojetí druhostupňového vzdělávání.

serie

První text série, který vyšel 30. dubna na webu Heroine a který jsme právě zveřejnili na webových stránkách EDUinu, se věnuje tomu, jak souvisí koordinovaný pedagogický rozvoj uvnitř školy s kvalitou výuky a jaký má dopad na vzdělávací výsledky žáků. Kateřina Lánská v něm poukazuje na společné znaky úspěšných základních škol, které dokáží snižovat vzdělávací nerovnosti způsobené například nižším socioekonomickým zázemím rodin. 

Přinášíme komplexní pohled na krizi druhých stupňů základních škol. Zkoumáme příčiny nedostatečné úrovně kvality této vzdělávací etapy, ale především chceme popsat ověřené přístupy, které i v našich školách pomáhají kvalitu vzdělávání zvyšovat. Vedle toho přinášíme konkrétní řešení inspirovaná vzdělávacím modelem Skotska, který v rámci jedné střední školy vzdělává všechny děti s odlišným studijním potenciálem ve věku od 12 let,“  říká Kateřina Lánská. Jde nám o to ukázat, za jakých podmínek by mohl český vzdělávací systém efektivně podporovat celé spektrum žáků – od nadaných, přes děti s různými vzdělávacími potřebami až po vícejazyčné děti či ty ze znevýhodněného prostředí, a to bez nutnosti oddělovat je do různých škol či tříd,“ doplňuje Lánská.

Jsem ráda, že můžeme i díky podpoře NFNŽ pokračovat v misi EDUinu, kterou je tříbit vzdělávací debatu. Jsme rádi, že měl náš tým možnost věnovat se zkoumání problematiky, kterou v článcích popisuje, opravdu do hloubky,“ říká ředitelka EDUinu Martina Chvátalová s odkazem na misi organizace.

Z pracovní cesty do Skotska čerpal i komentář Jitky Polanské zveřejněný v den vyhlášení výsledků přijímacích zkoušek na střední školy, který vyšel jen na webu EDUinu. Nasvítil českou situaci na pozadí skotského vzdělávacího systému, kde děti chodí do spádových středních škol a přijímacími zkouškami neprocházejí.

Další text v pořadí se zabývá podporou nadaných žáků na půdorysu běžné školy. V Heroine vyšel tento týden, na webu EDUInu vyjde o týden později. Celkem by v rámci série mělo vyjít 10–12 textů: reportáže, analytické články, rozhovory a komentáře.


Kontakty pro média:

Jitka Polanská, redaktorka EDUinu
jitka.polanska@eduin.cz, 602 233 774

Kateřina Lánská, redaktorka 
katerina.lanska@eduin.cz / 775 632 033

Tomáš Matoušek, vedoucí komunikace EDUinu
tomas.matousek@eduin.cz / 604 730 130

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články