Moravští učitelé iniciovali petici proti novele školského zákona

Petice pedagogů určená našim politikům říká: Vyzýváme k odmítnutí novely školského zákona – škola není na hraní!

Praha 12. dubna 2011 – Znění novely školského zákona, kterou tento týden předkládá do vlády ministerstvo školství, podnítilo skupinu učitelů především ze škol na jižní Moravě k zveřejnění petice, která vyzývá politiky k jejímu zamítnutí. Důvodem protestu je snaha ministerstva pomocí „gumové“ formulace v zákoně otevřít možnost diktovat školám, co a kdy mají učit. Na stejný problém už upozornil i EDUin ve své včerejší tiskové zprávě.

I autoři petice odmítají nově zaváděný pojem „obsah vybraných vzdělávacích oblastí“ jako příliš neurčitý a otevírající dveře libovůli ministerstva v zasahování do autonomie škol. Tři hlavní argumenty proti takovým pravomocím ministerstva školství zní:

  • je empiricky doloženo, že země, která je v takovém stadiu vzdělávacího systému, jako Česká republika, má jít cestou decentralizace, nikoliv centralizace (uvádí to mezinárodní studie OECD k PISA 2009 a studie společnosti McKinsey z podzimu 2010);

  • decentralizace vyžaduje zcela jiná podpůrná opatření k tomu, aby se zlepšily výsledky škol. Tedy ne sjednocení osnov, ale například systém pomoci slabým žákům, rozvoj pedagogické profese a vývoj takových nástrojů, které učitelům umožní průběžně sledovat učební pokrok žáků;

  • centralizační opatření, do kterých patří jednotné osnovy i možnost zasahovat bez kontroly Parlamentu do obsahu vzdělávání, což zákon teoreticky tímto novým paragrafem umožňuje, jde jednoznačně proti těmto zkušenostem.

Citace z petice Škola není na hraní: Na očekávanou námitku, že onen “obsah vybraných vzdělávacích oblastí“ se týká jen některých předmětů, že školám prostor pro profilaci vlastně neubírá, lze odpovědět jednoduše – buďto onen „obsah“ je v souladu s rámcovým programem, a pak je zbytečný, nebo s ním v souladu není, a pak je škodlivý, protože mnohé školy a mnozí učitelé již investovali velké úsilí, čas, peníze, energii do vlastních cest, na jejichž hledání a nalézání je postavena nedávno(!!!) přijatá reforma. A je nutné připomenout – zpochybnění této reformy je v příkrém rozporu s volebními programy kterékoli strany současné koalice, o jejím vládním programu nemluvě.“

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Je zbytečné se zabývat tím, jestli by případné povinné osnovy školám znepříjemnily život více či méně. Je třeba jasně říci, že je nepřípustné, aby ministerstvo zavádělo do zákona možnost nařizovat školám, co mají učit, když existují školní vzdělávací programy, v nichž už jednou učitelé svoje pojetí výuky s požadavky státu sladili. Tato přímá intervence do autonomie škol a snaha o centralizaci vzdělávání je v přímém rozporu s tím, co se ve vyspělých vzdělávacích systémech osvědčilo.“

Kontakty:

· PhDr. Stanislav Zajíček, učitel, Šlapanice u Brna, autor petice.
e-mail: zajicek@gml.cz, mobil: 608406498

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, o.p.s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602687016

 

Poznámky pro editory:

  • Text petice i s podpisovými archy najdete ZDE.

  • Tiskovou zprávu EDUin k problematice novely školského zákona najdete ZDE.

  • Žádost EDUin o odložení novely školského zákona najdete ZDE.

  • Doporučené osnovy publikované Výzkum ústavem pedagogickým najdete ZDE.

  • Televizní vystoupení náměstka ministra školství Ladislava Němce k tomuto tématu shlédněte ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz