Tisková zpráva: Výsledky letošních maturit potvrzují rostoucí neúspěšnost žáků v češtině

ilustrační foto Bratislavská župa (flickr.com) (CC BY 2.0)

Na jedné tabulce a diagramu, které byly vytvořeny na základě maturitních dat, ukazujeme, proč je důležité, aby vznikla každoroční závěrečná zpráva ze státních maturit.

Praha, 18. listopadu 2016 – Po jarním termínu státních maturit upozornil EDUin ve spolupráci s iniciativou Maturitní data – odtajněno na fakt, že se prudce zvyšuje podíl žáků z odborných škol, kteří jsou neúspěšní v maturitním testu z češtiny. Rychle roste i jejich počet, ačkoli maturantů na SOŠ masivně ubývá. Tabulka shrnující konečné výsledky ze státních maturit za několik let jasně potvrzuje tento trend.

Na ukázku, proč je důležité, aby byla veřejnosti dostupná maturitní data zpracována způsobem, který je srozumitelný pro běžné konzumenty a novináře, předkládáme tabulku a diagram zobrazující vývoj neúspěšnosti v maturitním testu z Českého jazyka a literatury.

1

Zdrojem dat pro tuto tabulku je výsledkový portál Cermatu, kde jsou zveřejněna některá data ze státních maturit. Z tabulky je patrné, že zatímco u gymnazistů vzrostl od loňska počet neúspěšných v maturitním testu z češtiny o 41 žáků, u středních odborných škol jde o 912 žáků. Dlouhodobě se procento propadlých v testu ČJL pohybuje u gymnazistů mezi 0,1 % a 0,5 %, zatímco u žáků odborných škol průběžně roste z 2,5 % na 12,4 %.

Podrobnější tabulku a diagram najdete ZDE a ZDE

Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, řekl: „Příklad rychle rostoucí propadovosti v češtině u žáků odborných škol ukazuje, proč je pro veřejnou debatu nutné mít cosi jako závěrečnou zprávu z maturit, která bude komentovat aktuální výsledky i dlouhodobé trendy. Zabývá se někdo tím, že násobně roste podíl propadlých u testu z češtiny? Jde o důsledek snižování úrovně maturantů na tomto typu škol, nebo je to způsobeno zvyšováním náročnosti testu? V případě zvyšování náročnosti by bylo dobré vědět, kdo o něm rozhodl, co tím sledoval a proč. V každém případě by mělo ministerstvo tento problém prozkoumat a předložit veřejnosti jednak odpověď, jednak řešení.“

  • Grafické znázornění výsledků jarních testů státní maturity najdete na data-mat.cz.
  • Diagramy zobrazující, jak odpovídali maturující na testové úlohy z ČJL najdete ZDE, z Matematiky ZDE a Angličtiny ZDE.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
2 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Clovek zvenci
Clovek zvenci
3 years ago

K cemu je vlastne test, ve kterem uspeje vice nez 99% gymnazistu, kteri uz ani zdaleka nepatri mezi nadprumerne chytre lidi? Proc ten papir proste nedaji vsem? Setrete nase lesy a penize.

Ivana Chmelařová
Ivana Chmelařová
3 years ago

Neptejme se jenom k čemu je ten test u gymnazistů- ale k čemu je ten test u všech studentů, kteří ho musí dělat, a jaký to má potom efekt obecně. Gymnazisté státní maturitu udělají levou zadní, už vlastně v druhém až třetím ročníku, většina jejich klasifikovaných činností v třetím a čtvrtém ročníku je mnohem náročnější než státní maturita. Odtud těch 99% úspěšných. Zatímco mnozí studenti odborných škol, vzhledem k počtu hodin v maturitních předmětech, se na testovanou úroveň náročnosti vůbec nedostanou – a je jedno, o jaký předmět konkrétně jde. Porovnejme například reálně odučené hodiny cizího jazyka na gymnáziu a… Více »