Aktualne.cz: Jaké tresty se dnes používají ve školách?

Bez-názvu-1

Publikujeme článek Moniky Kuncové o tom, jak se mění přístup k trestání v našich školách. Článek vyšel 5.2. pod názvem Podívejte, jak se trestají děti ve škole! na webu pro ženy, který spadá pod Atualne.cz (ZDE).

Je to tak lákavé: Vytahání za ucho, facka v kabinetu, aby to nikdo neviděl, dobře mířený hod křídou, za trest napsat stokrát zůstat po škole „nemám rušit při vyučování“… Jsou to ale ty správné cesty?

Možná i vy považujete zmíněné metody za přežilé. Musíte si však připustit, že problémy s chováním žáků zůstávají. Jaké tedy mají učitelé nástroje, aby děti donutili ke slušnému chování? Jak si udržet v hodině kázeň a disciplínu? Jak získat u svých svěřenců autoritu?

Možná vám poradí internetový pořad Vši ve škole. Učitel říčanské základní školy Vítek Březka vám v něm ukáže moderní způsoby, kterými učitelé děti ve škole trestají. Zdaleka nejsou tak drastické, ale přitom fungují o hodně lépe.

Jednotlivé díly seriálu Vši ve škole najdete TADY.

Jednotlivé díly seriálu Vši ve škole najdete TADY.

Když nevíš jak dál, zkus návod

„Smyslem série Vši ve škole je pomoci učitelům ve vysvětlování nových vyučovacích a komunikačních metod. Část rodičů je k nim nedůvěřivá, protože se odlišují od toho, jak zažili základní školu oni sami. Jde nám o tom narušit konzervativní odpor u části rodičovské populace a ukázat, že nové metody výuky čtení, psaní a komunikace jsou běžné na mnoha školách,“ uvedl scenárista pořadu Tomáš Feřtek.

Za vzor si pořad vzal komunikaci učitelů a žáků 2. ZŠ v Říčanech. Jaké tresty tam používají?

  • Pochvalu a domluvu: Pochvala kupodivu funguje lépe, když děti dostanou smíška za dobré chování a za pět smíšků od paní učitelky bonbón, mohou se přetrhnout ochotou. A když zlobí? Pak jsou tu mračouni a za pět mračounů přinesou naopak oni bonbón paní učitelce, aby si napravila pocuchané nervy…
  • Přesazení: Léty osvědčené, neagresivní a přitom účinné.
  • Poznámka do žákovské knížky: Bohužel se bez ní někdy učitel neobejde – a rodič by měl být natolik rozumný, aby ji nezlehčoval a výchovný problém s paní učitelkou řešil.
  • Třídní pravidla: Ta jsou hlavním východiskem, a proto se na ně v dalším textu zaměříme.

Základem jsou pravidla

Východiskem, které usnadní vzájemnou komunikaci mezi učitelem a žákem, jsou společně domluvená pravidla chování. Slovo „společně“ má v tomto případě velký význam. Děti se díky tomu cítí zainteresované na vzájemné dohodě – dodržují přece svoje vlastní pravidla, ne něco, co jim z pozice síly nadiktoval pan učitel!

„Společné vytváření pravidel je pro děti důležité. Měly by pochopit, proč je dobré dohodu a pravidla dodržovat, a také, že je nutné nést za nesprávné chování následky,“ vysvětluje pan učitel Vítek Březka. „Hodně ovšem záleží na tom, jaké je to u vás doma: Používáte tresty, nebo holdujte volné výchově? I podle toho bude dítě na tresty reagovat ve škole,“ uzavírá.

Jak je na tom vaše komunikace se školou? Vycházíte dobře s učiteli svých dětí? Nebo jsou to podle vás neschopní nýmandi, kteří své svěřence dokážou akorát tak šikanovat? Či problém spočívá někde úplně jinde, třeba ve vaší výchově doma?

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar

wpDiscuz