Britské listy: Segregace ve školství na kulatém stole s ambasadory Kanady, Švédska, Dánska a Norska

foto. zdroj. OSF

Publikujeme text Boba Kartouse, který vyšel 18.4. pod názvem Česká republika má v Evropě zoufalou pověst. Vlastní zásluhou… na zpravodajském webu Britské listy (ZDE). Text shrnuje diskusi, která proběhla v pátek 17.4. na kulatém stole věnovaném tématu rovných příležitostí, který pořádala za účasti zahraničních ambasadorů nadace OSF, a zároveň komentuje dlouhodobé prosegregační tendence českého školského systému (ZDE).

Představte si, že jste náměstkem na ministerstvu školství a musíte se před zraky ambasadorů z Kanady, Švédska, Dánska, Norska, zástupců z dalších evropských zemí a EU zpovídat z toho, že ČR není ani po mnoha letech od ostudného rozsudku Soudu pro lidská práva ve Štrasburku (známého jako D. H.), který usvědčuje tuto zemi z rasové diskriminace ve veřejném vzdělávání, zpovídat z naprosté neschopnosti s tím něco podstatného udělat. Je to smutné, ale díky tomu, že drtivá většina učitelů – a společnosti obecně – se domnívá, že Romy je nutno ve vzdělávání segregovat, má tento stát v Evropě pověst zaostalé země, na kterou je třeba dohlížet. Nejsmutnější je, že zcela oprávněně.

Za podpory skandinávských velvyslanectví uspořádala nadace Open Society Fund v pátek 17. 4. kulatý stůl na téma rovných příležitostí ve vzdělávání. Toto téma je pochopitelně mnohem širší a nevztahuje se pouze k etnickým minoritám, jenže  v ČR je situace taková, že právě (ne)vzděláváním dětí z romského etnika překonáváme měřítka civilizovaných zemí.

V praktických školách, které jsou určeny zejména pro vzdělávání mentálně postižených dětí, je naprosto disproporční počet dětí romského původu. Tvoří zhruba třetinu dětí, které jsou v těchto školách tzv. vzdělávány. Vzdělání v těchto školách je přizpůsobeno omezenému kognitivnímu potenciálu, a když do nich umístíte zdravé a rozumově nepostižené dítě, odsoudíte ho k budoucnosti pologramotného jedince na společenském dně.

Český vzdělávací systém zdegeneroval do stavu, kdy se umisťování Romů do těchto škol stalo pravidlem. Pro běžné školy se velmi často zanedbané děti jevily jako přítěž a umístěním do praktických škol se řešil i další problém: „Budete mezi svými a bude vám tam dobře“. Tohle je ostatně i motivace romských rodičů, kteří se oprávněně obávají, že jejich děti budou v běžných školách šikanovány a bude s nimi i ze strany učitelů zacházeno jako s méněcennými. Jejich vlastní zkušenost, zkušenost sourozenců, odpor majoritní společnosti, rodičů „hodných, bílých dětí“ a trvalé přesvědčování ze strany vzdělávacího systému vytváří začarovaný kruh, v němž se vše jeví naprosto v pořádku.

Osmnáct někdejších žáků praktických škol se rozhodlo podat žalobu na český stát kvůli tomu, že jim neoprávněně odepřel vzdělání, na které mají z ústavy právo. Rozsudek v kauze D. H. jim dal pochopitelně za pravdu. Očekávalo se, že ČR adekvátně zareaguje. Jenže rezistence systému je velká. Teprve před pár měsíci, sedm let od rozsudku, byla přijata novela školského zákona, která dává příležitost to napravit. Změnil se způsob aplikace podpůrných opatření a umístění do praktické školy už není automatickým řešením. Jenže to je „jen“ zákon. Mezi tím na sebe praktické školy berou mimikry škol běžných, ministerstvo školství administrativně posiluje speciální školství, Asociace speciálních pedagogů, bojujících zcela otevřeně za zachování status quo, zpochybňuje kde co, klidně i rozsudek Soudu pro lidská práva.

Žijeme totiž v zemi, kde 80 % učitelů zastává názor, že je lepší vzdělávat odděleně. Jak totiž říká prezident Zeman, tato formálně „morální“ autorita, „je jim mezi svými lépe“. Žijeme v zemi, kde rodiče otevřeně dávají ředitelům škol najevo, že „jejich děti s žádnými cikány do školy chodit nebudou“, a kde je šikana romských dětí ve školách brána jako kolorit všedního dne. Žijeme v zemi, kde jsou školy, které dokázaly, že je možné vzdělávat děti bez rozdílu etnika společně, stavěny do role narušitelů veřejného pořádku, a kde je jim do očí tvrzeno, že něco takového není reálně. Představte si, že budete před někým jezdit na kole a on vám bude tvrdit, že je přece zhola nemožné udržet rovnováhu na dvou úzkých kolech bez jakékoliv další opory. Nemáte žádný další prostředek, jak ho přesvědčit.

I kvůli této zabedněnosti zahájila loni v září Evropská komise proti ČR tzv. infringement proceedings, což je v podstatě vyšetřování kvůli možnému porušení mezinárodně uznávaného práva, jež předchází soudnímu procesu. Tento stav trvá, protože ČR doposud nebyla s to uspokojivě dokázat, že podnikla taková opatření, která by zamezila opakování toho, co bylo v roce 2007 seznáno štrasburským mezinárodním soudem jako vážné porušení lidských práv celé skupiny obyvatel.

Není jednoduché být v takové situaci náměstkem ministra školství, ministra, který se ve své zbabělosti vyhýbá přímé konfrontaci se skutečností a raději místo sebe vysílá ty, kdo se upřímně snaží o nápravu, kterou však rezistence úřadu a systému spolehlivě eliminuje. Není jednoduché předvádět v přímém přenosu a před zástupci vlád řady evropských zemí vnitřní spor, který proti sobě staví ministerstvo školství a úřad ombudsmanky, jež kategoricky nesouhlasí s liknavostí úřadu i s navrhovanými řešeními, za nimiž vidí jen snahu problém zamaskovat, ne řešit.

Na závěr takový postřeh. Zatímco zástupci z velvyslanectví, která kulatý stůl zaštítila, setrvali a pozorně poslouchali po celou dobu setkání, zástupci českých úřadů v podstatě přišli jen proto, aby obhájili svou agendu. Zbytek diskuse je nezajímal, nebudou přece marnit čas v pátek odpoledne. I to je část ostudy, kterou si dlouhodobě neseme.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

28 komentářů k "Britské listy: Segregace ve školství na kulatém stole s ambasadory Kanady, Švédska, Dánska a Norska"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Josef Soukal
Josef Soukal
1 year 2 months ago

Myslím, že tímto komentářem se B. Kartous sám definitivně vyautoval ze hřiště, na němž chtějí hrát ti, kdo se slušně a seriózně snaží pro školství a vzdělávání něco udělat. Možná ovšem jen kopíruje samotnou akci; o to je to však horší.

Perun
Perun
1 year 2 months ago

Pane Kartousi,

je-li náš školský systém opravdu tak špatný, „že právě (ne)vzděláváním dětí z romského etnika překonáváme měřítka civilizovaných zemí“, vysvětlete mi, proč v romské populaci v ČR prakticky neidentifikujeme negramotnost, zatímco romská populace v EU vykazuje negramotnost cca 10-20%. Zkuste se jednou přemoct a odpovězte na přímý dotaz.

Šárka Kadlecová
Šárka Kadlecová
1 year 2 months ago

Co na to říká Ashoka, milí Eduíni?

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 2 months ago
Velmi děkuji panu Kartouzovi za podporu naší práce. Zatímco děti se musí hýčkat, musíme je motivovat a podporovat, musíme stále vynalézat nové metody práce a kamarádský přístup, učitele je třeba systematicky zadupávat do země. Je pro mě ctí si teď skoro každý týden číst, jak jsme (pedagogové) neschopní, ubozí, jak je naše práce úplně na nic. Jací jsme rasisté a xenofobové. Je to pro mou práci moc povzbuzující a denně mě to motivuje k lepšímu a kvalitnějšímu pracovnímu nasazení. Možná bych mohla tyto prostředky uplatnit i na své žáky. Každodenní (n)asertivismus je k nezaplacení. Díky moc ještě jednou páni a… Více »
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 2 months ago
Jo a pro pana Peruna, to máte pravdu a v tom slavném rozsudku D.H. se to také píše, že ČR neporušila právo na vzdělání a že jsme jednou z nejlepších zemí v Evropě, která dokázala skoro potlačit Romskou negramotnost. Jenom nám to ti páni,co se rozsudkem ohánějí jak Excalibrem nějak zapomínají sdělit. Já jsem mrcha a já si ten rozsudek přečetla od začátku až do konce. Kdyby to udělal každý, to byste kulily očiska, co se tam dočtete ,protože z těch mnoha stránek je vybrána pro tyhle přihlouplé (viz článek B.K.)články jen část, která má deklarovat tu hrůzu u nás.… Více »
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 2 months ago

Učitelé ze šesti států u nás čerpali zkušenosti s výukou mentálně postižených žáků

Práce s mentálně postiženými ve školách je činnost, o které se tak často nemluví. I proto jsme uvítali možnost připravit v Základní škole praktické v Klášterci nad Ohří týdenní studijní pobyt pro učitele ze šesti států (Polsko, Německo, Španělsko, Litva, Dánsko a Rumunsko).
Viz Týdeník školství 2014/06

No tohle????!!!!!Kdo by to řekl???!!!

Šárka Honová
1 year 2 months ago

Původně jsem se po přečtení tak strašně rozčílila demagogií a politickokorektním populismem autora textu, že jsem si musela dát pauzu, abych byla schopna něco napsat kultivovaně. Naštěstí to předemnou stihli kolegové Josef Soukal a Jana Karvaiová, za což jim děkuji a vážím si jejich otevřeného postoje i zcela nesporně zkušeností s tématem!

vittta
vittta
1 year 2 months ago

Schválně jsem ve svém komentáři na jiné téma na tento článek odkázal, protože mě zajímalo, jestli pan Kartous jen žertuje, nebo to myslí vážně.
Jak vidno, myslí to vážně.
Teď co je pro společnost lepší, „Kartouzové“, kteří svou činnost dělají pro peníze, nebo ti, kteří to dělají z přesvědčení…..
Ten článek je opravdu jeden z nejhorších, který jsem na BL četl, a že tam jsou hodně sporné komentáře krůzným událostem…..

Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 2 months ago
Musím se přiznat, že jsem to nepochopil. Proč by se měl zástupce ministerstva školství zpovídat nějakým ambasadorům z Kanady a Skandinávie? Nechápu. Oni ho platí? Oni ho zaměstnávají, nebo volili jeho šéfa? Nám se má zpovídat, a ne nějakým ambasadorům z tramtárie. To je ten rozdíl mezi námi a každou jinou sebevědomou národností. Nedovedu si představit, že pošlu českého ambasadora do Kanady, aby jim tam vyčinil. Pokud jde o Romy, je to stále do kola. Jestli je jich v praktických školách příliš mnoho je možné prokázat pouze tím, že zjistíme výskyt mentální retardace v jednotlivých etnických skupinách. Protože ke studiu… Více »
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
1 year 2 months ago

Česká republika má v Evropě zoufalou pověst. Vlastní zásluhou… a zásluhou takových, jako je pan Kartouz. Dík. Můžeme to brát jako názor EDUinu?

vittta
vittta
1 year 2 months ago
Ten článek kdybych měl rozebrat…já tam nerozumím ničemu, považoval jsem to za jakousi zkoušku, co ještě čtenáři BL vydrží. Třeba ten odstavec, začínající 80% učitelů, podporujících oddělené vzdělávání. Hnedle je tam zmíněn Pan prezident Zeman, aby „slušný“ člověk věděl, že je to opravdu zlé. Spojení „oddělené vzdělávání“ má opačný význam ve spojení „společné vzdělávání“-jinými slovy, inkluzi. Tedy 80% učitelů je proti inkluzi. Jakkoliv slovo „inkluze“ vůbec neznamená cokoliv, co by se týkalo konkrétně Romů, autor s vehemencí, vlastní všem sluničkovým lidičkám ještě v tom odstavci na romskou vlnu přeladil a jako by se nechumelilo, píše o etnicitě a teoretickém sluníčkorasismu,… Více »
Zdeněšk Sotolář
Zdeněšk Sotolář
1 year 2 months ago

EDUin má opět bobříka mlčení.

karvaiova
karvaiova
1 year 2 months ago

jestli jste videli dnesni Hyde park , tak tu mame zpet demagogickou totalitu.Ta soudruzka z AI se vyrovnala Kabrhelove smrncle Jakesem. Tak uz jen zalozit Akcni vybor.PanBuh s nami.

Perun
Perun
1 year 2 months ago
vittta
vittta
1 year 2 months ago
Mě se ten článek moc nelíbil, Perune. Autor si TAKÉ neví s tkz. „romským problémem“ rady, ale jeho řešení vidí tak, že ho zruší, prostě tady Romové nejsou. To by v případě praktické aplikace sice vyřešilo značnou část problémů (takřka nikdo by vlastně nemohl být označen za rasistu ve vztahu k Romům) ale jen do doby, než by se tito lidé k Romům přihlásili. Také by tím ti Romové nezmizeli, jakkoliv by se mohlo tvrdit, že nejsou, byli by. A já si navíc myslím, že by si „lidskoprávní“ organizace nenechali jen tak sebrat svůj chlebíček, do přihlášení k příslušnému etniku… Více »
Josef Nožička
Josef Nožička
1 year 2 months ago

Shodou okolností jsem na tohle téma včera napsal článek na mém blogu. Kdo chce, nechť si přečte:
http://nozicka.blog.idnes.cz/c/459547/neni-to-naopak-amnesty-international-kdo-diskriminuje-jine.html

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
1 year 2 months ago

Opominul. Souhlas rodičů.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 2 months ago

Je to sice na stránkách Eduinu,ale trochu stranou pozornosti.Tak sem dávám odkaz:
http://rathousky-blog.eduin.cz/2015/04/23/moudri-uz-vedi/

vittta
vittta
1 year 2 months ago
A tohle znáte, pane Kartousi? Tuto větu nazvu pracovně „PRVNÍ VĚTOU“, budu se na ni v textu vícekrát odvolávat. „…skutečnost je taková, jaká se nám na základě našeho přesvědčení jeví a následně proto vybíráme z mnoha argumentů ty, které naše přesvědčení potvrzují. – See more at: http://www.blisty.cz/art/77237.html#sthash.4bjNapOa.dpuf“ Toto ale platí pouze pro odpůrce inkluze a jiná individua, EDUini mají prostě pravdu…nebo ne? ——– V prvním odstavci se píše o 80% učitelů, kteří jsou odpůrci inkluze. Je odkázáno na aktuální výzkum, kterému není důvod nevěřit. Ale je. Právě z důvodu té první věty v úvodu. Dále se hovoří o nezodpovědném hraní… Více »
vittta
vittta
1 year 2 months ago

Paní Karvaiová, také Váš komentář čekal na schválení na Vámi odkazovaném blogu?

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 2 months ago
Teď teda něco pro Eduin možná drsného,ale vyšlo to v Lidovkách a pan.Vlk je určitě docela chytrý pán a situaci má zmapovanou.Jak čtu jeho články, není to nikdy o „jedna paní povídala“ .Cituji: Do Británie se v určité době najednou nahrnulo množství „Čechů“, ve skutečnosti našich „nepřizpůsobivých“ občanů – a to za podpory řady „západních“ grázlů, kteří na tom vydělávali obrovské peníze, a našich „investikraviních novinářů“. Mimo jiné si ti grázlové v duchu jistě mnohokrát řekli: „Děkujeme, pane Klíma, za náborové agitky v televizi.“ Romové vytažení z nejhorších ghett byli poučeni aby se ihned se prohlásili za Čechy. Ostatně měli… Více »
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 2 months ago

Jo a ještě jedna poznámka:
nezdá se vám, že inkluze se nám (pardon, myslím Eduinu a panu Kartouzovi) scvrkla do řešení romské otázky?
Kde zůstali ti zdravotně postižení???? No,oni si nestěžovali ve Štrásbůrku,že jo.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 2 months ago

Nevím pane Vitto, který komentář na kterém blogu máte na mysli.Trochu mě trkněte.

Josef Soukal
Josef Soukal
1 year 2 months ago

B. Kartous to shrnul téměř jako šéf AI. Co odstavec, to ukázka demagogie; budu se opakovat, ale mám pocit marnosti, protože demagogie má dnes v mediálním prostoru zelenou.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 2 months ago

Jo,já už vím.Myslíte pana Rathouského.Ano,taky čekal.Oni to tak mají nastavené, asi si to autoři sami nějak dodávají(autorizují).Trvalo to asi 2 – 3 dny.Není to žádná cenzura.

vittta
vittta
1 year 2 months ago

Paní Karvaiová, ten článek není špatný a pan Vlk má v mnohém pravdu.
Bohužel se ale zdá, že také tak úplně nepochopil dobu. On vidí příčinu v jakémsi „levičáctví“, podle mě by se tkz.“pravice“ chovala úplně stejně. Pravice a levice je označení tak pro děti, jde o jeden mocenský celek.

Šárka Honová
9 months 12 days ago

Původně jsem se po přečtení tak strašně rozčílila demagogií a politickokorektním populismem autora textu, že jsem si musela dát pauzu, abych byla schopna něco napsat kultivovaně. Naštěstí to předemnou stihli kolegové Josef Soukal a Jana Karvaiová, za což jim děkuji a vážím si jejich otevřeného postoje i zcela nesporně zkušeností s tématem!

wpDiscuz