Fórum rodičů: Výzva senátorům k odmítnutí novely školského zákona

ilustrační foto by Peter Dutton (flickr.com) (CC BY-NC-SA 2.0)

Publikujeme výzvu Fóra rodičů, určenou poslancům a senátorům, aby neschválili navrhované změny ve školském zákoně, které povedou k zavedení povinného roku předškolního vzdělávání, povinnou maturitu z matematiky nebo jednotné přijímací zkoušky na střední školy. Text výzvy byl původně publikován na webu Fóra rodičů ZDE. (AKTUALIZOVÁNO)

Výzva senátorům k odmítnutí novely školského zákona

V poslanecké sněmovně byla 9.3.2016 schválena novela školského zákona.

Významná část rodičů, odborníků a neziskového sektoru odmítá tuto novelu. Její dopady změní výrazně české školství, zhorší postavení rodičů i učitelů ve vzdělávání; zvýší neúměrně tlak na výkon dětí; dále prohloubí nerovnost přístupu dětí ke vzdělání.

Co novela zavádí a jaká rizika přináší:

1) Rozšíření povinnosti (před) školní docházky pro děti již od 5 let věku

Jde sice o předškolní docházku od 5 let, nicméně jejím záměrem je příprava na školu, což je jinými slovy jeden školní rok navíc. A to ve věku, kdy děti mají prokazatelně potřebu hry, celostního rozvoje a potřebu blízkých ze své rodiny. Místo toho bude dítě povinně, většinu každého všedního dne, institucionálně připravováno na školu.

Hlavním argument pro zavedení této povinnosti je příprava dětí na školu (zejména dětí rodičů, kteří údajně nevychovávají děti tak, aby na školu byly připraveny). Novela přitvrzuje podmínky pro všechny děti a rodiče, když říká: „Škola je místem, na které dítě musí být povinně připraveno. Aby neselhalo, nebylo špatně hodnoceno, nezatěžovalo učitele, nezdržovalo ostatní děti, apod.“ Škola nemá být místem, kde hrozí dítěti již od první třídy srovnávání výkonnosti s ostatními.

Péče o děti a jejich výchova je právem rodičů; děti mají právo na rodičovskou výchovu a péči (Ústava Článek 32). Ústava nezná povinnost předškolního vzdělávání.

Pokud je cílem novely pomoci dětem ze sociálně znevýhodněných rodin, není nijak doložen efekt této pomoci. Případová studie zadaná ze strany MŠMT nepovažuje povinné předškolní vzdělávání pro všechny za optimální řešení (zdroj ČTK).

Rodiče jistě vítají nárok na mateřskou školu, netransparentně je však zaměňován „nárok“ s „povinností“. Možnost individuálního vzdělávání 5-letých dětí nebude umožněna všem rodičům, kteří o ni oprávněně budou (muset) žádat. Dále argumentováno více než 3000 rodiči – zde

2) Rozdělování dětí v nízkém věku centrálními testy z matematiky a češtiny

Přijímací řízení na střední školy bude nově prováděno centrálně zadávanými znalostními testy, kterými budou muset projít všechny děti na konci základní školy. Tyto testy je rozdělí na ty, které mohou jít na maturitní obory a na ty, kterým bude znemožněno získat maturitu.

Vliv testu na přijetí žáka má být mezi 60 a 100%. U většiny středních škol se pravděpodobně stane jediným měřítkem pro přijetí žáka. Je to zásadní změna zejména pro střední odborné školy. Maturitní obory nebudou dostupné mnoha dětem, které test nepodloženě vybraných znalostí vyřadí. Přitom by mohly být úspěšné v určitém oboru a v profesním životě jim může vzdělání v maturitním oboru chybět. Jde o segregační opatření, které omezí přístup znevýhodněných dětí k dalšímu vzdělávání. Bez maturity mimo jiné není možné hlásit se na vysokou školu.

Dále se zvýší vliv testování dětí (centrální instituce Cermat) na podobu výuky v základních i středních školách. I ty základní školy, které dosud učily děti celostně, rozvíjely jejich sociální, estetické, tělesné, etické a další důležité dovednosti, se zaměří výuku obsahu testů z matematiky a českého jazyka. Nácvik na testy nepřinese větší zájem dětí o učení, ani o matematiku a český jazyk. Škola se stane pro děti o něco nudnějším a více stresujícím místem.

3) Předčasné ukončení vzdělávací cesty povinnou matematikou u maturity

Zavedení povinné matematiky u maturit, které novela obsahuje, nezvýší numerickou gramotnost obyvatel ani nepodpoří zájem dětí o technické obory. Takové účinky tento povinný centralizovaný matematický test na konci střední školy nepřinese. Jediný efekt bude, že vyloučí určitou skupinu mladých lidí z možnosti získat maturitu. Ti, kteří mají jiné rozvinuté talenty (v oblasti jazyka, estetiky, pohybu apod.) budou vyřazeni z možnosti studovat vysokou školu a vykonávat profese, u kterých je maturita podmínkou.

Celkově bude opět posílena „dehumanizace“ maturit – hodnocení i dalších částí maturit odebráno učitelům a přeneseno na „centrum“.

4) Netransparentní změny školského zákona v různých jeho částech

S každou další novelou posiluje centralizace (například vliv České školní inspekce, Cermatu apod.) a omezuje se demokratický vliv komunity, učitelů, rodičů a dětí na vzdělávání. V předchozí novele školského zákona byla oslabena pozice školských rad. Školská rada je jediná zákonná možnost rodičů zapojovat se do vzdělávání svých dětí ve škole. V současné novele bylo schváleno odstranění Národní rady pro vzdělávání ze zákona. Rada zatím nedostala šanci prokázat svůj význam jako demokratický nástroj poskytující podněty a zpětnou vazbu. Členy takové rady mohou být učitelské, rodičovské a studentské organizace, výzkumná pracoviště a jiní zástupci veřejnosti.

Novela obsahuje skryté a s veřejností nediskutované změny v různých svých částech.

Celkové vyznění této novely je zpráva rodičům: “Dejte povinně svoje děti od 5 let do systému a nemluvte dále do toho.“ Zpráva školám a učitelům: „Nepřemýšlejte o tom, jak a co učit – centrální testy na konci základní a střední školy to určí za vás.“ A zpráva dětem: „Socializujeme vás, otestujeme vás a rozdělíme nebo zastavíme ve vašem vzdělávání“.  Vývoj školství, který tato novela výrazně ovlivní, odporuje trendům v demokratických zemích.

Přidat svůj hlas – podpis k Výzvě vyplněním svého jména i komentáře můžete zde.

 

Zpracovalo Fórum Rodičů, z. s.

na základě konzultace s rodiči, příznivci a spřátelenými organizacemi.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar
wpDiscuz