iDnes.cz: Vznikají univerzitní základní školy

by Krokodyl (CC BY-SA 3.0)

Publikujeme text, který vyšel 29.6. pod názvem Pražští prvňáčci jdou na univerzitu. Neobvyklé studium začíná v září (ZDE) na zpravodajském webu iDNES.cz a popisuje nový trend zakládání základních škol při vysokých školách. Autorkou textu je Kateřina Frouzová.

Prvňáčci se na univerzitní půdě nově potkají s vysokoškolskými studenty. V Praze vzniknou tři pozoruhodné základní školy, které mají dětem přiblížit vědu, naučit je přemýšlet a ptát se proč. Jedna z nich vzniká pod křídly ČVUT a bude v jedné z budov univerzity.

Patnáct budoucích prvňáků bude o prázdninách odpovídat na otázku, kam budeš chodit do školy, velmi neobvykle: „Přece na ČVUT.“

Nebude to žert. A nebudou to geniální žáci, kteří přeskočili devět ročníků základního a čtyři středoškolského vzdělání.

To se jen České vysoké učení technické (ČVUT) rozhodlo otevřít jako první univerzita v zemi vlastní základní školu. Začínají již letos v září první třídou, ale počítají s tím, že se počet ročníků postupně rozšíří tak, aby u nich žáci mohli nakonec i odmaturovat.

Program výuky zaměří ředitelka Martina Hovorková na to, co je ČVUT nejbližší, tedy na techniku a přírodní vědy. Zatím mají v první třídě patnáct dětí, se kterými chtějí pracovat individuálně. Vybírali si je podle toho, jak budoucí žáky baví tyto předměty nebo třeba logika a matematika.

„Naší výhodou je, že můžeme navštěvovat laboratoře ČVUT. Tady děti už v první třídě uvidí, jak se staví robot, formule, poznají 3D tiskárny, hydrotechnickou halu, nebo jak se vytváří blesk,“ upozornila Hovorková. ČVUT už pět let provozuje vlastní školku Lvíčata. Díky tomu lidé z univerzity zjistili, že i malé děti laboratoře nesmírně zajímají, vydrží tam dění dlouho sledovat a baví je získávat mezi skutečnými vědci informace o světě.

Po takto technicky zaměřených školách již dlouho volá řada firem, kterým chybějí inženýři či třeba obráběči. Navíc, jak ukázaly pár dní staré výsledky testů znalostí, žáci základních škol napříč celou zemí mají podle České školní inspekce velmi špatné povědomí o chemii nebo fyzice.

Kantoři příliš často tyto předměty neumějí učit, a tak jsou jejich hodiny tak nudné, že si z nich děti moc informací nepamatují.

Prvňáčci a vysokoškoláci pohromadě

Škola bude sídlit v nové budově ČVUT. „Současně již připravujeme nové prostory pro další ročníky základní školy a následné gymnázium nebo lyceum se zaměřením na přírodovědné a technické vzdělání,“ upozornil již před časem rektor ČVUT Petr Konvalinka na to, že hodlají plán dál rozvíjet a každým rokem nabírat více a více dětí. Škola je soukromá, rodiče za ni měsíčně platí 4 500 korun.

Pedagog Bohumil Kartous, ze společnosti EDUin, která se zabývá vzděláváním, považuje plán ČVUT za zajímavý. Bude záležet na kvalitě výukového programu, ale když ho škola zvládne dobře, může se podle něj stát vzorem pro ostatní pedagogy v tom, jak žákům přiblížit vědu.

„Pro drtivou většinu lidí oblast vědy zůstává zcela neznámá. Toto může být cesta, jak děti motivovat, aby se vědou zabývaly v budoucnosti,“ míjí Kartous.

Vedle ČVUT se v září otevře v Praze 9 soukromá škola Livingston. Její přístup ke vzdělání bude pro Česko neotřelý. Ředitelka školy Eva Dittrich Sanigová zkoumala vzdělávací systémy v zahraničí, aby do Prahy přivezla efektivní metody výuky.

„To, co my vnímáme jako alternativní, je jinde způsob, jakým jsou vzdělávány celé národy. Nejde o nic neprověřeného,“ říká ředitelka. Absolvent této školy by měl umět myslet, ptát se, vytvářet vlastní názor, řešit konflikty.

Žáci nebudou sedět 45 minut v klasických lavicích. Každé dítě dostane vlastní výukový plán, jenž bude odpovídat jeho schopnostem a nadání. A ke každému žákovi budou učitelé přistupovat jinak. „Pro nás je prioritou dítě, nikoli metoda výuky. My hledáme pro každého žáka nejvhodnější způsob, jak mu předat důležité informace,“ vysvětlila Dittrich Sanigová.

Livingston je soukromý podnik, za výuku se tu platí. A stejně jako ScioŠkola, třetí zajímavá instituce, která letos otevře nové třídy, má ještě volná místa v lavicích.

Dítě si sestaví svůj studijní plán

Poslední zmiňovanou školu zakládá v Praze 11 společnost Scio jako soukromou a tím pádem placenou. Zatím bude mít první až šestou třídu, ale počítá se všemi devíti ročníky docházky. I Scio chce děti učit individuálně, tedy tak, aby každý žák uměl maximum toho, co zvládne a nač má talent.

„Řídíme se dvěma hesly: studijní autonomie a studijní autokoncepce. To první znamená, že se dítě naučí naučit se, cokoli si vzpomene,“ uvedl ředitel Scia Ondřej Šteffl a dodal, že si žák pak sám dokáže poradit či najde pomoc třeba u dospělého.

Šteffl dlouhodobě říká, že dnešní děti musí škola připravit na svět, který se rychle vyvíjí. Jedno povolání je pravděpodobně neuživí celý život, vždyť třeba opraváři klasických telefonů na pevných linkách nemají tolik práce jako před dvaceti lety. Žáci, budoucí dospělí, se proto budou muset umět rekvalifikovat a studovat nové věci, aby obstáli.

„Autokoncepce znamená, že každé dítě si bude s rodiči a průvodcem – učitelem – sestavovat svůj vlastní studijní plán,“ dodal Šteffl. Když se totiž děti samy podílejí na tom, co se budou učit, mají větší chuť studovat a jde jim to lépe.

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

6 komentářů k "iDnes.cz: Vznikají univerzitní základní školy"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Jakub
Jakub
1 year 1 month ago

Taky děláme business a tváříme se, že měníme svět.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 1 month ago

Už se těším,až k nim bude chtít někdo inkludovat třeba dítě s LMP. Určitě mu přeci neřeknou NE. To by byla diskriminace, že jo Eduine.Pár asistentů to musí napravit.

Iva Švarcová
Iva Švarcová
1 year 1 month ago

Zajisté tam budou dbát na „rovné příležitosti“ a pojmou to inkluzívně.

vittta
vittta
1 year 1 month ago
Je to tam uvedeno jasně: „I Scio chce děti učit individuálně, tedy tak, aby každý žák uměl maximum toho, co zvládne a nač má talent.“ Takže inkluze bude, žáci si dokonce sestaví sami vzdělávací plán. To je pěkný, antisegragační počin, doufejme, že nás pan Šteffl bude o průběhu úspěšné inkluze informovat, nejlépe prostřednictvím stránek EDUinu. Pan Kartouz by měl pak podat informaci, kolik žáků, nastoupivších do 1. třídy bude z rodin, se sociálně nepodmětným prostředím, kolik s LMP a kolik s jinými poruchami, a jak se konkrétně k jednotlivým žákům přistupuje. Moc jsem jim nevěři, jako EDUinům, vypadalo to pokrytecky,… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 1 month ago
Tady nejde o děti, ani o společenský prospěch, tady jde o individuální zisky konkrétních lidí, kteří mají ze vzdělávání byznys a bojují, aby ten koláč byl co největší. Ve výrobě aut a jogurtů proti soukromému byznysu nic nemám, tam totiž vede i ke společensky žádoucímu stavu. Ve vzdělávání tomu tak ale není. Vzdělávání není založeno na principu dobrovolné směny s cenou jakožto trh vyčišťujícím parametrem a navíc vede k obrovským externalitám. Nedopusťme, aby si ultraliberálové udělali ze vzdělávání našich dětí byznys a kydali nám při tom na hlavu nějaké žvásty o dobru a spravedlivém přístupu ke vzdělání. Jsou to jen… Více »
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
1 year 1 month ago

Podle Kartouse se škola „může … stát vzorem pro ostatní pedagogy v tom, jak žákům přiblížit vědu“. Bla, bla, bla. Pane Kartousi, vraťte se na Zem:

– může si učitel veřejné školy vybírat žáky?
– může si učitel veřejné školy dát limit 15 žáků ve třídě?
– může si učitel veřejné školy vybírat od žáků peníze?
– může si učitel veřejné školy pořídit takové laboratoře?

Tak jakýpak vzor? Jen další selektivní skleníček, další rána do zad veřejnéhou školství, samozřejmě za bouřlivého potlesku mluvčího odborníků z EDUinu!

wpDiscuz