Minimální středoškolská laťka

Návrhy ministerstva školství se správně vracejí na začátek
 
Chceme být zemí vysvědčení a diplomů, nebo zemí vzdělaných lidí? Změny, které ministerstvo školství pro příští dva roky státní maturity navrhuje, jsou nepochybně krokem zpět. Tedy krokem správným směrem. Vyrazili jsme totiž plnou parou směrem špatným. Jsem si zcela jist, že loňská i letošní státní maturita vzdělávání uškodila. A navíc pohltila téměř zcela naše uvažování o vzdělávání.
Mnozí zastánci minulého modelu státní maturity, a není jich málo, věří, že nejdůležitější je mít co nejnáročnější maturitu. Jsou i tací, kteří chtějí, aby propadlo hodně žáků. Jsme asi jedna z mála zemí na světě, kde se veřejně debatuje o tom, že omezíme přístup ke vzdělávání.
Na úrovni, kterou CERMAT nastavil pro státní maturitu (čert ví jak a čert ví proč), maturitu loni získalo asi 61 procent populačního ročníku. Lze ale odhadnout, že na téhle úrovni bude ve Finsku zhruba 85 procent populačního ročníku, v Kanadě jen o trochu míň, v Šanghaji dokonce víc, ale to je jiná kultura. Jsme od narození hloupější než Finové či Kanaďané? Od narození asi ne, ale od školství. Kam se nám každý rok ztratí těch skoro dvacet tisíc mladých lidí, kteří by to ve Finsku či v Kanadě dotáhli na úroveň maturity?
Měli bychom přemýšlet hlavně o tom, jak zajistit, aby všichni (všichni!) uměli co nejvíc. Žákům pomáhat, podporovat je. Místo toho řešíme, koho a jak od dalšího vzdělávání oddělit nebo dokonce odradit. Selektovat ty, kteří nesplňují naše, jak se ukazuje někdy dost podivná, kritéria. Co se stalo s loňskými patnácti tisíci neúspěšných maturantů? Co dělají? Jsou nezaměstnaní? Pomohli jsme jim k dalšímu vzdělávání? Motivovali jsme je? Vždyť přece víme, že v moderním světě se všichni budou muset vzdělávat celý život. Co budou dělat oni?
Výstupní kontrola nestačí 
Někteří zastánci přísné státní maturity ovšem stále věří, že stačí nastavit výstupní kontrolu a všechno už se zlepší nějak samo. Nezlepší! Samozřejmě že správně nastavené cíle, jejich sledování a kontrola jsou důležitými kroky ke zvyšování kvality. Ale samy o sobě zdaleka nestačí. O výsledcích vzdělávání se přece rozhoduje ve třídě, při výuce, v hlavách žáků, ne v CERMATu a až na konci při maturitě. Důležité je, co se děje celé čtyři roky. A s tím jsme za léta, co řešíme státní maturitu, udělali pramálo. Zahraniční zkušenosti jasně ukazují, že přílišný důraz na kontrolu vede do pekel podvodů, vylučování slabších žáků ze vzdělávání a omezení výuky jen na to, co se kontroluje. A hlavně, že to vůbec nepomáhá vyšší kvalitě vzdělání.

Název je důležitý 
Myšlenka státní maturity vznikla, když se asi před patnácti lety ukázalo, že někteří maturanti neumějí nic. Nic! A to je problém, který se měl řešit. Dosavadní podoba maturity si k tomu ovšem přibrala další úkoly: srovnávat střední školy, být přijímací zkouškou na vysoké školy atd. A dopadlo to špatně. Návrhy ministerstva pro příští dva roky se správně vracejí na začátek, státem garantovaná, jednotná zkouška má plnit jen to původní: být minimální laťkou.
Hlavní nevyřešený problém je podle mého soudu název. Václav Havel dobře věděl, jak jsou slova důležitá. Proč takové zkoušce stále chceme říkat maturita? To vyvolává dojem, že ona je cílem středoškolského vzdělávání. Že jde o diplom, který získám splněním těchto minimálních požadavků. Ale to přece nechceme. Čekáme, že maturant na gymnáziu bude umět v českém i v cizím jazyce i v matematice mnohem víc, od maturantů na odborných školách zase chceme, aby uměli i svou odbornost. Už loni se zdála úroveň státní „maturity“ mnohým gymnazistům směšná. Proto by třeba název minimální středoškolská zkouška byl mnohem vhodnější. Začali bychom zkoušku důsledně koncipovat jako ověření toho, co musí umět každý maturant, a hledali shodu na tom, co je. Nechme si slovo maturita pro skutečný cíl a vrchol středoškolského vzdělávání a umožněme školám, aby si Maturitu s velkým M koncipovaly podle svých cílů.

Otevřít prostor
Představa, že ještě za deset let bude maturita sestávat z dílčích individuálních prací – testů, slohových prací, případně patnácti minut na potítku, vše bez možnosti využívat různé zdroje informací, analyzovat, syntetizovat a spolupracovat –, je asi stejná, jako kdyby zkouška jízdy na řidičák dnes spočívala v řízení koňského spřežení. Vždyť ve skutečném světě už je to dávno jinak. Má-li maturita v budoucnu ověřovat, jak je maturant připraven do skutečného života a k dalšímu studiu, bude se muset změnit mnohem víc než jen přejít ze dvou úrovní na jednu. Takovou změnu ovšem nemůže zajistit stát nějakým jednotným systémem. Dejme větší prostor školám a pobídněme je, aby přemýšlely, jak zajistit, aby jejich maturanti byli dobře připraveni pro svět ve dvacátém prvním století, a přišly s rozmanitými variantami maturity, která bude vrcholem takové přípravy. Bude jen dobře, když budou různé.

O autor je ředitel společnosti Scio
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

145 komentářů k "Minimální středoškolská laťka"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
4 years 1 month ago
Dobrý večer, nemůžu mlčet,přestože jsem na dovolené a zapřísahala jsem se, že si dám klid. Pod takový vizonářský článek bych se ráda podepsala. Jasné, výstižné, pravdivé! Máte pravdu,pane Šteffl, jsme asi jedna z mála zemí na světě, kde se veřejně debatuje o tom, že omezíme přístup ke vzdělávání.Zaklínáme se náročností a přitom nás ovládá duch školy rakousko-uherského mocnářství a klaníme se státu, který za nás určitě všechny problémy vyřeší… Jistě, základní laťka a rozmanité druhy maturity,dát školám větší prostor, to dává smysl !Díky Vaší analýze ve mně opět klíčí naděje, že lze problémy řešit jinak než pohledem malého českého rybníku.… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
4 years 1 month ago
Cituji: „Měli bychom přemýšlet hlavně o tom, jak zajistit, aby všichni (všichni!) uměli co nejvíc.“ Proč? To už je jako v komunismu. Měli bychom přemýšlet jak zajistit, abychom těžili co nejvíce uhlí a vyráběli co nejvíce oceli. Jenže pane Šteffle, proč? A hlavně taky za co? Pro mě je otázkou pouze efektivita vynaložených prostředků. Nevidím smysl v maximalizaci výstupu, ani počtu podřízených. Cituji: „A hlavně, že to vůbec nepomáhá vyšší kvalitě vzdělání.“ Důkaz tohoto tvrzení bych opravdu rád viděl. To je spíše zbožné přání odpůrců centrálních testů. Cituji: „Lze ale odhadnout, že na téhle úrovni bude ve Finsku zhruba 85… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
4 years 1 month ago

Cituji: „…přitom nás ovládá duch školy rakousko-uherského mocnářství a klaníme se státu, který za nás určitě všechny problémy vyřeší.“

Paní dohnalová, mluvte (a pište) prosím za sebe. Tedy příště prosím v singuláru.

Jan Herejk
Jan Herejk
4 years 1 month ago
Pane Šteffle, vždycky jsem vás považoval za takového Dona Quijota, bojujícího s větrnými mlýny. Protože vy snad těm svým idejím vážně věříte…Kdybyste apoň vycházel z reality a nepřekrucoval věci tak, jak se vám to hodí. Jak jste přišel na to, že: „Mnozí zastánci minulého modelu státní maturity, a není jich málo, věří, že nejdůležitější je mít co nejnáročnější maturitu.“ – Znáte někoho, kdo tohle tvrdí, nebo to jen záměrně přeháníte, abyste naštval ty, kdo neznají situaci? Druhá odpověď je správná. Kdyby nebyla, už by nám tu stávkovaly všechny školy mimo gymnázií, včetně jejich školníků a vrátných. „Jsme asi jedna z… Více »
Vlasta Galisová
Vlasta Galisová
4 years 1 month ago
Jsem zásadním odpůrcem státní MZ, tak jak byla nyní nastavena, ale na druhou stranu mne opravdu „baví“, jak je stále kritizována úroveň vzdělávání a vzdělání našich žáků. Jistě, bezpochyby se mnou většina kolegů učitelů bude souhlasit, že žáci jsou jiní a jednoduše vyžadují jiné přístupy. A zdaleka se už po nich nežádá tolik, jako dříve. Ale i za tohoto stavu by ještě většiná naších průměrných žáků školy ZÁKLADNÍ v klidu se svými dosavadními znalostmi excelovala na běžné státní britské nebo americké STŘEDNÍ škole. Proto opravdu nepovažuji za vhodné uvádět procentuální srovnání úspěšných maturantů našich a zahraničních bez dokonalé znalosti a… Více »
Radek
4 years 1 month ago

Výborný článek! Naprosto souhlasím s panem Štefflem. Miliarda se neměla utratit za přípravu a realizaci státních maturit, ale na podporu učitelům pro kvalitní výuku. Za ty peníze by se dala pořídit opravdu řada věcí!

Helena
Helena
4 years 1 month ago

Ano, všichni jsou dotlačeni studovat a mít maturitu, když na uklízečku je vypsané výběrové řízení a podmínkou je maturita a znalost angličtiny.
Nezaměstnaných je hodně a i kopáče bez maturity brzy nikdo nevezme.

Helena
Helena
4 years 1 month ago

Souhlasím s panem Radekem Sárközi

Zuzana Eretová
Zuzana Eretová
4 years 1 month ago

Helena
Můžete mi poslat odkaz na to výběrové řízení? Sestra shání práci…, měla by šanci.

Zuzana Eretová
Zuzana Eretová
4 years 1 month ago

Pane Radku S.,
a jakých věcí by se dalo plno pořídit? I vy šibale, že byste měl zálusk na rekvizity pro mladé začínající čarodějnice! Nějaké ty klovatinky, zástěrky, teploměry…nebo že by i sporák?

Ivana Pavlišová
Ivana Pavlišová
4 years 1 month ago
Vážený pane Šteffle, z Vašeho textu vyplývá, že odmítáte oddělování žáků od dalšího vzdělávání, selektování těch, kteří nesplňují naše, někdy dost podivná, kritéria. Proč tedy náplní Vaší firmy je právě tato práce? Vaše firma je tvůrcem zkoušek, které selektují žáky (na ty, kteří mají, a nemají studijní předpoklady, na ty, kteří dle úspěšnosti ve Vašich testech mohou, nebo nemohou studovat gymnázium, obchodní akademii či jinou střední školu, kteří jsou, nebo nejsou přijati na vysokou školu) a které je ve svém důsledku oddělí od dalšího vzdělávání. Vydělávate tedy na něčem, co nepovažujete za správné! Proč podnikáte v této oblasti a nezabýváte… Více »
Radek
4 years 1 month ago

Za miliardu by se dal pořídit didaktický web pro každý vyučovací předmět, nejen pro ty maturitní! Portál http://www.rvp.cz stál např. jen několik desítek milionů…

Iveta
Iveta
4 years 1 month ago

A tento web je naprosto k ničemu, úroveň materiálů, až na některé světlé výjimky, žalostná. O penězích raději nespekulovat, neboť ony materiály vznikly v rámci projektů (z ESF), a odměny jejich předkladatelům, vyhotovitelům, školitelům a dalším – ům, co z nich žijí, stály v součtu stovky miliónů. Je vidět, že finance z těchto projektů čerpáte i Vy.

marty
marty
4 years 1 month ago

Bohužel souhlasím s Ivetou, web znám a byla to jen taková brigáda pro učitele, kteří ovládají aspoń základy PC. Každý kámoš programátor nebo IŤák se chytá za hlavu, jak by tohle někdo využil ve výuce, tedy až na opravdu málo výjimek. Raději si to udělat sám.

Jana Petrů
Jana Petrů
4 years 1 month ago

Omlouvám se, že nereaguji na text p. Šteffla (o tom ještě přemýšlím), ale na Ivetu a marty(ho) – rvp. cz není jen portálem pro DUMy. Jsou tam i jiné zajímavé sekce (články, blogy, diskuze), které jsou unikátní, zatímco DUMy najdete i jinde (o jejich kvalitě zde není vhodné diskutovat, to je úplně mimo téma)

Radek
4 years 1 month ago

Je to příklad portálu za desítky milionů. A teď si představte, že byste měli miliardu. Jaký portál by mohl vzniknout!!!

Ondřej Šteffl
4 years 1 month ago

Pavel Doležel: Pro mě je otázkou pouze efektivita vynaložených prostředků.
Ano, to už jsem si všiml. Někteří z nás si ovšem na rozdíl od Vás nemyslí, že cílem vzdělávání je (jen) vyprodukovat pracovní sílu. V tomto východisku se zásadně lišíme, a pokládám proto za zbytečné komentovat Vaše další, jako úvahy. A to i přesto, že jsou logicky zcela přesné.

Ondřej Šteffl
4 years 1 month ago

Jan Herejk 25. 07 .2012 v 21:37
Znáte někoho, kdo tohle tvrdí… Zda to přímo tvrdí, nevím, ale rozhodně zhruba tak uvažují: například Josef Dobeš, náměstek Němec, spousta učitelů, co se vyjadřují v diskusích (čtěte diskuse pozorně), zde třeba, Pavel Doležal, Jan Herejk, ten třeba píše: „Koukněte: za mého mládí šlo na VŠ 20% ročníku, na SŠ končilo své vzdělávání 40% a do učení šlo taky 40% ročníku. A všichni byli spokojení, že mají to svoje.“

Ondřej Šteffl
4 years 1 month ago
Ivana Pavlišová 26. 07 .2012 v 19:00 Proč podnikáte v této oblasti a nezabýváte se tím, jak zajistit, aby všichni (všichni!) uměli co nejvíc, jak žákům pomáhat, podporovat je. Víte, já se snažím, ale podnikat můžete jen tam, kam je někdo ochoten dát peníze. Stát to očividně není. Stále více ochoty projevují rodiče… Jak jste pomohl loňským patnácti tisícům neúspěšných maturantů? Loni přímo nijak, ale letos jsem všem maturantům, kteří byli nespokojeni se svým výsledkem ve vyšší verzi matematiky, umožnili ZDARMA absolvovat Národní srovnácí zkoušky z matematiky. Jednak pro jejich dobrý pocit a jednak proto, že to pak některým opravdu… Více »
Jan Herejk
Jan Herejk
4 years 1 month ago
Pane Šteffle, to není fér odpověď, zatloukáte. Psal jste, že „Mnozí zastánci minulého modelu státní maturity, a není jich málo, věří, že nejdůležitější je mít co nejnáročnější maturitu.“ Kdo kdy vyslovil takovou tezi? Mám všechny veřejné projevy Josefa Dobeše i náměstka Němce a ani v nich, ani ve zdejších diskusích nikdo nic takového neřekl. Je to totiž nesmysl – co je náročné pro gymnazistu, to je pro studenta učňovského maturitního oboru (za momentálního stavu) nesplnitelné. A vy s Vaší štvavou kampaní proti SM byste se první postaral, aby se autor takového výroku dostal na mediální pranýř. Tak aspoň nelžete. Předpokládám,… Více »
Jana Petrů
Jana Petrů
4 years 1 month ago

Dovolím si přispět do diskuze citátem K. P. Liessmanna: „Nevzdělanost dnes není ani individuálním selháním, ani výsledkem chybné vzdělávací politiky. Nevzdělanost je osudem nás všech, protože je nutnou konsekvencí kapitalizace ducha…“

Pavel Doležel
Pavel Doležel
4 years 1 month ago
to Ondřej Šteffl: Já jsem nikde netvrdil, že cílem vzdělávání je jen produkování pracovní síly. Podle mě ani jiné cíle vzdělávání, jakkoliv špatně definovatelné, nejsou ani v nejmenším ve sporu s nutností vynakládat prostředky k dosahování vzdělání efektivně. To jen vy zase manipulujete. Nemohu se tak nějak ubránit dojmu, že cílem vzdělávání pro mnohé, je napakovat se. Vždy jsem doufal, že motivem vašeho boje proti státu není vlastní finanční prospěch. Jenže ono se to prostě asi při nejlepší vůli nedá oddělit. Asi ani není fér, vás za to pranýřovat, protože se chováte racionálně. Je ale potřeba na to minimálně upozorňovat,… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
4 years 1 month ago

Já určitě netvrdím, že maturita by měla být co nejnáročnější. To by jí nikdo neudělal. Tvrdím ale, že jedním z jejich účelů má být i oddělení zrna od plev. To ale neznamená, že jedny budeme hýčkat a druhé pošleme do plynu. To prostě jen znamená, že nebudeme plýtvat časem pánů profesorů na vyřazování „spolujeskyň“ a „dal my ránu“, kteréžto měly být vyřazeny již podstatně dříve.

marty
marty
4 years 1 month ago

„spolujeskyň“ a „dal my ránu“, kteréžto měly být vyřazeny již podstatně dříve. –

Naprosto souhlasím. A vrátí-li se matura zpátky na školy, za rok za dva máme zase stejně prachšílenou úroveň jako tato, protože mnoho učitelů, potažmo žáků, prostě nikdo nedonutí se sebou něco udělat.

Jana Petrů
Jana Petrů
4 years 1 month ago

Spolujeskyni i dalmyrána přece odhalí i didaktický test…

marty
marty
4 years 1 month ago

To nevím…
V každém případě by to chtělo soustředit se na možnosti didaktického testu, jakými způsoby může zkoumat vyjadřování žáka, a nejen pravopisné dovednosti. A ať můžou učitelé „začít“ připravovat žáky už od září – někde asi opravdu nedělají nic, dokud se nazačne vytrubovat na zteč (nebo steč?).

El
El
4 years 1 month ago

S tvrzeními typu, že test s uzavřenými odpověďmi odhalí chyby typu mi/my je třeba být velmi opatrný! I ti nejhorší žáci přepnou do režimu „pozor, teď se musím soustředit na pravopis, který je mi jinak naprosto ukradený“, začnou počítat pády, vzpomínat na pravidla a úlohu na jev, ve kterém sami chybují, můžou správně vyřešit. A pokud ne, test obsahuje i jiné typy úkolů – zdůrazňuji: s uzavřenými odpověďmi…

Pavel Doležel
Pavel Doležel
4 years 1 month ago

Domníval jsem se, že když nebude centrální maturita, nebudou ani centrálně hodnocené didaktické testy. Bude pouze školní ústní zkoušení, které je fakticky nepřezkoumatelné, subjektivní a hlavně na každé škole jinak náročné a podléhá tlakům, vlivům a korupci.

marty
marty
4 years 1 month ago
„je třeba být opatrný…“ – no právě, tak ať to zase někdo nezoře.. :) Středoškolští češtináři, jste tu fakt hlavy chytrý, nabouchaný, znáte studentstvo, tak se nenechte odstrčit od botlíkovců a chopte se kormidla!! Všichni vás podpoříme, budete-li potřebovat! Semkněte se, utvořte asociaci, zvolte vedení a mluvčí, ať mají média jasného protihráče valíkových a spol. A mákněte na optimální podobě did. testu z čj – stejně se pro příští rok už asi nedá nic jiného dělat. Vymyslete úkoly, které budou mít prvky slohu, co to dá… třeba se ukáže, že při rozumné míře slohovosti to jde centrálně hodnotit! A Cermat… Více »
El
El
4 years 1 month ago

Pane Doležele, centrální maturita bude – i po závěrech „komise“ pana ministra:).
Pro jistotu opakuji: matematika, test z českého jazyka, dvě části zkoušky z cizího jazyka (test s poslechovým subtestem + písemný projev) – hodnoceno centrálně,
slohová práce v češtině + ústní zkouška z češtiny – podle návrhu hodnotí škola, ale zatím není určen způsob zadání ani hodnocení, ústní zkouška z cizího jazyka – hodnotí škola dle stávajícíh kritérií stanovených státem.
Víme všichni, že tyto změny ještě nejsou schválené.

Třeba to bude ale ještě jinak a situace bude ještě chaotičtější…

El
El
4 years 1 month ago

Uniklo písmeno, a tudíž je hrubka na světě – „stávajících“:)

Veronika Valíková
Veronika Valíková
4 years 1 month ago

Pokud se budou opravovat slohy na školách, co brání nadřízeným orgánům, aby poslaly na problémové školy hodnotitele či inspektory, kteří by po učitelích slohy překontrolovali?

Bude to jistě levnější a rychlejší a učitelé si dají pozor. A budou opravovat spravedlivě a poctivě.

A především – oddělit „zrno od plev“, pane Doležele, by se mělo už někdy ve druhém, třetím ročníku. U maturity je skoro pozdě.

marty
marty
4 years 1 month ago

Paní Valíková,

budou-li slohy a ústní část zpět na školách, pak žádné problémové školy nebudou, tak jako nebyly nikdy v minulosti. Didaktický test se nechá perfektně napovědět, opsat. Zařídit, aby měla škola výsledek takový, jaký si přeje, je docela jednoduché – nedělejte, že to nevíte.

Veronika Valíková
Veronika Valíková
4 years 1 month ago

To tedy fakt nevím. Jak se to dělá?

Pokud chtěla škola podvádět u ústních z ČJL, bylo to teď mnohem snazší než dříve. Nedělejte, že to nevíte.

A písemky – u nás vždy nějaký starší učitel přehlížel slohy mladšího. Dělal garanta. A pokud si nějaký kolega nebyl jist známkou, vždy se radil s jiným kolegou. Slohy věšíme na web (já jsem tam předloni dala všechny jedničkové).

Proč tolik nedůvěry k učitelům ČJL?

Pavel Doležel
Pavel Doležel
4 years 1 month ago

„Proč tolik nedůvěry k učitelům ČJL?“

A kdo opravoval slohy letos? Že by učitelé ČJL? Tak co proti těm hodnocením máte?

Pavel Doležel
Pavel Doležel
4 years 1 month ago

Paní Valíková, vy prostě nechápete nic víc, než váš obor. Nějaké ekonomické souvislosti, politika a fungování společnosti vám prostě jsou skryty. Navrhujete řešení, která nefungují a příčiny hledáte tam, kde nejsou.

Jan Herejk
Jan Herejk
4 years 1 month ago

Paní Valíková,
několikrát to přece i v duskusích tady zaznělo… Nejde snad o gymnázia, ale právě o ostatní školy. A nejde jen o češtináře – ředitel oznámí: všichni musí projít! – a je hotovo. Běžná praxe. To je, oč tu běží, proto jste svým sabotováním centrálního hodnocení tolik neprospěli, ba ublížili gramotnosti „národa“, tedy několika ročníků, kteří dostávají známku jen podle citu učitele a rozhodnutí ředitele.

berri
berri
4 years 1 month ago

Pane Herejku,

problém je v tom, že drtivá většina studentů vámi uváděných „ostatních “ škol Cermat maturitou pošlo, ale několik premiantů (dle kriteríí paní Baumgartnerové – VHP) z kvalitních gymnázií, jejichž náročnost snad ani nikdo nezpochybňuje, nikoli. A otázka zní jestli je lepší mít např. 1000 maturantů „z rozkazu ředitele“ nebo 10 potenciálně dobrých lékařů, učitelů nebo právníků na pracáku s nedokončeným středoškolským vzděláním (jako vedlejší produkt objektivizace hodnocení).

Zdeněk Bělecký
Zdeněk Bělecký
4 years 1 month ago

Fascinuje mě, jak se diskuse vrací do bodu nula. Státní instituce měla více než deset let na přípravu, celkové náklady převýšily jednu miliardu, výsledky jsou sporné, bouřlivě se debatuje, jaký měl vlastně projekt cíle, (potřetí) je odvolán šéf instituce, schází se jakási krizová komise ministra… Jaký byl vlastně přínos? Stálo to za tu miliardu korun daňových poplatníků? Nebylo by nejlepší tu miliardu odepsat a NEZKOUŠET TO RADŠI ZNOVU?

Jan Herejk
Jan Herejk
4 years 1 month ago
„drtivá většina prošla…“ No nevím, vše víme jen z doslechu. Já jsem zase četl opačnou informaci – že převážná většina nedostatečných je právě z negymnázií. A k vaší otázce – „jestli je lepší mít např. 1000 maturantů „z rozkazu ředitele“ nebo 10 potenciálně dobrých lékařů, učitelů nebo právníků na pracáku…“ se zeptám: kdo nadělá větší škodu tím, že neumí formulovat svou myšlenku, nedomluví se srozumitelně, a zaviní tím třeba vážnou havárii: učitel ve škole, právník v kauze, lékař v nemocnici – nebo strojvůdce, prodavačka, číšnice, stavař – rozumíte mi? Srozumitelně a funkčně se vyjadřovat musí úplně každý, tady vůbec nejde… Více »
Ondřej Šteffl
4 years 1 month ago

Jan Herejk
26. 07 .2012 v 23:19
Psal jste, že „Mnozí zastánci minulého modelu státní maturity, a není jich málo, věří, že nejdůležitější je mít co nejnáročnější maturitu.“
Kdo kdy vyslovil takovou tezi?

Možná se tedy pletu a stále těm lidem nerozumím, tedy ani Vám.
Můžete mi odpovědět na dvě otázky:
1. Jak náročná má být státní maturita?
2. Co je jejím hlavním cílem?

Díky

Pavel Doležel
Pavel Doležel
4 years 1 month ago

Hlavním cílem maturity je nepustit na vysoké školy osoby, které píší „spolujeskyně“, „dal my ránu“, „plněné kuřecí prsa“, „vzali si sebou“, „když my bili dva roky“, nebo osoby, které nedokáží sečíst dva zlomky, apod. Co je hlavním cílem maturity podle vás? Nebo snad maturita žádný cíl nemá? Maturita má být ověřením zvládnutí středoškolské látky.

Ivana Babková
Ivana Babková
4 years 1 month ago

„Výstupní kontrola nestačí“
S tím 100% souhlasím. Na SŠ se dnes dostane každý a pokud není úplně pitomý, tak se k maturitě zaručeně dostane. Není fér tu největší překážku dát studentům až těsně na konec studia. Ty překážky by měly být mnohem dřív a mělo by se vymyslet, jak školy motivovat, aby nedávaly donekonečna šance slabým studentům. Ti nakonec tu „maduridu“ nějak sesmolí, ale do budoucna často zaberou dobrá pracovní místa lepším kandidátům. Je dobré tlačit k maturitě ty, kteří skutečným vzděláním opovrhují a kašlat na šikovné a pracovité studenty? Koho potřebuje naše země víc – Cvachy nebo Sovy?

Jan Herejk
Jan Herejk
4 years 1 month ago

Paní Babková,
máte naprostou pravdu. Jen by to chtělo říci ředitelům středních škol. A pak ještě změnit financování na žáka za něco logičtějšího (byl návrh financování na třídu, ale neujal se).
Pane Doležele, děkuji za pomoc s otázkami p. Šteffla. Posílám další pěknou perličku z naší průmyslovky. Dívka napsala do maturitní slohovky: „Ve vaně se loudala riba. Druhý den jsme měli ribý řízky.“ Prý že je ryba cizí slovo. Asi se to chudince spletlo s jistou kyselinou, která začíná podobně :)
Taky se ptám, jak se tohle stvoření dostalo na střední školu…

El
El
4 years 1 month ago

Pane Herejku, pokud se jedná o letošní maturity, tak prosím napište, o jaké téma šlo, jinak neusnu…:)
Smažila snad rodina řízky v pátek třináctého a něco ošklivého se při tom stalo, nebo se stala při tomto „příběhu“ nějaká extra-náhoda? (Ani nechci domýšlet, jaká…)

Jan Herejk
Jan Herejk
4 years 1 month ago

Vážený kolego, vidím, že už máte profesní deformaci, což zcela chápu…
Pátral jsem po původu informace, ale zklamu Vás – zřejmě se jedná o loňský rok, téma nevím. Nemám na onu školu přímé kontakty, jen se to vyprávělo mezi známými.

El
El
4 years 1 month ago

Uf, spadl mi kámen ze srdce. Dívce se v duchu omlouvám, napadlo mě totiž i vysvětlení, že místo palačinek smažila řízky… (Ale dost už, na palačinky už zde bylo vydáno embargo!)
Děkuji za odpověď!

Veronika Valíková
Veronika Valíková
4 years 1 month ago

Pak tedy poruším embargo. Právě jsem přehodnotila jeden pětkový sloh o palačinkách, který rozhodně na pětku není. Několik chyb v interpunkci, několik spřežek, špatně ji/jí a jeden či dva malé anakoluty. Posudek o dysgrafii.

A za pět.

To jsou třísky, nebo trámy, milí hodnotitelé?

Perun
Perun
4 years 30 days ago

Paní Valíková, při Vašem bohémském zacházení s hodnotícími kritérii bych byl opatrnější při formulaci soudů…

Veronika Valíková
Veronika Valíková
4 years 30 days ago

Já ovšem nezacházím bohémsky s pravidly českého pravopisu a s českou mluvnicí.

Kritéria – kde jim bude konec za rok, za dva…

wpDiscuz