Respekt.cz: Mýty o zavádění tabletů do škol aneb Omyly Marcela Chládka

ilustrační foto. by Brad Flickinger (flickr.com) (CC BY 2.0)

Publikujeme text Kamila Kopeckého, který vyšel na jeho blogu na webu Respekt.cz (ZDE). Autor jím vstupuje do diskuse ohledně návrhu ministra školství nabídnout dětem digitální technologie ve školách už v první třídě. Jaké jsou nejčastější mýty o tabletech, které podle něj věcnou diskusi o daném záměru zamlžují?

Kamil Kopecký je vysokoškolský pedagog a vedoucí Centra prevence rizikové virtuální komunikace. Zaměřuje se na vzdělávání dětí a dospělých, na e-learning a m-learning, na oblast sociálně-patologických jevů spojených s využíváním internetu dětmi i dospělými (kyberšikana, kybergrooming, sexting).

Prohlášení ministra školství Marcela Chládka o tom, že chce do škol zavádět tablety, a to již od prvních tříd základní školy, vzbudilo velkou vlnu kritiky. „Experti“ na oblast školství z řad internetových diskutérů ohodnotili ministrův počin jako projev šílenství, neznalosti a diletanství. Bohužel řada z diskutujících operuje s velkým množstvím mýtů, které o zavádění tabletů do škol panují. Pro argumentaci pak využívají převážně své dojmy.

Mýtus 1: Tablet nahradí papírové učebnice

Kamil Kopecký
Kamil Kopecký

Zapojit tablety aktivně do procesu edukace neznamená nahradit jimi papírové knihy, učebnice, cvičebnice nebo snad samotné učitele, ale jednoduše využít pro podporu edukace zařízení, které děti běžně používají – a to v okamžik, kdy je to vhodné. O tom, jak tablety využívat, rozhodují samotní učitelé, kteří třídu znají a vědí, k čemu je zařízení dobré a jak je využít.

Již koncem minulého století se predikovalo, že papírové knihy zaniknou a nahradí je knihy elektronické, dokonce vznikl i trh s elektronickými knihami, přesto však papírové knihy stále existují! Jedním z důvodů je možná i to, že papírová kniha u člověka způsobuje emoční odezvu (dotek papíru, vůně, barva papíru, knihu můžeme ohnout, trhat, kniha stárne, mění se) a pragmatické argumenty, které hrají ve prospěch elektronických knih, stále nad emocemi nevítězí…

Mýtus 2: Pro tablety není dostatek aplikací a DUMy na tabletech používat nejde

Většinu DUMů (digitálních učebních materiálů) lze na tabletech vesele provozovat (pominu teď otázku technologických limitů typu využívání Flash na IOS apod.). Základním nedostatkem DUMů je však to, že vznikly především pro podporu práce s interaktivními tabulemi. Pro tento účel byly vytvořeny primárně. Na tabletech se pracuje s aplikacemi pro podporu výuky (třeba aplikace, které vás učí sčítat, odčítat, psát apod.) nebo samotné elektronické učebnice či jejich doplňky. Lze předpokládat, že trh s aplikacemi poroste i nadále, jak potvrzují statistiky EDU aplikací v AppStore, tak i Google Play. A ceny aplikací jsou velmi přívětivé…

Mýtus 3: Tablety způsobují závislost a poškozují děti

Již řadu let slýchám od kolegů psychologů o tom, jak tablety poškozují psychiku dítěte, senzomotorické a psychomotirické dovednosti malých dětí a jak způsobují závislost. Je to klasický mýtus, protože tablet je jen obyčejné zařízení na stejné úrovni jako počítač, mobil, přehrávač MP3, televize, automobil, kávovar nebo myčka nádobí. Závislostní chování způsobuje nadužívání zařízení! A nadužívání zařízení způsobuje RODIČ, který dítěti nelimituje čas trávený s tabletem a nenabízí mu jiné aktivity (např. sport, společenské aktivity, outdoorové aktivity atd.)

Celý problém jsem již dříve komentoval v textu na portálu E-Bezpečí, ve kterém je snad řečeno to nejpodstatnější.

Mýtus 4: Tablety mají být základem výuky na 1. stupni ZŠ

Mýtus, o který se opírá velké množství diskutérů na sociálních sítích, hovoří o tom, jak se tablet stane základním nástrojem výuky na 1. stupni ZŠ, jak u něj budou děti sedět, hrbit se, budou mít bolisti zad, nakonec oslepnou, budou trpět digitální demencí apod. Jenže tablet na 1. stupni je pouze doplňkem běžné výuky, v praxi to znamená, že si na tabletu může dítě např. zobrazit interaktivní model stroje, procvičit sčítání a uvolnit ruku díky cvičením na podporu grafomotoriky. Což může při běžné 4-5 hodinové výuce na ZŠ trvat např. 20 minut z celé časové dotace… to neznamená, že se děti na úkor tabletů nepůjdou proběhnout, nebudou si hrát venku s odstatními, stanou se oběťmi elektronických svítících destiček…

Mýtus 5: Tablety do škol jsou jen rozkrádáním veřejných rozpočtů

Ano, vždy se najde někdo, kdo vytáhne tento argument. NIKDO v tuto chvíli neví, kolik by celá věc stála a kdo by ji platil, z prohlášení vychází, že školy by si pravděpodobně kupovaly tablety podle svých potřeb. V praxi tedy platí – kdo nechce, nemusí nic kupovat…

Další mýty o tabletech do škol srozumitelně vysvětluje Ondřej Neumajer.

Co říci závěrem?

1. Osobně si myslím, že tablety jsou jako podpůrný nástroj edukace jednoznačně vhodné a jsou ukázkou pozitivního využívání technologie. A ruku na srdce, pokud vaše dítě už tablet má, copak na něm dělá?

2. Tablety se na prvním stupni (zejména v 1. a 2. třídě) hodí zejména pro podporu domácí přípravy a procvičování učiva, v rámci kterého se rodič učí s dítětem a fixuje jeho znalosti. Samozřejmě je lze využít i k dílčí prezentaci učiva, nicméně převažovat musí v každém případě výuka „člověka člověkem“.

3. V 1. a 2. třídě ZŠ by si děti neměly nosit svoje vlastní tablety do školy. Na důvody jistě přijdete sami…

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

14 komentářů k "Respekt.cz: Mýty o zavádění tabletů do škol aneb Omyly Marcela Chládka"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Bořivoj
1 year 1 month ago
Již dlouho tvrdím, že zabránit vpádu technologií do škol prostě nejde. Kromě toho, že je zcela nezbytné je rozumným způsobem používat (podobně jako mimo školu), jsou zde mocné zájmy a spousty EU peněz, na něž tyto zájmy cílí. To znamená, že se brzy dočkáme toho, že učitelé budou zoufale hledat způsoby jejich využití. Pan Kopecký je v tomto směru optimista a myslí si, že to zvládnou a budou mít vše pod kontrolou. V tomto ale nesouhlasím! Plošné vybavování technologiemi vyžaduje systémové změny. Bez nich může být výsledný přínos dokonce i záporný. Doufám, že děti nebudou na tabletech jen počítat a… Více »
Zdeněšk Sotolář
Zdeněšk Sotolář
1 year 1 month ago

„Jenže tablet na 1. stupni je pouze doplňkem běžné výuky … Což může při běžné 4-5 hodinové výuce na ZŠ trvat např. 20 minut z celé časové dotace…“

Konečně konkrétní číslo. Doporučujete tedy max. 20 minut?

vittta
vittta
1 year 1 month ago

Rodiče jsou na vině kde čemu…ale časy, kdy mohli mít rodiče pod kontrolou svoje děti jsou dávno pryč.
Protože virtuální svět je….obrovský a dostupný tak snadno, že že to snadněji nejde.
Nebezpečí pro děti podle mě nepočívá v používání tabletů k výuce, to může být jistě pozitivní a prakticky by děcku stačil do školy jen ten tablet, obsahoval by veškeré sešity a učebnice, ba i pastelky, barvy. Nebezepčný je ten „okolní“ virtuální svět.

vittta
vittta
1 year 1 month ago

Jo…a těch 20 minut, či více, podpůrný prostředek…
Nějak se začít musí, postupně to zákonitě přejde do absolutního používání, a bude v řádu let, ne dekád.
To je podle mě to, co zkušenějším lidem na zavádění tabletů vadí. Žába se vaří pomalu.

vittta
vittta
1 year 1 month ago

Ještě doplním…určitě každý četl román „1984“.
Ty všudypřítomné fízlovací obrazovky….to budou právě ty „tablety“. (a podobné technologie)
Podle mě je ta hrozba velice reálná.

vittta
vittta
1 year 1 month ago
http://www.blisty.cz/art/77221.html Tento rozhovor jsem moc nepochopil, resp.jeho poselství. Okrajem šlo zřejmě o to, že by se měla vzdělávat na univerzitách větší část populace, (padlo tam 50% v Británii), že nikdo neví, co bude za 10 let, ale co se ví, že to nebude, jak je to dnes, a konkrétně motnovny zmizí. Vzdělaný člověk by pak v montovně rebeloval, a…byl přínosem nebo záporem, těžko říci, pan Čulík skočil do řeči a zdálo se, že by to mohl být přínos. Ani jednoho diskutujícího netrápilo, že univerzitu (hodnou toho názvu) může studovat jen ten, kdo na to intelektuálně má, stejně jako může jen… Více »
vittta
vittta
1 year 1 month ago

Ještě přidám ekonomickou úvahu burana mého formátu.
Pokud dělá v montovně počet zaměstnaců X, a všichni si udělají doktorát….kde budou dělat?
A kdo bude dělat v té montovně?
Montovna se může zrušit a monotonní práci dělat stroje…ale nějakou řemeslnou činnost už ne.
Kdo bude pracovat rukama, když budou všichni univerzitní profesoři, doktoři věd, inženýři a magistři?
A kde se ocitně lidstvo, když všechno za nás udělají stroje, vč. myšlení?

Iva Švarcová
Iva Švarcová
1 year 1 month ago

Pane Vittto,
trochu toho Vašeho „buranského “ myšlení a patrně i Vašich znalostí by potřebovali mnozí vědátoři a hlavně ti, kdo si na ně hrají.
Hodně věcí by potom bylo mnohem jasnějších.

vittta
vittta
1 year 1 month ago
Tohle je síla: http://www.blisty.cz/art/77232.html První případ je až dojemný. Romský mládenec a romská dívka byli šikanováni hrubým, rasistickým způsobem jak od učitelů, tak od žáků. Případ je vyjímečný zejména tím, že romský chlapec byl nějakým způsobem potrestán, (když se „postavil“ na odpor) jak byl potrestán, tedy co by ho mohlo nějak potrestat není řečeno, asi dostal poznámku do ŽK a má z toho dodnes frustraci. Rodina byla vzorná, matka vařila každé ráno snídaně. Jelikož ale romské děti nechodily do školy (vlivem neřešené šikany) tak je zlá sociálka odebrala a dala do děcáku. Až viktoriánský příběh. Pro znalé situce je to… Více »
vittta
vittta
1 year 1 month ago
A tohle… http://www.blisty.cz/art/77233.html Tak se podívejme, Amnesty international vydalo kritickou zprávu, nyní by měla vláda a prezident splnit rozkaz a „něco“ s tím dělat. Romy ve zprávě nikdo k ničemu nevyzývá, ti dělají všechno správně, ale vláda…a také naši lidé, klidně si podepisují petice…to není žádná demokracie, nějaké petice, máme přece ZASTUPITELSKOU demokracii, volíme si ty chytré, sami jsme hloupí. A ti chytří se musejí přizpůsobit těm ještě chytřejším, třeba z Amnesty internacional, ty sice nikdo nevolil, ale už samotná jejich příslušnost k této organizaci jim dává práva ostatní soudit a jak se zdá, i odsoudit, protože když námi volený… Více »
vittta
vittta
1 year 1 month ago

Možná jo, Paní Švarcová, možná by bylo lecos jasnější.
A to je právě to…stojí o to někdo?
To už bylo od počátku lidstva, obchod s budoucností, lhostejno, zda jí obchodníci „znali“ či ne, církve, pojišťovny všeho druhu, EDUini různých směrů..ti všichni prodávají budoucnost, protože život lidský je krátký a především nikdo neví, jestli tady bude za 20 let…a 20 let, to je celá generace a těm se zase dá nakukat pravý opak a ještě z těch starších udělat blbce.
Lidově se tomu říká „po nás potopa“.

David Yilma
David Yilma
1 year 1 month ago
Racionální pohled je na místě. Tablet není skutečně nic démonického. Je to na učiteli a jeho schopnostech, jak elektroniku dokáže využít. A nezůstával bych pouze u učitelů. Především žáci by měli být seznámeni s tím jak elektroniku efektivně využívat ku svému rozvoji. Se slovy jednoho britského článku na toto téma „být pány počítačů a nikoli jejich otroky“. (http://www.johncatt.com/downloads/ps82/) Souhlas s panem Brdičkou. Bez dobrého zaškolení a dostatečné softwarové základny půjde tablety využít pouze omezeně a ne zcela efektivně. Vím, že součástí programů mají být školení učitelů, to je fajn. Potíž je v tom, že nejde o systémové řešení, které tu… Více »
Tomáš Smutný
1 year 1 month ago

řeknu to jednoduše, jste IT specialista a jdete na konferenci o internetovém marketingu. Přijde přednášející a řekne vám: Vyndejte si tablety a čumte do nich tam bude ta přednáška v prezentaci. Co uděláte? Příště tam nepůjdte. Bez vizuálního kontaktu s tím kdo vede výuku, či prezentaci to prostě nemá smysl aby to bylo naživo. A škola naživo je. Ano, jako pomůcka pro názorné dokreslení, to jistě ale jako základ, učebnice, ještě dlouho ne. Podrobně to řešíme v našem projektu vizi NEXTTwenties.cz

vittta
vittta
1 year 1 month ago

Pane Yilma,moje příspěvky vyjadřují mé názory na články zde, nebo na BL, což je dle mého názoru periodikum s EDUinem propojené.
Směřují k tomu, aby mi někdo vysvětlil, na co se konkrétně ptám, nebo případně mé názory pomocí argumentů oponoval.
Že se tak neděje není moje chyba.
Není v mé moci zastavit inkluzi, prolhanou politickou korektnost nebo snad svým žvaněním narušit skvělý a multikulturní chod diskuzí zde, pod články.
Tuším, že právě to jste měl svým dotazem na mysli.
Ještě dodám, že nejsem placený troll, ani oběť ruské propagandy, která pracuje zadarmo.
Nyní se zeptám zase já.
Je na mých příspěvcích něco závadného nebo podezřelého?

wpDiscuz