Řízení školy: Prezentace školních akcí na webových stránkách školy

ilustrační foto. by www.audio-luci-store.it (flickr.com) (CC BY 2.0)

Publikujeme text Jana Murnika, který vyšel v časopise Řízení školy (ŘŠ  5/2015 ) a shrnuje základní principy toho, jak využívat školní web. 

Školní akce a jejich pozdější výstupy jsou nejnavštěvovanějšími místy školních webových stránek. Proto bude tento článek informovat o tom, jak plánované školní akce a události zveřejňovat, jak absolvované akce publikovat a jak by celý obsah školních akcí mohl vizuálně a funkčně vypadat, aby se o nich čtenář webu vždy dozvěděl a měl je lehce k dispozici.

Když děti přijdou domů s informací, že se bude ve škole konat nějaká akce nebo událost, může se stát, že část informací rodičům nepředají. Proto by škola měla mít vše na webových stránkách vždy k dispozici. Nástroje, které nám to umožní, mohou být velice jednoduché a přehledné. Celý proces spočívá v tom, že se školní akce zanese do funkčního plánovacího kalendáře a každý takový záznam má své podrobné informace:

  • datum vložení,
  • datum konání akce,
  • detail s informacemi plánované akce.

Ve chvíli, kdy školní akce proběhne, už rodiče a děti hledají z této akce výstup v podobě fotek a nějakého článku. V následujících odstavcích si podrobně popíšeme celý proces od zadání akce až po finální zveřejnění výstupu.

KALENDÁŘ AKCÍ

Každá škola plánuje své akce někdy i na několik měsíců dopředu. Pro toto plánování je určený kalendář akcí, který v sobě obsahuje všechny akce školy i s archivem. Školní akce se po vložení do administrace webu a s připojením data projeví v mini kalendáři, který je na webových stránkách školy umístěný na viditelném místě. Toto místo by měli mít čtenáři neustále na očích, protože samotný mini kalendář nezabírá mnoho místa, ale informace, které obsahuje, jsou velice cenné.

Po najetí myší na den s plánovanou akcí se zobrazí počet akcí, který tento den obsahuje, a po kliknutí se pod mini kalendářem otevře seznam s konkrétními názvy akcí.

Seznam je koncipován jako seznam odkazů, které vedou na stránku s podrobným popisem každé akce. Do tohoto podrobného popisu už má editor možnost vložit obsáhlý text nebo plakát spojený s akcí.

Pro lepší využití této funkce je možné připojit modul pro odesílání nově vložených plánovaných akcí přímo do e-mailové schránky čtenáře. Čtenář pouze do políčka pod kalendářem vloží svou e-mailovou adresu a systém se už o vše postará. Po publikaci nové akce školy systém okamžitě odešle informace do celé databáze přihlášených e-mailových adres. Touto automatizací opět stoupá procento úspěšného dopravení informace směrem k rodičům a dětem. Každý čtenář samozřejmě musí mít na konci každého e-mailu možnost k odhlášení z tohoto odběru.

ŠKOLNÍ BLOG

Blog na školním webu může mít využití jako seznam článků v nějaké kategorii. Kategorii nazveme např. Školní akce a do této kategorie přidáváme stále nové články. Je to ta část, která obsahuje již zmíněné výstupy z absolvovaných akcí. Po otevření této kategorie, která je součástí nějaké položky menu, se zobrazí přehledný seznam článků, které mají náhledový obrázek, nadpis, datum vložení, jméno autora a třeba i počet zobrazení a samozřejmě krátký úvodník, který čtenáři naznačí, o čem článek bude.

Tento seznam článků tedy nazýváme blog. Tuto funkci je možné využít i pro jednotlivé třídy. Každý třídní učitel má tak možnost publikovat články týkající se pouze jeho žáků. Webové stránky by měly být naprogramované tak, že jeden článek se dá zobrazit ve více kategoriích blogů.

Příklad:

Škola absolvuje akci „Úklid přírody“ a článek s fotografiemi připojí do sekce „Environmentální výchova“. Tento článek se ale může objevit i v sekci „Třída 4. B“ u třídy, která se této akce zúčastnila. Článek je tedy možné napsat pouze jednou, ale zobrazit ve více kategoriích.

Pokud bude blog umístěný na hlavní stránce školního webu, díky chronologickému řazení článků se bude úvodní stránka neustále měnit, protože každý nově přidaný článek bude umístěný na první pozici.

ČLÁNEK BLOGU

V této části budu navazovat a potvrzovat slova pan Miroslava Hřebeckého, který ve svém článku Obsahová náplň školního webu (viz Řízení školy č. 2/2015, s. 16) uvedl nutnost pořizování a publikování fotografií.

I v tomto případě platí, že právě článek blogu umožňuje připojit nejen link na fotoalbum, ale přímo spojit článek s fotoalbem. Čtenář tak bude mít v detailu článku jak textový popis akce školy, tak i přehledně připojenou funkční fotogalerii.

FOTOGALERIE

Fotoalbum, které je součástí každého článku o proběhlé akci, musí být dobře ovladatelné. Po kliknutí na náhledovou fotografii fotoalba se zobrazí vyskakovací okno se zvětšeninou fotografie a pomocí šipek na klávesnici se fotografie prohlížejí. Standardem je i zavření vyskakovacího okna s fotografií pomocí tlačítka Escape na klávesnici vašeho PC. Znovu uvádím, že webové stránky by měly být naprogramované tak, aby fotoalbum bylo fyzicky pouze na jednom místě a článek toto album jen zobrazoval. V samotné fotogalerii školy je potom samozřejmě k dispozici obsah všech fotoalb. Tato fotogalerie by se měla nacházet přímo v hlavním menu webových stránek s výstižným označením např. Fotogalerie nebo Fotoalba.

SHRNUTÍ

Akce lze plánovat v kalendáři akcí, které jsou zobrazeny v mini kalendáři. Proběhlé akce mají vždy nějaký výstup (fotografie, výsledky, zážitky), které můžete publikovat na školním blogu. Blog svou flexibilitou bude neustále měnit obsah úvodní stránky a nabízet nejaktuálnější články. Článek jednoduchým způsobem nabídne čtenáři i pohodlné prohlížení pořízených fotografií.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar

wpDiscuz