Opatření CERMAT výrazně zkvalitnila transparentnost státní maturity

logo_EDUinfo

EDUin vítá navržená opatření a připomíná, co by bylo ještě možné zlepšit

Praha 25. března – Opatření spojená s letošní státní maturitou, která dnes představil ředitel CERMAT Jiří Zika, znamenají významný posun v transparentnosti a uživatelském komfortu státní maturity. Připomínáme ale, že je třeba ještě ujasnit, kdo rozhoduje o obtížnosti úloh a z nich sestavených testů, a jakým způsobem se budou řešit úlohy, na jejichž kvalitu budou existovat rozdílné odborné názory.

Tato opatření navržená CERMAT považujeme za výrazný a pozitivní krok:

  • Samostatný portál, který umožní zveřejnění anonymizovaných dat ze státní maturity až na úroveň žáka – velmi důležité pro korektní informovanost o výsledcích škol.
  • Zveřejnění složení validační komise a validační zprávy – zvyšuje transparentnost a důvěryhodnost maturitní zkoušky.
  • Předložení zkušebních testů k debatě ve školách – alespoň částečná možnost debaty o kvalitě testů.

Zbývá ještě dořešit:

  • Kdo a podle jakých parametrů stanovuje náročnost testů – tady potřebujeme jasnou a srozumitelnou informaci. Zatím to není známo.
  • Zda budou zveřejněna zdůvodnění správných odpovědí u všech testů – tady není jasné, zda toto bude či nebude obsahovat validační zpráva.
  • Kdo a jakým způsobem rozhodne ve sporných případech, tedy v případě rozdílných odborných názorů na korektnost některé úlohy – tato informace zatím explicitně nepadla.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Zveřejněná opatření jsou významná a mají šanci zvýšit kredit a uživatelský komfort státní maturity. Především oceňujeme ochotu publikovat anonymizovaná maturitní data až na úroveň žáka. Za podobně důležité považujeme zveřejnění složení validační komise a publikování validační zprávy. Tedy pokud to znamená, že zpráva objasní, proč členové komise považují tu či onu úlohu za korektní či nekorektní. Zbývá ale sdělit veřejnosti, jak budeme řešit případy, kdy se externí odborné posudky a názory validační komise budou lišit. Takové případy se už v minulých dvou ročnících maturity vyskytly. Stejně tak je nutné zveřejnit, kdo a podle jakých parametrů určuje obtížnost jednotlivých testů. To zatím nevíme a právě v tomto směru se v minulém ročníku maturity objevily výrazné problémy v případě těžšího testu z matematiky.“

Kontakty:

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

Poznámky pro editory:

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

3 komentářů k "Opatření CERMAT výrazně zkvalitnila transparentnost státní maturity"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Švihálková
Švihálková
3 years 2 months ago
Ondřej Hausenblas
3 years 1 month ago
Opatření, kterými se práce s výkonem maturanta stane průhlednější, jsou rozhodně moc důležitá. Tak to mělo být od začátku. Ovšemže validační komise měla být jmenovitě známa. Není únosné, aby náročnost zkoušky byla určována anonymně a bez podkladů. Nápravné postupy musejí být funkční a předem stanovené. A musíme trvat na tom, aby „správnost“ odpovědí v testu byla odůvodněna – nemuselo být tolik chyb a nemusely by se opakovat v dalších letech. Pokud se podaří odstranit vady testování, je naděje, že se podaří také umoudřit vliv státu nebo zájmových skupin i na zkoušku ústní. K tomu, co nyní přípravě státní maturity sděluje… Více »
Luděk Šnirch
Luděk Šnirch
3 years 13 days ago
Dobrý den dostal jsem protokol didaktických testů, dozvěděl jsem se ale pouze procento a percentil. Jak se dozvím, na kterou otázku jsem odpověděl dobře, resp. kolik bodů jsem dostal za jednotlivé otázky každého didaktického testu – jak si mám ověřit, že uvedené procento není náhodně vybrané číslo – znám testové úlohy, znám správné výsledky, mohu nahlédnout do záznamového archu ve škole, ale to pořád ještě neřeší, kolik bodů za jednotlivé otázky jsem obdržel a z čeho výsledné procento v protokolu vzniklo. Slibuje se transparenstnost, takže bych rád znal postup, jak se k výše uvedené informaci dostanu tak, abych transparentnosti testů… Více »
wpDiscuz