Studie OECD potvrdila, že trend zvyšování vzdělanosti se ekonomicky vyplácí

Snaha odsunout větší část populace na učiliště jde proti zájmům společnosti

Praha 11. záříZávěry letošní studie OECD Education at a Glance opět potvrdily, že v České republice se vyplatí mít vysokoškolské vzdělání. Ti, kteří absolvují některou z forem terciárního vzdělávání, mají v průměru o 82 procent vyšší příjmy než ti, kteří absolvovali jen některou z forem sekundárního – tedy středoškolského vzdělání.
 

V tomto parametru Česká republika patří v mezinárodním srovnání k výjimečným zemím, kde se vysokoškolské vzdělání z hlediska příjmů vyplácí nejvíce. Souvisí to i se stále nízkým podílem vysokoškolsky vzdělaných obyvatel v populaci. Studie pracuje s daty z let 2008–2010, kdy mělo vysokoškolské vzdělání stále jen 17 % obyvatel ČR. V Evropě se obvyklá míra pohybuje okolo 40 %. To je také jeden z důvodů, proč se dále zvyšuje průměrný věk učitelů. Mladí lidé s vysokoškolským vzděláním odcházejí do jiných oborů, kde snadněji najdou zajímavou kariéru a vyšší výdělek.
 

Tyto údaje, které se po léta nijak výrazně nemění, ukazují, že tendence omezit počet studujících a větší část populace odeslat na nematuritní obory na učilištích, jde fakticky i proti ekonomickým zájmům společnosti.
 

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Volání po odchodu větší části populačního ročníku na učiliště, které se ozývá v posledním roce velmi intenzivně jak z firem, tak z politické reprezentace, především té krajské, je na pováženou. Ano, je třeba hledat cesty, jak více studentů přivést k technickému vzdělání i manuálním profesím, ale tendence učinit to tak, že jim zamezíme získat vyšší vzdělání, ať už maturitní nebo vysokoškolské, je nesmyslné. Nejnovější studie OECD opět dokazuje, že vzdělanější lidé nejen snáze najdou zaměstnání, přispívají více do společné kasy, ale jsou i zdravější a dožívají se vyššího věku. To je třeba brát v úvahu při dalších úpravách vzdělávacího systému.“

 

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

Poznámky pro editory:

  • Studie České školství v mezinárodním srovnání 2012 ke stažení ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

 

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

4 komentářů k "Studie OECD potvrdila, že trend zvyšování vzdělanosti se ekonomicky vyplácí"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Vit
3 years 10 months ago

STUDIE OECD POTVRDILA, ŽE TREND ZVYŠOVÁNÍ VZDĚLANOSTI SE EKONOMICKY VYPLÁCÍ.

Zároveň studie jasně doložila, že vláda a parlament ČR na tuto skutečnost dlouhodobě kašlou a stavějí se k financování školství způsobem, který je mezinárodní ostudou. A za pár let, až „žít z podstaty“ už dál nepůjde, bude mezinárodní ostudou i samotná naše vzdělanost.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 10 months ago
Já opakovaně tvrdím, že to, co tvrdí název článku, je dost zavádějící. Ano, vyšší vzdělání dnes znamená také vyšší průměrnou mzdu. Z toho ale přece vůbec neplyne, že trend zvyšování vzdělanosti se ekonomicky vyplácí. Zaprvé v tom nejsou zahrnuty náklady a zadruhé je otázkou do jaké míry je zvyšování HDP závislé na zvyšování vzdělanosti. Ta teze by platila pouze tehdy, pokud by navýšení podílu vysokoškolsky vzdělaných lidí v populaci vedlo nezávisle na tomto podílu k proporcionálnímu nárůstu HDP. Pak by ovšem maximalizace HDP a tím i blahobytu země byla triviálním problémem. Stačilo by vysokoškolsky vzdělat celou populaci. Já ovšem tuto… Více »
Věra
Věra
3 years 10 months ago
Ale tady jde o skutečnou vzdělanost a ne nějaký papír, který navíc nemusí být ničím podložený. Počet vysokoškoláků nevypovídá vůbec o ničem. Podstatná by měla být KVALITA. A ta klesá – paradoxně se zvyšováním počtu VŠ a jejich absolventů. Vidím to každoročně i na našem gymnáziu, když dorazí prváci. Všichni maji za sebou nějakých 5 let angličtiny a na vysvědčení jedničku, ale v reálu většina z nich stěží dosáhne na úroveň mírně pokročilý. A státní maturita po nich chce znalosti, které byly dříve normální tak pro konec prvního, resp. půlku druhého ročníku gymnázia. Tomu se říká podpora vzdělanosti? Kdybychom tu… Více »
Feřtek
Feřtek
3 years 10 months ago
Pro pana Doležela: Samozřejmě, přisně vzato máte pravdu. Když dotahujete ta tvrzení do krajnosti, opravdu vyznívají absurdně. A stejně tak máte pravdu, že je to tak trochu lavírování mezi tím, co se vyplatí jednotlivci a co celospolečensky. V tomto smyslu ten problém tisková zpráva zkresluje, přesněji zjednodušuje, protože mluví fakticky jen o současné situaci. Ale přece jen bych polemizoval. Některé věci v té studii opravdu jsou překvapivé. U nás platí, že ten, kdo má vysokoškolské vzdělání, má oproti středoškolákovi příjmy vyšší v rozmezí od 55 do 80 procent. To je v zemích OECD docela výjimečné číslo. Už před lety bylo… Více »
wpDiscuz