bEDUin 19/2012

Co přinesl týden 14.–20. 5. 2012

Klíčová témata týdne:

maturity, plošné testování, změna zákona o pedagogických pracovnících, reforma financování regionálního školství pozastavena, konkurzy na ředitele škol

Výrok týdne:

„Zásahy státu musí být promyšlené, koncepční. Nesmí být řízeny momentálními nápady toho či onoho. Školství je citlivá oblast – jakýmkoliv rozhodnutím zasahujete do života dětí, rodin a do budoucnosti této společnosti. Musíme se chovat zodpovědně a reformy provádět s velkým rozmyslem.“ řekl ministr Petr Fiala v rozhovoru pro Mf Dnes

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • CERMAT zveřejnil výsledky maturit a EDUin komentuje v ČT hlavní problémy letošní maturity. Odborníci napadli podobu tzv. harmonizačního procesu, kterým se upravily výsledky z maturitní zkoušky z matematiky, poukázali také na chyby v testech z fyziky. CERMAT nestihl opravit do 16. 5. slohové práce, jak sliboval. Studenti se proti chybám v maturitních testech bouří a zvažují odvolání. Jiří Zlatuška v rozhovoru pro LN pokřtil maturitu na dětskou koloběžku od Ferrari. A ředitel CERMAT v rozhovoru pro Týden prozradil, že vyšší obtížnost testů je určena pro „extratřídu“ studentů.
  •  

  • Dnes začíná generálka plošného testování žáků 5. a 9. tříd. Právnička rodičovské iniciativy proti testování upozorňuje, že školy ani žáci nemají povinnost se generálky účastnit. Minulý týden proběhla panelová diskuse s odborníky na téma, v čem spočívají rizika celého projektu – přečtěte si její závěry. ČŠI publikovala názor Paula Santiaga, experta OECD, na plošné testování. Podle ČŠI Santiago iniciativu inspekce vítá. Rizikům se v textu ČŠI věnuje jediná věta, hovoří se tu např. o sepjetí testování s cíli vzdělávání v RVP, k němuž ovšem právě podle českých odborníků nedochází. Text ČŠI je pozoruhodný  proto, že ještě 6. března v rozhovoru pro Učitelský zpravodaj Santiago řekl, že smysl testování nechápeme a musíme před zavedením plošných testů nejprve vytvořit komplexní standardy pro všechny oblasti vzdělávání, k čemuž dosud nedošlo. Pro plošné testování se vyjádřily dvě asociace: Asociace pedagogů základního školství v ČR (zde) a Asociace profese učitelství ČR (zde).
  •  

  • Prezident podepsal novelu zákona o pedagogických pracovnících, která bude znamenat zmírnění nároků na kvalifikaci učitelů. Na středních školách budou moci učit i absolventi jiných než pedagogických fakult, kteří si doplní pedagogické minimum, učitelky 1. stupně zase budou moci pracovat v mateřských školách.
  •  

  • Žáci základních a středních škol se mohou neformálně potkávat se zajímavými osobnostmi – občanské sdružení Otevíráme pro ně připravilo projekt Junior Café. Na stejném principu fungují již známá Science Café.
  •  

  • Doporučujeme dva rozhovory: vedle Mf Dnes poskytl Petr Fiala rozhovor o aktuálních ožehavých tématech ještě České pozici. Ondřej Šteffl v Respektu hovoří o selektivitě českého školství nebo o „paralelním vzdělávání“.
  •  

  • Na Slovensku se bojuje o existenci waldorfského gymnázia – Státní pedagogický ústav ministerstvu jeho povolení nedoporučil. Diskuse je zajímavá proto, že ukazuje, jaké obavy z alternativní pedagogiky mohou panovat ve státním školství.
  •  

  • Někteří odborníci již dříve varovali před zneužíváním konkurzů na místa ředitelů/ředitelek škol k prosazení osobních či politických zájmů. Některé konkurzy jsou již uzavřené a začínají se objevovat protesty: Česká Lípa a Brno.
  •  

  • Letní Akademie Discover nabízí mladým lidem možnost prožít letní týden v atmosféře připomínající studijní prostředí Cambridge a Oxford – studenti se spolu s pedagogy vzdělávají, ale i neformálně baví.
  •  

  • EDUin oslavil 2leté narozeniny a 300 škol ve značce Rodiče vítáni – podívejte se, co vše EDUin dělá.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 23. 5. konference „Tvořte a spolupracujte jinak“ (Brno)
  • 28. 5. SKAV: konference Rozdílné koncepce vzdělávání a jejich důsledky (Praha)
  • 31. 5. konference Rozvoj školy a supervize (Kamenický Šenov)
  • 31. 5. konference Testováním ke kvalitě vzdělávání 2012 (Praha)
  • 31. 5. Prezentace a diskuse Fulbrightovy výměny učitelů: můžeme se vzájemně poučit? (Praha)
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments