CERMAT harmonizací výsledků maturity z matematiky zcela pohřbil důvěryhodnost zkoušky

Harmonizace výsledků maturity z matematiky, která v podání CERMATu proběhla podle dodatečně vytvořených pravidel, je v rozporu se standardními postupy zpracování výsledků testování a manipuluje s výsledky žáků.

Praha 16. května 2012 – Ředitel CERMATu na základě doporučení validační komise rozhodl v pondělí 14. května o harmonizaci výsledků maturitní zkoušky z matematiky vyšší obtížnosti a uveřejnil, jak bude metoda aplikována. Odborníci tento postup kritizují jako nepřijatelný a v rozporu s tím, jak může být proces harmonizace použit.
 

Harmonizace výsledků je sice standardním opravným statistickým procesem, který se při testování používá, ale zásadně musí být jeho podoba a postup stanoven dopředu a veřejně znám. Existuje více metod, které je možné pro harmonizaci výsledků použít a které vedou k úpravě získaných dat.
 

Harmonizaci si zjednodušeně můžeme představit jako proces, při kterém se získané body studenta z jednoho testu přepočítávají na body, kterých by teoreticky dosáhl, kdyby v danou chvíli absolvoval test druhý (např. tedy test z matematiky, který studenti dostali loni). Jeho smyslem je zajistit maximální srovnatelnost různých testů, resp. výsledků žáků.
 

CERMAT k harmonizaci výsledků přistoupil až po nátlaku veřejnosti a její podobu vytvořil dodatečně. Dopředu nezveřejnil (a podle všeho ani nemá) ani kritéria, ani hranici, od které budou testy vyžadovat proces harmonizace. A to je naprosto zásadní systémová chyba, která svědčí o tom, že v CERMATu nejsou řádně nastaveny procesy, které by zaručovaly meziroční srovnatelnost zkoušek.
 

Není ani zřejmé, na základě jakého oprávnění rozhoduje ředitel CERMATu o harmonizaci, neboť školský zákon ani příslušné vyhlášky jej neznají.
 

I přes harmonizaci výsledků žáků CERMATem došlo k enormnímu nárůstu neúspěšnosti žáků oproti roku 2011 o 2,2 procentního bodu, což ředitel CERMAT posuzuje jako mírné zhoršení výsledků, ve skutečnosti jde ale o zhoršení o 360 % (z 0,6 na 2,8%).
 

Ondřej Šteffl, ředitel Scio, řekl: „CERMAT svou harmonizací ͵zezaduʹ odhalil, že neví, co dělá. Přirovnal bych to k chirurgické operaci –operatér si před tím, než pacienta zašije, zkontroluje, že má všechny nástroje a žádný nezůstal v těle operovaného. CERMAT všechno nejprve zašil a teď, když chybí nástroj, tvrdí, že je standardní pacienta znovu rozpárat. Již zavadlou důvěryhodnost maturitní zkoušky tím zcela pohřbil. Navíc test z matematiky odhalil další zásadní problém – změna v pojetí testu z roku na rok jasně ukazuje, že CERMAT nemá jasno v tom, jaká vlastně má maturita být a k čemu. Takto hazardovat se studenty je ostudné.“

Poznámky pro editory:

  • Ukázku a základní vysvětlení postupu harmonizace skóre, který musí být stanoven dopředu, najdete například na stránkách Scio k přijímacím zkouškám ZDE nebo k Národním srovnávacím zkouškám ZDE.

  • Rozhodnutí ředitele CERMATu ve věci harmonizačního přepočtu výsledků maturitní zkoušky z matematiky ve vyšší úrovni obtížnosti si můžete přečíst ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

6 komentářů k "CERMAT harmonizací výsledků maturity z matematiky zcela pohřbil důvěryhodnost zkoušky"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Stanislav Zajíček
Stanislav Zajíček
4 years 2 months ago
Situace loňského didaktického testu z českého jazyka a literatury se letos neopakuje zcela stejně; úřad (CERMAT a MŠMT) výsledky „harmonizovaly“. Absurdní situace, kdy se má vážná chyba jiným pojmenováním napravit (Příděl čokolády nebyl snížen, naopak, byl zvýšen!), však zůstává. Zlá základní situace – nefér prostředím byli poškozeni žáci skládající maturitní zkoušku – zůstane také, a to do budoucna, pokud i my, pedagogická veřejnost, nepřimějeme k akci alespoň zákonodárce. I když letos CERMAT lze pochválit za to, že zveřejnil (16.5.) zadání testů a nebránil se tomu pochybnými výmluvami, trvá, že maturitu spravuje instituce, která je jinou autoritou nekontrolovatelná a její práce… Více »
Magda
Magda
4 years 2 months ago
Souhlasím s výše uvedeným, ač nejsem statistik, ale jakékoliv podmínky by měly být stanoveny předem. Vadí mi ještě jedna věc – řeší se harmonizace u vyšší úrovně matematiky, kterou zvolilo malé procento studentů, ale kritiku veřejně vyjádřily vlivné osobnosti, ale podobná situace je i v úrovni nižší – studenti se rozhodovali podle loňských testů, výrazně jednodušších, letos byly mnohem náročnější a pro maturanty např. z odborných škol dost těžké, ani učitelé neznali dopředu úroveň a typy příkladů a při nejlepší vůli nemohli maturanty připravit tak jak by chtěli. Nelze srovnávat gymnazistu ze špičkové školy se studentem třeba z průmyslovky. Rozsah… Více »
ver.valikova
ver.valikova
4 years 2 months ago

Matematiku nemohou řešit češtináři. Vyšší test z ČJL také neodpovídá představám rozumných češtinářů. Křičíme, zlobíme se, píšeme petice – nikdo nás neposlouchá.
Požádejme Ministar Fialu o audienci.

Katka
Katka
4 years 2 months ago
Příjde mi nefér,že studenti kteří zvolili těžkou matematiku jsou již od začátku testu až do dneška vystaveni stresu.Náš syn si tento test vybral proto,aby se právě stresu z přijímaček na vš vyhnul. . . jak dopadl…s 50% je na hranici 3 a 4,dle tabulek…dodatek ovšem vysvětluje,že tato hodnota je na 4,tzn.přijímačky ho neminou…o kolik bodů doopravdy?To vzhledem ke gulášovému pojetí letošního testu jen stěží ohadnout…záleží na tom vlastně?Někam se spolu se špatným zadáním a následnou harmonizací vytratily skutečné hodnoty a váha maturity. .fajn,tak našemu synovi nezbývá než se s touto křivdou nějak poprat a soustředit se na zbývající zkoušky,co to… Více »
Magda Vilímová
Magda Vilímová
4 years 2 months ago

Harmonizace výsledků nic neřeší a není objektivní. Maturanti by měli mít možnost zkoušku opakovat. CERMAT není kompetentmí k zadávání těchto testů. V základní úrovni, která je určena především žákům SOŠ a SOU s maturitou, se objevily příklady, které nejsou typově zahrnuty do výuky na těchto školách. Student neurčuje jak a z jakých učebnic matematiky bude probíhat výuka. Jsem zklamaná s pedagogů a vedení škol, že namají odvahu své žáky bránit proti takovým praktikám. Doufám, že se to změní!

starena
starena
4 years 1 month ago

Také mne mrzí, že středoškolští učitelé se nejsou schopni semknout a protestovat. Čekají jak to dopadne a studenta nechají se v tom plácat.Syn chodil na kurzy matematiky na VUT a na základě závěrečného testu byl přijat bez dalších zkoušek.Na průmyslovce je připravovali v podobném duchu matematiky, ale Carmat zvolil jiný typ příkladů a syn matiku neudělal.
Je tedy vidět, že učitelé učí něco jiného.Syn kamarádky chodí na gymnázium – tam je učitelé připravovali na cermatovské příklady a on prošel, ale jde na práva – tam bude matematiku ,,hodně potřebovat´´.
Takto ty strojaře, kteří jdou na obor již od průmyslovky těžko budeme mít.

wpDiscuz