Vzdělávání nemá být jednotná krmná dávka pro všechny

Co přinesl týden 13.1.–19.1.2014

Témata týdne: Co plánuje po nástupu ministr Chládek, Zdeněk Koudelka ještě ke jmenování profesorů, snažme se změnit školní jídelny, co by nás měli učit ve škole podle webu Firstclass.cz, rodiče přespávají před základními školami, Václav Klaus ml. opouští PORG, Hořící keř do každé třídy zdarma, co se můžeme o sebevědomí naučit od mormonů, ministerstvo radí, co má umět předškolák,  absolventi hledají praxi v začarovaném kruhu.

Výrok týdne:

„Za vzdělání nelze považovat, když někomu vnucuji, že mnou zvolená krmná dávka je jediná správná, a výchova není to, že dotyčného příměji, aby tuto krmnou dávku dodržoval.“ Vegetarián a expert na výživu Jaroslav Škvařil v Respektu pojmenoval nejen problém školních jídelen, ale vzdělávání obecně. Charakteristická byla i reakce úřednice brněnského magistrátu, která má stravování ve školách na starosti: „Když nám budou děti volně přecházet mezi normální a bezmasou stravou, ztratíme přehled, co do sebe vpravily. … Stát hradí dvě třetiny ceny oběda. Má tedy právo kontroly.“

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

Inspirace z (a do) praxe

  • Hořící keř zdarma do hodin dějepisu i občanky. Člověk v tísni v rámci projektu Jeden svět na školách zpřístupnil ve spolupráci s HBO film Agnieszky Holland o Janu Palachovi. K dispozici jsou i další výukové materiály k tématu.
  • Učebnice od studenta pro studenty. Co vedlo Marka Lišku k tomu, že se rozhodl napsat učebnici matematiky, najdete v rozhovoru na eduin.cz. Jde o další z projektů nominovaných na cenu Eduína 2013.
  • Angličtina s filmem. Doporučujeme inspirativní stránky, které umožňují učitelům připravovat hodiny angličtiny za využití nejrůznějšího filmového materiálu. Ke stažení jsou přípravy k jednotlivým lekcím.
  • Potřebujete poradit, jak zařídit školu pro všechny děti? Šedesátistránkovou prakticky orientovanou příručku pro zřizovatele škol, která radí, jak zajistit pro všechny žáky rovnost v přístupu ke vzdělání nabízí Člověk v tísni. K tématu čtěte i článek Romů v běžných školách přibývá, ale chybí asistenti.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 28. 1. Představení netradičních středních škol a víceletých gymnázií. Debata v rámci cyklu Škola života (Praha)
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
5 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
6 years ago

Hořící keř do každé hodiny dějepisu – proboha,takovéto akce už nikdy. A´t si každý vyučující vybere,jak chce hodinu vést a jaké k tomu použije nástroje. Když bude onen film pustit, ať to udělá bez vnějšího posvěcení(mimochodem, byla jsem naprosto znechucená tím,co jsem shlédla – můj názor). Mormonskou příručku jsem na internetu přečetla a opět je to hrůza běs. Kdo dává právo někomu takové přihloupliny vnucovat. Jsme snad mormoni? Bože,pořád chceme být papežštější než papež?Zas to bude „ať žije Sovětský Svaz“??!!! Prosím,vy nahoře -MY JSME SVÉPRÁVNÍ A VZDĚLANÍ (učitelé) a budeme si sami rozhodovat,co v hodinách dělat. Hlavně prosím polopolitické agentury… Více »

Hana Jančová
Hana Jančová
6 years ago

Zřejmě vůbec nevíte, jak moc užitečné je to, co dělá Člověk v tísni pro školy. Poskytuje velké množství různých dokumentárních filmů a metodik zdarma a učitelé dělají přesně to, co požadujete – vybírají si, co se jim hodí. V článku se také nepíše, že by film měl být do každé hodiny, ale že film poskytují zdarma – nečetla jste pozorně a reagujete zbytečně podrážděně. Doporučuji Vám podívat se na stránky Člověka v tísni.

Luděk Šnirch
Luděk Šnirch
6 years ago

Nikdo Vám ho nevnucuje, jen zdarma nabízí – nevím, co Vás na tom pohoršuje a proč překrucujete slovy do každé hodiny. Já jsem za nabídku vděčný.
Že se Vám film nelíbí, OK, Váš názor, ale že tento objektivně vynikající film nenabídnete studentům, aby si vytvořili vlastní názor – to Vy vnucujete svůj názor, nenabízíte výběr.
Přeji Vám hezký den

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
6 years ago
Reply to  Luděk Šnirch

Spletla jsem slova- citovala jsem titulku – do každé třídy a napsala jsem hodiny. Jinak si za vším stojím.Film se mi nelíbí. Studentům mohu říci že existuje,ale také řeknu, že je asi lepší se podívat na nějaký dokument (a dám seznam).Vadí mi, že tyto materiální věci nabízí a dodává organizace, která by se ze své podstaty měla starat o „Lidi v tísni“. A měla by tomu věnovat veškeré své prostředky. Takových lidí tu v republice začíná být nějak moc a když místo toho bude tato organizace nakupovat a rozdávat materiály do škol…?Když už by měl někdo něco takového školám nabízet… Více »

L.šnirch
L.šnirch
6 years ago

No, že by to mělo zajišťovat min, školství, na tom se shodneme. Ale bůhvíproč nezajišťuje. Tak buďme rádi, že někdo – a třeba za to nemusí platit, víte to, že to tvrdíte? Za další, vzdělávání je i prevence toho, aby se člověk do tísně nedostal – nemám rád jen ty, co již hasí požáry, mám mnohem raději preventisty. Takže k Člověku v tísni patří vzdělávání mladých jako prevence – a vzdělávání v oblasti historie, která se moc na školách neprobírá, bo se začne pračlověkem a utne se to rokem 1945 či zbytek proletí, je předání zkušenosti z nedávné historie víc… Více »