Učebnice matematiky šitá studentům na tělo

2

Tentokrát vám v seriálu o projektech nominovaných na cenu Eduína 2013 představujeme učebnici, kterou pro své vrstevníky vytvořil student střední školy Marek Liška. Zatím je na světě prvních tři sta výtisků, které se testují na školách. Více se o učebnici dočtete ZDE. Přehled nominovaných a oceněných projektů naleznete ZDE, pravidla soutěže si můžete zopakovat ZDE.

„Matematika nejen pro gymnázia“ je učebnice pro první ročník středních škol a gymnázií. Mezi ostatními učebnicemi je výjimečná tím, že jejím autorem je student. Možná i díky tomu je pro jeho vrstevníky opravdu srozumitelná. Zájem o učebnici projevují nejen studenti, ale i učitelé matematiky. V současnosti probíhá praktické testování učebnice, po zapracování zpětné vazby uživatelů vyjde učebnice tiskem v nové grafické úpravě. Na otázky nám odpovídali Marek Fanderlik, manažer projektu NaŠprtej a Marek Liška, autor učebnice. Marka Fanderlika můžete kontaktovat na telefonním čísle 724 565 910 nebo na e-mailu m.fanderlik@gmail.com.

Kdy jste začali s oceněným projektem a proč? Umíte pojmenovat a časově zařadit impuls, který vás vedl k úvaze, že na něm začnete pracovat?

Marek Liška: S projektem NaŠprtej.cz jsme začínali ve druhém ročníku. Podle mých zápisků z hodin matematiky se tenkrát učili i mí spolužáci. Chtěl jsem jim v pochopení matematiky trochu pomoct, protože dostupné materiály nebyly dostatečné a nikdo z nich látku moc nechápal. Myšlenka učebnice vznikla později, když jsem se rozhodl všechny zápisky uspořádat v knize, která by pomohla těm, kteří s matematikou zápasí.

(vlevo Marek Liška, vpravo Marek Fanderlik, NaŠprtej.cz)

Co bylo při práci na učebnici nejnáročnější? 

ML: Asi nejtěžší bylo začít. Musel jsem si podle rámcového vzdělávacího plánu (a školního vzdělávacího plánu) nastudovat, co všechno se v prvním ročníku vyučuje. Není snadné zakomponovat do kapitoly všechnu teorii a zároveň si udržet srozumitelnost textu.

Co chcete svým projektem změnit?

ML: Náš projekt je zatím na začátku. Nyní probíhá testování tří set kusů učebnic na naší škole. Zpětnou vazbu získáváme z dotazníků, které nám studenti vyplňují. Chceme učebnici upravit na základě jejich názorů. Myslíme si, že studenti by do tvorby učebnic měli mluvit nejvíc. Je to přece pro ně, ne?

Co na vaši učebnici říkají učitelé? Mají zájem o její využívání při výuce?

ML: Ano, zájem mají, a to tak velký, že bylo třeba dotisknout dalších 100 kusů, abychom je mohli poskytnout i dvěma třídám ve čtvrtém ročníku. Při výuce se bude učebnice též používat, ale v menší míře. Hlavním záměrem je, aby ji studenti využili při přípravě na test doma, nikoliv v hodině.

V čem spočívá inovace, kterou přinášíte do světa vzdělávání?

ML: Hlavní předností učebnice vytvořené studentem je, že podává učivo jazykem studentů, to znamená s minimem odborných termínů. Typové příklady vysvětlujeme krok za krokem, aby to pochopil opravdu každý.

Kdo je typickým uživatelem vašeho projektu?

Marek Fanderlik: „Matematika nejen pro gymnázia“ je učební pomůcka pro první ročník středních škol a gymnázií. Její cílovou skupinou jsou studenti ve věku 15-16 let. Učebnici se jim snažíme přiblížit nejen obsahem, ale i grafikou.

3
Učebnice matematiky podle Marka Lišky

Kde jste se inspirovali ohledně grafického řešení? Čím se liší od ostatních učebnic?

MF: Chtěli jsme obálku, která osloví na první pohled. Jejím autorem je grafik Tomáš Michalík, student z ČVUT. Podle názorů studentů, kniha působí moderně a „neučebnicově“. Důležitější ale bude grafické textu knihy, na kterém se zatím pracuje. Výsledek bude k vidění po testování učebnice. Doufáme, že studenty mile překvapíme!

Co považujete za přínos projektu? Co z vašich původních představ se podařilo uskutečnit?

MF: Když za mnou Mára poprvé přišel a řekl, že má sepsáno přes 200 stránek výukových materiálů a chtěl by z toho vytvořit učebnici, dost mě to zaskočilo. Ale nezalekli jsme se a podařilo se nám získat náklady na tisk. Výsledek předčil veškerá naše očekávání a nyní je 300 výtisků učebnic na světě a studenti s nimi pracují. Podle výsledků z úvodních dotazníků jsou velmi spokojeni.

Co hlavně oceňují studenti na vaší učebnici?

MF: Vnímají ji jako něco nového, co by jim mohlo zachránit známku z matematiky. Mimoto rozumí textu v učebnici, což je pro ně změna.

Jak se vám daří sehnat peníze na výrobu učebnice?

MF: Peníze sháníme od sponzorů a různých filantropů, kterým se náš projekt líbí. Také využíváme portálu hithit.com. Doposud jsme získali celkem 148 tisíc. Ještě potřebujeme peníze na grafickou úpravu, která je nejnákladnější.

Co se zatím nepodařilo naplnit?

MF: Trápí nás webové stránky, které mají zatím pouze provizorní funkci. Ale díky podpoře společnosti LCG 360 se na vylepšení webu pracuje. V tomto roce by již měly být spuštěné a propojené s učebnicí. Studenti na stránkách najdou podrobné řešení úloh s komentářem z učebnice. Nestane se tedy, že by se v učebnici setkali s příkladem, který sami nedokážou vypočítat.

Jaké informace a materiály máte v plánu nabízet na svých webových stránkách?

MF: Na webových stránkách bychom chtěli nabízet cvičné testy a také něco jako „videokomentáře“ k příkladům. Také bychom chtěli, aby bylo možné si učebnici přes web koupit.

Co plánujete na příští rok?

MF: Máme tři hlavní cíle. Chceme založit společnost s ručením omezeným, abychom měli veškerý prodej a obchodní záležitosti i po právní stránce v pořádku. Dalším cílem je rozvoj webových stránek. Tím nejdůležitějším je ale doladění „beta“ verze učebnice na základě zpětné vazby studentů. Výsledkem bude finální verze, kterou bychom chtěli šířit po všech středních školách v České republice.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

11 komentářů k "Učebnice matematiky šitá studentům na tělo"

Upozorňovat mě na
avatar
Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Martin

Dibrý den,
rád bych upozornil na nevhodné použití slova student označujícího autora učebnice i jeho spolužáky. Pro všechny na ZŠ i SŠ se striktně využívá označení žák. Domnívám se, že by se tato chyba neměla na portálu snažícím se o osvětu vyskytovat.

Hezký den všem přeje
Martin Rusek

Luděk Šnirch
Luděk Šnirch

Ano, a někteří učitelé rádi trpí oslovení profesore (zejména gymnázia).
Kdyby šlo v životě jen o problém striktního dodržování neustále se měnících slov, to by byl ráj na zemi. :-)

Hezký den i Vám

Olga Pohl

Ano, litera školského zákona praví, že na základní a střední škole se jedná o žáka.
V textu určeném čtenářům jsme se ale rozhodli přidržet se zavedeného označení student.

Martin

Promiňte, ale to je chabá výmluva. Často slýcháme o školních vzdělávacích plánech, reformované výuce podle osnov apod. Měl by se portál specializovaný v této problematice snižovat k přejímání těchto chyb?

Marek Fanderlik

Zde bych rád potvrdil, že označení „student“ je na gymnáziu běžně používané, stejně jako označení „profesor“.

Václav Votruba
Václav Votruba

A co učebnice nakladatelství Prometheus? Srozumitelné, čtivé. Problém je, že dnešní žáci na středních školách přestávají učebnice kupovat, protože přestávají si doplňovat látku doma, pokud z jakéhokoliv důvodu chyběli. Pak je i tato učebnice zbytečná.
P.S.: Jak je to s autorstvím příkladů? A jak s autorskými právy? Pokud jsem sledoval, šlo na začátku o komentář ke stávajícím učebnicím. Ne že by někdo rovnici vlastnil, ale přepsat metodiku někoho jiného a vydávat ji za vlastní mi nepřijde příliš slušné.

Martin

Otvíráte zajímavé téma, pane kolego. Otázka však zní, jakou životnost mají papírové učebnice. Jak může zůstat dostatečně aktuální obsah v tak rychle se měnícím světě?
Uvedu příklad za chemii. Samozřejmě, že principy jsou stejné, ale před dvěma lety by methanol jistě netáhl, jak je tomu dnes. Upozorněním na tuto kauzu však učiníme učivo relevantním. Po vzoru Khanovy převrácené třídy dokonce můžeme uvažovat i o tom, že takový text v učebnici by si žáci rádi přečetli.
Jenže informace stárnou. Východiskem bude stále updatovaná online učebnice dosažitelná stále více rozšířenýmim-technologiemi.

Marek Fanderlik

Dobrý den,

dělali jsme sociologický výzkum mezi studenty a učebnice od nakladatelství Prometheus bohužel neobdržela kladné ohlasy. Dle mého názoru studenti nekupují učebnice, jelikož je pro ně látka nepochopitelně a nesrozumitelně podána.

Veškeré informace v učebnici (způsob vysvětlení matematiky) jsou psané Markem Liškou. Příklady jsou použité z vícero zdrojů, které jsou na konci učebnice uvedeny (normální postup). Učebnice se snaží podat výuku srozumitelněji, pokud by tedy bylo vše v učebnici „přepsané“ z jiné, pak by snaha něco změnit nebyla úplně zdárná, nemyslíte?

Marek Fanderlik

Václav Votruba

Dobrý dne,
děkuji za reakci. Šlo o novou řadu učebnic nebo starou? Podle mne je nová řada (bohužel neúplná) vynikající a psána svižným moderním jazykem.

Podíval jsem se na stránky ucebnice.sprtej.cz (AVG mne ve Firefoxu upozornil /misc/jquery.once.js?v=1.2, který považuje za virus JS/Redir) na ukázku a mírně ve mně zatrnulo – polarita výrazu, výrazy jsou si rovny (ve smyslu hodnoty výrazů pro určité hodnoty neznámé) mi připadá jako hodně silné zjednodušení. Dělal Vám oponenturu nějaký učitel matematiky? A toto nechal projít? Nic ve zlém, ale na učebnici mi to přijde nevhodné.

Alka Homerová

Není nad papírové učebnice. Tuto jsem ještě měla já http://www.ucebnicemapy.cz/literatura-pro-1-rocnik-sos- Neříkejte mi, že je něco může nahradit ? Přeci jen i vnímání učiva musí být lepší z papíru než z digitálu….

Radek Sárközi

Ukázka z digitální učebnice literatury pro srovnání: http://eucebnice.cz/literatura/baroko.html

wpDiscuz