David Kudrna: Technologie už od školky

5. 12. 2019
David Kudrna
Screenshot_2-1

Spolu s kolegy z oddělení vzdělávání využíváme obvykle tento publikační prostor k šíření našich úvah nebo upozorňování na trendy ze světa internetu. Často také poukazujeme na hrozby a rizika, na která mohou děti při svém pohybu na internetu narazit. Jedním z našich osobních cílů je tedy motivovat učitele k tomu, aby se nebáli věnovat osvětě v rámci těchto témat. Jsme si však dobře vědomi toho, že se jedná o nelehký úkol, který je v každodenní praxi navíc zatížený o mnoho dalších činností a administrativy. Tento text však vzhledem k blížícímu se konci roku pojmeme mírně odlišně. Poskytneme přehled některých našich klíčových materiálů a produktů, které jsme letos vytvořili a připravili a které poslouží jako skvělá inspirace pro praxi. Všechny jsou navíc zcela bezplatné.

Pojďme začít mateřskými školkami. Kolegyně Petra Sobková se věnuje preprimární edukaci a osvětě bezpečného internetu již od předškolního věku. Možná to některé čtenáře překvapí, ale s ohledem na to, jak je dynamický dnešní svět a kdy děti přichází do kontaktu s technologiemi, chceme být o krok napřed. Není třeba se obávat, že se z malých dětí pokoušíme udělat programátory či bezpečnostní specialisty. Budujeme v nich hodnoty, které jsou v on-line prostředí spojené například se sebeúctou nebo soukromím. Petra k tomu připravila povídkové interaktivní příběhy Vanda a Eda v Onl@jn světě. Připravila k nim také metodické karty, které pomáhají vystihnout důležité momenty a náměty jejich řešení. Před pár dny jsme vše vytiskli a v podobě pracovních sešitů poslali do všech mateřských školek v České republice. Zkoušeli jsme však s těmito povídkami pracovat i v první a druhé třídě základní školy, i zde zafungovaly dobře. Navštívit svět Vandy a Edy a podívat se, s jakým dobrodružstvím se potkají se svým prvním mobilním telefonem, však můžete také elektronicky zde.

Já osobně mám na svědomí interaktivní on-line kurz Digitální stopa, se kterým jste se možná setkali v médiích nebo na některé konferenci. Jedná se o akční příběh, který vykreslujeme komiksy a chatovou komunikací v rámci třídy. Také v  tomto příběhu pracujeme s hodnotami a zaměřujeme se především na problematiku digitálních stop a možné důsledky nezodpovědného chování na internetu a sociálních sítí. Učíme žáky vnímat své digitální soukromí jako hodnotu, o kterou je třeba pečovat a systematicky budovat, jinak bychom o ni mohli přijít. V rámci příběhu se žáci seznamují také s tématy jako digitální identita nebo kyberšikana. Při průchodu kurzem přijímají aktivní roli v procesu učení – příběh analyzují, zkoumají a vyvozují závěry. Do jisté míry také svým rozhodováním ovlivňují jeho závěr. Velmi nás těší zpětné vazby, které anonymně sbíráme od dětí, protože jsou pozitivní, pochvalné a v neposlední řadě sebereflektivní. Rádi byste vzdělávací aktivitu využili a přidali se k naší osvětové kampani? Není nic snazšího než navštívit adresu www.digistopa.cz, kde naleznete vše potřebné včetně podpůrných podkladů a metodik pro realizaci ve škole. Tato vzdělávací aktivita je určená primárně pro žáky 5. a 6. tříd, ale máme ohlasy, že obstojí i u sedmáků. V budování zmíněných hodnot a osvěty jmenovaných oblastí však vnímáme i význam rodinného prostředí, proto je vše přístupné i rodičům. Není třeba nic stahovat ani instalovat. Nemusíte se nikam přihlašovat ani registrovat. Oslovili jsme také všechny české knihovny, které se svými lektory mohou zapojit. Daří se nám propojovat formální a neformální vzdělávání tím, že školy navštěvují místní knihovny, v jejichž gesci program probíhá. Zářnými příklad jsou například vsetínská, kutnohorská nebo znojemská knihovna. Do toho!

O další významný počin se postarala kolegyně Lucie Kosová, která v České republice buduje povědomí o multidisciplinárním přístupu k osvětě. Rozhodla se usnadnit práci metodikům prevence. Zmapovala důkladně systém metodiků prevence, který se ukázal jako velmi rozmanitý a komplexní. Paradoxní je, že tento systém nebyl doposud nikde podobně popsán a chyběla mapa kompetencí, a zodpovědností, která by metodikům prevence radila kam a s čím se mohou obracet například při sestavování nejrůznějších plánů, což ve finále může snižovat efektivitu preventivních aktivit a osvěty nejen v tématech bezpečného internetu. Tuto mapu naleznete přímo zde a pro své pracovní činnosti ji můžete využít. Dalším podpůrným materiálem pro metodiky prevence je rozcestník, který metodikům pomáhá zorientovat se ve svých povinnostech, podává pomocnou ruku při řešení problémů ve škole a popisuje, jaká má metodik práva, možnosti a limity.

Závěrem tohoto textu si alespoň drobnou zmínku zaslouží úspěšná realizace Festivalu bezpečného internetu. Napříč republikou jsme realizovali sérii konferencí, dvě z nich (Olomouc, Karlovy Vary) byly na míru potřebám učitelů. Program konferencí jsme skládali tak, aby byl pro učitele maximálně praktický. Jaké jsou trendy? Kde dostanu materiály zdarma? To vše a řadu dalších informací si odneslo přes 170 učitelů a metodiků prevence. Toto číslo označujeme za úspěch, protože se jednalo o první ročník tohoto festivalu. Již nyní připravujeme druhý a rozšířený ročník, podpořte nás svou účastí!

Také v roce 2020 budeme nadále usilovat o to, abyste měli dostatek informací a motivace k tomu, abychom společně budovali funkční síť osvěty a společnými silami tak předali dětem kompetence, které se v dnešním světě řadí mezí klíčové.

Kontakty:

  1. Sobková – mateřské školky a první stupeň základní školy: p.sobkova@nukib.cz
  2. Kudrna – druhý stupeň základní školy: d.kudrna@nukib.cz
  3. Kosová – metodikové prevence a systém preventistů: l.kosova@nukib.cz

 

 

David Kudrna
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články