Ať se školy otevřou „laikům“. Učitelé nejsou jako lékaři

ilustrační foto (c) KL

Publikujeme komentář Boba Kartouse, který se vymezuje vůči argumentaci, která srovnává učitelskou profesi s lékařskou, aby znemožnila otevření učitelství i pro zájemce bez zákonem požadovaného pedagogického vzdělání. Text vyšel 6. 2. v Hospodářských novinách.

V souvislosti s novelou zákona o pedagogických pracovnících, která by měla umožnit vstup do učitelské profese na 2. stupni ZŠ a SŠ lidem s vysokoškolským vzděláním nepedagogické povahy, jsem se dočetl zdánlivě logické kritiky této ideje. Ta srovnává učitelskou profesi s profesí lékařskou a argumentuje, že přece taky nenecháme každého vysokoškoláka léčit lidi, pokud nemá vystudovanou medicínu. Tento argument je ovšem smysluplný jen zdánlivě. Pominu zde fakt, že i v současnosti, kdy to de jure není možné, ředitelé škol de facto musí zákon obcházet, protože učitelů, kteří kvalifikační kritéria splňují a zároveň chtějí učit, se nedostává. Zákon je jedna věc, realita druhá.

Nicméně pojďme k argumentu, který tvrdí, že učitelé jsou jako lékaři. Nejsou a tvrdit to může pouze diletant. Udělejme malé srovnání. Lékařství je doslova regulovaná profese. To kromě zákona naplňuje zejména existence funkční profesní komory a systému atestací. To z hlediska výkonu profese znamená, že lékař po absolvování medicínského studia není oprávněn samostatně léčit, dokud se neatestuje. To obnáší několik let medicínské práce pod přímou a důslednou kontrolou atestovaných lékařů. Samotné studium lékařství je do značné míry založeno na přímé medicínské praxi, na práci s lidmi.

Oproti tomu učitelství je regulováno pouze zákonem, profesní komora neexistuje a neexistuje ani systém atestací. Zatímco tedy lékaři musí atestovat, učitel ihned po magisterském studiu nastupuje do školy, aniž by kdo dokázal říct, jaký je ten člověk vlastně učitel. Magisterský titul z pedagogického studia rozhodně není zárukou.

A pozor, člověk, který má vystudovanou třeba matematiku, může podle zákona učit výtvarku. To je jako kdyby kožař ráno odešel operovat mozek, protože kolega neurochirurg nepřišel do práce. Vtipné? Moc ne.

Samotné studium učitelství je založeno na praxi pouze nevýznamně, tudíž ani po magisterském studiu neexistuje záruka, že absolvent skutečně umí učit. A neexistuje ani nástroj, jak to zjistit. A konečně, učitel není na rozdíl od lékařů právně zodpovědný za to, že svým žákům poskytuje špatné vzdělávání.

Neexistuje ani funkční nástroj k tomu, jak kvalitu daného učitele ověřit (kromě občasných hospitací či inspekcí, jež vzhledem ke své nahodilosti neříkají nic o tom, jak kvalitní je učitel). Učitel není za svou špatnou práci právně odpovědný. Jsem určitě pro to, aby učitelství splňovalo přísná kritéria lékařské profese.

To ale budeme muset mnohé změnit, od platů až po přípravu učitelů. Do té doby bude nutné profesi otevřít. Tedy legalizovat to, co se ve skutečnosti už děje.

 

7
Přidat komentář

avatar
2 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Zdenek Sotolar

Takže nabouráme zákon o pedagogických pracovnících a kvalitu učitelů budou měřit odborníci z neziskovek, profitujících ze vzdělávacího byznysu. Geniální.

Pavel Mraz
Pavel Mraz

Článek jsem si pozorně přečetl a nic o tom, že: „kvalitu učitelů budou měřit odborníci z neziskovek, profitujících ze vzdělávacího byznysu“, jsem tam nenašel. Ani náznak.
Takže opět jen další štvavá demagogie Zdeňka Sotoláře.

Zdenek Sotolar

Já přece nenapsal, že je to v tomto článku. Nestačí pozorně číst, je potřeba také chápat souvislosti. Ty hledám jinde. Zkuste to také a nejlépe dříve, než začnete hartusit slovníkem z let padesátých.

Pavel Mraz
Pavel Mraz

Stojím si za tím, co jsem vám napsal a padesátá léta bych raději nechal spát. To byla úplně jiná káva – včetně slovníku.
V diskusi se snažíme držet tématu, tedy toho, co v článku je. Když totiž dokážete „číst mezi řádky“, zavání to hledáním konspiračních teorií a šířením fake news.

Zdenek Sotolar

Já jasně říkám, že hledám souvislosti jinde, vy melete o nějakém čtení mezi řádky. A došlo i na fake news. Jak moderní! Opět jen tupé nálepkování. Rozumné diskuse zde na EDUinu bohužel skončily už dávno. Ale užijte si to.

Pavel Mraz
Pavel Mraz

Místo, abyste sám „rozumně diskutoval“, stále jen demagogicky odvádíte pozornost přízemními invektivami. Dokonce ani netušíte, co znamená „tupé nálepkování“ – kde ho proboha vidíte?

Máte snad něco k věci (např. srovnání učitelů a lékařů, nebo jakým způsobem byste si představoval či nepředstavoval měření kvality vzdělávání a proč, apod.)? Nemáte. Oba víme, že Zdeněk Sotolář na EDUin nechodí diskutovat.

Jirina Urbankova
Jirina Urbankova

Naprosto nesouhlasím, aby do školství přicházeli lidé bez pedagogického vzdělání. Pro začátek je třeba pochopit určitá pravidla a zákonitosti a načerpat první zkušenosti. Dodnes jsem vděčná za průpravu, která mi byla v začátcích pedagogické praxe poskytnuta metodičkami nebo uvádějící učitelkou. Pokud chcete svou práci dělat dobře, musíte být obklopeni lidmi, kteří jí rozumí, a jsou schopni se rozvíjet. Dodávají tak vašemu konání nadstavbu a kvalitu, která vás vnitřně povznáší. Vede vás k přemýšlení a tvořivé práci. Na mém pracovišti se v současnosti tento proces zcela zastavil. Působí zde lidé bez příslušného vzdělání a já si s nimi nemohu komunikovat jako… Více »