Publikujeme komentář, který v Lidových novinách vyšel pod titulkem Rozpaky z testování. Vysvětluje, v čem jsou rozdíly mezi jednotlivými typy testů, jež se používají v našich školách, a obhajuje skupinu rodičů odmítající nechat své děti podrobit plošným testům v páté a deváté třídě.
Pět set rodičů, kteří odmítli podrobit své děti plošným testům v pátých a devátých třídách, vzbudilo u části veřejnosti lehké pohoršení a hned několik otázek. Copak tady podobné testování není v mnoha podobách už léta, aniž by někomu vadilo? Není divné, že všichni mluví o tom, jak se propadáme v mezinárodních testech, ale domácí testy chtějí zakázat? A co je na srovnávání dětí špatného? Neměli bychom být na naše děti naopak přísnější?
Protest informovaných
Protestují proti testování ti, kteří se bojí pravdy o svých dětech? Stačí bližší pohled na seznam signatářů, aby bylo jasné, že to tak není. K protestu se připojily i dvě desítky ředitelek a ředitelů základních škol a skoro bez výjimky jde právě o dlouhodobě velmi dobré a úspěšné školy. Podobně i mezi rodiči převažují ti, kteří jsou o světových trendech ve vzdělávání nadprůměrně informovaní. Tak co jim tedy vadí?
Především si je třeba ujasnit, že mezinárodní výběrová šetření PISA a TIMSS, o nichž se u nás tolik mluvilo, nejsou plošným testováním. Tedy neabsolvují je všechny děti příslušného věku ve sledovaných zemích. Kompetence žáků (čtenářská, matematická a přírodovědná) se zkoumají na vybraných reprezentativních vzorcích. Takový způsob umožňuje získat kvalitnější informace (test může být komplexnější) a lze se tak vyhnout tomu, že učitelé pak děti učí především to, co se testuje, a ostatní věci opomíjejí. Proti výběrovým šetřením nikdo z protestujících pravděpodobně nic nemá, naopak by bylo vhodné, abychom takové národní šetření také měli.
Už po léta běžící testy firem Kalibro a Scio také nejsou plošnými testy. Ty si objednávají jednotlivé školy, protože je zajímá, jak jsou na tom ve srovnání s ostatními, ale výsledky dostanou do ruky jen oni, a to anonymně. Vědí, že jsou třeba v první třetině testovaných škol. U plošných testů ale bude mít všechny výsledky v ruce stát, tedy Česká školní inspekce, a my musíme doufat, že splní slib, nepodlehne politickému nátlaku a nezneužije je ke srovnávání škol.
Zahraniční zkušenosti varují
Že jsou obavy z plošných testů namístě, ukazují i zahraniční zkušenosti. V cizině byly velmi populární zhruba před deseti lety a veřejnost si od nich slibovala, že slabší školy a děti to přiměje, aby se zlepšovaly. Jenže postupně se ukázalo, že testy, které zpočátku vypovídaly o celkové úrovni vzdělávání, po pár letech přestaly fungovat. V testových úlohách se děti zlepšovaly, ale pokud se kvalita škol měřila jiným způsobem, ukázala se spíš stagnace nebo pokles. Důvod byl právě v onom zaměření na testovatelné učivo.
Navíc se zjistilo, že učitelé usilují o co nejlepší skóre i v případě, že jim za horší výsledek nehrozil žádný postih. Měli tendenci slabší děti, které by jim „kazily průměr“, k testování nepustit, případně slabé děti raději rovnou „vymístit“ do jiné školy. Ve výsledku tak testování ke zlepšení kvality vzdělávání nepomohlo, naopak jen zvýšilo tendenci k dělení dětí na chytřejší a hloupější a vzniku „zbytkových“ škol pro ty druhé.
Dnes některé evropské země plošné testy dál mají, někde se dělají výběrová šetření, ale obecně vládne přesvědčení, že zlepšení může nastat jen podporou učitelů a jejich lepší prací v hodinách. Platí to i o Polsku, kde mají velmi podobný systém testování, jaký připravujeme, ale testovací agentury zároveň školí učitele v průběžném hodnocení a neustále je upozorňují, že samotné testy kvalitu vzdělávání nezlepší.
Obavy jsou namístě
Na druhé straně je fakt, že Česká školní inspekce si je těchto rizik vědoma a slibuje, že učiní opatření, aby se negativním následkům testování předcházelo. Například tím, že nevzniknou žebříčky škol, že výsledky testů dostane každý žák osobně jako zprávu o svém úspěchu a že se bude pamatovat i na netestovatelné součásti vzdělávání, jako je schopnost hledat informace a spolupracovat s ostatními.
Slib je hezká věc, ale první ukázky testových otázek vzbuzují velké rozpaky. Najdeme v nich převážně velmi tradiční učivo – určování větných členů, lingvistickou terminologii a pravopis. Podoba testů, které mají ověřovat minimální úroveň znalostí, vzbuzuje pochybnost, k čemu jejich výsledky mohou sloužit žákům, ale v každém případě je to výrazný vzkaz školám: Zapomeňte na reformní nápady a školní vzdělávací programy, vracíme se zpět k větným rozborům a tradiční výuce. A je to vzkaz, který naprostá většina škol jistě nepřeslechne. Vzhledem k tomu, že na nákladnou a organizačně náročnou „polskou cestu“ nejsou v současné době peníze a nic takového se nechystá, máme během těch dvou let, kdy se naše plošné testy budou ladit před ostrým startem, o čem přemýšlet. Opravdu nevcházíme do slepé uličky? Z toho všeho je doufám jasné, že varování oněch pěti set rodičů vůbec není hlas neinformovaných, kteří se jen bojí nepříjemné pravdy.
Už nejsem rodičem dítka školou povinného, ale jsem učitelkou ZŠ a rodičům bych radila, aby kromě snahy o prosazení výběrových testů namísto plošných trvali na anonymizaci testů, tzn. že by žák odesílal jen kód namísto osobních údajů. Účel zjišťování výsledků by tím nebyl nijak poškozen.