Co si myslí cizinci o české škole I.: Nancy nechápe, proč musí být všechny děti nejlepší

Na problémy cizinců a migrantů v české škole jsme upozornili minulý týden ZDE (zajímavá infografika!), dnes zahajujeme krátký seriál, který nám zprostředkuje názory cizinců, kteří mají nějakou zkušenost s českým vzdělávacím systém. Nancy Engelen je z Nizozemí, žije tu už osmnáct let, přesto je udivena minimální podporou dětí při výuce češtiny, důrazem na domácí úkoly a tlakem na výsledky dětí v kombinaci s minimální podporou motivace k učení a práci.

Nancy je Holanďanka, bydlí už léta ve východních Čechách, mají s manželem dvě děti (6 a 8 let) a provozují malý hotel. Je to žena selského zjevu a razance, takže když vystoupila na nedávné konferenci značky Rodiče vítání před auditoriem plným ředitelů s tím, co jí překvapilo na české škole, nemohlo to nevzbudit pozornost.

Nejdřív totiž nechtěli jejího syna do mateřské školy, protože v její obci žádná není a jinde berou přednostně děti z té své. Jenže pro vnímání jazyka je mateřská škola zásadní. Pak ho nechtěli na základce, protože neuměl dobře česky. Že prý je to věc rodiny. „My na děti mluvíme jen holandsky. Kdybychom na ně mluvili česky, budou umět blbě česky. Ale naše děti žijí tady, potřebují umět dobře česky, tak by jim škola měla pomoct. Od toho snad je, ne?“ divila se Nancy. Ředitelé v auditoriu uznale pokývali hlavami.

„Prosím vás, co jsou to ty DOMÁCÍ ÚKOLY? To dáváte dětem, nebo rodičům? Já bych si chtěla se synem odpoledne chvíli hrát, někam jít, ne pořád sedět nad matikou a prvoukou. Tady děti tráví hrozného času ve škole, kde se mají naučit, jak to funguje na světě?“ Pár ředitelů kývalo souhlasně, jiným tuhla tvář.

„A proč vlastně chcete, aby každé dítě mělo ze všeho jedničky? Dvojka už je špatná známka? Každé dítě je přece jiné, každé zajímá trochu něco jiného. A když syn udělá chybu v diktátu, už má dvojku. Každý přece dělá chyby. Tady je na děti hrozný tlak, že musí být ve všem nejlepší. Tady je důležitý výsledek, v Holandsku motivace a snaha dítěte.“ To už ztuhli skoro všichni. Jen někteří zaujetím, jiní rozhořčením.

Většina sálu nakonec Nancy přes všechnu ostnatost tleskala, ale jedna paní ředitelka pobouřeně odcházela s poznámkou: „Tak si vem ty svý dřeváky a vrať se do Holandska!“ Nemají to ti cizinci v české škole úplně lehké.

Podívejte se na patnáctiminutové vystoupení Nancy Engelen:


Vystoupení Nancy Engelen na konferenci Rodiče vítáni

Zdroj: Rodiče vítáni

Další příspěvky k tématu:

Nerozumíš výkladu? Zatím je to hlavně tvůj problém!

Zkušenost cizinců s českou školou je často zbytečně drsná

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
9 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
K. Oumez
K. Oumez
9 years ago

Krásná představa jak ředitelům ztuhly rysy a zvedala se obočí. Konečně někdo provětral zatuchlé spodky kádrů, žijících v socialistické vzdělávací minulosti.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago

„A proč vlastně chcete, aby každé dítě mělo ze všeho jedničky? Dvojka už je špatná známka?“

Kdo chce, aby každé dítě mělo jedničky? Kdo tvrdí, že dvojka je špatná známka? Nevytváří (si) Nancy nějaké falešné představy?

Feřtek
Feřtek
9 years ago

Pohled cizince bývá obvykle užitečný práv tím, že je to pohled odjinud, z jiné perspektivy. Nám mnohým nepřipadá, že by tu byl tlak na výkon a známky, často si myslíme spíš opak. Ale při zkušenosti z jiných zemí se to tak jeví velmi často. A to, že děti hodnotíme podle výsledku – výkonu a ne podle zlepšení – motivace k práci, to je myslím fakt.

Zdeně Sotolář
Zdeně Sotolář
9 years ago
Reply to  Feřtek

Výsledek – výkon. Zlepšení – motivace. Proč by výkon nemohl být také motivací? Často mluvíme o přípravě pro život (kompetence). V životě (v práci) jde ale právě o výkon. Kdy děti na to začneme připravovat? (Ať nás to těší, nebo netěší.) Za chybu dostane dvojku. Čemu se Nancy diví?

L.Snirch
L.Snirch
9 years ago
Reply to  Feřtek

Souhlasím s tím, že naše školství je příliš postavené na výkon, ale nejen školství, ale i rodiče a studenti upřednostňuji pohled – důležité jsou moje známky, o nic jiného se nestarej. Odpovídá mi tak na anketu většina. Je to špatně, protože v životě v prvé řadě rozhodují kompetence, až pak výkon. Výkon bez kompetencí je většinou (krom individuálních sportů) k ničemu. Výkon se dá u dospělého snadněji dohnat než rozvinout kompetence. Paní Nancy rozumím, souhlasím s ní. Školství dělá málo pro to, aby v studentech rozvíjelo zájem o tým, spolupráci, schopnost se vciťovat, pomáhat si, povzbuzovat se (a mnoho dalších).… Více »

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago
Reply to  Feřtek

Možná bychom si měli ujasnit, co si kdo pod výkonem představujeme. Proč to neobrátit: co je kompetence bez výkonu? Proč ve firmách frčí teambuilding? Tým je prostředkem, cílem je bezpochyby výkon. Řekněme takové testování. Třeba PISA. Není také zaměřeno na výkon? Je úplně jedno, jestli je výkon vyjádřen známkou, nebo procenty a percentily. Jako znalosti nemůžeme oddělit od dovedností, stejně nemůžeme kompetence oddělit od výkonu. Nejdříve probíhala kampaň proti znalostem, teď je démonizován výkon.

l.Šnirch
l.Šnirch
9 years ago
Reply to  Feřtek

Kompetence bez výkonu jsou pochopitelně taky na nic, ale to ve školství nehrozí, že by jsme učili jen kompetence a výkon ne, ale naopak je to často. Dnes málokdy v životě uspějete jako jedinec, procesy jsou komplikované a rozhoduje tým (i ve sportu už nejsou rozhodující hvězdy, ale chemie týmu). Jednotlivci jedoucí jen na sebe a svůj výkon často život firem komplikují. Komplikuje se i studium – místo cílů prospěšných pro život vítězí ty krátkodobé a nepodstatné(jednička z písemky). Jestli nabiflovaná ale nepochopená nehraje roli. Z vlastních chyb se člověk naučí, měly by být v jistém věku motivací, ne strašákem.… Více »

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago
Reply to  Feřtek

Souhlasím. Je potřeba ten pomyslný čtyřúhelník znalost – dovednost – kompetence – výkon udržovat v rovnováze. Proto jsem se zastal výkonu. Mimochodem: nejhorší je zaměření na známky bez skutečného výkonu.

l.Šnirch
l.Šnirch
9 years ago
Reply to  Feřtek

Souhlasím, shodujem se, díky za diskusi.

Dodávám:
Anebo přijetí na SŠ či VŠ bez jakéhokoliv výkonu.
Či prolezení SŠ či i VŠ skoro bez jakéhokoliv výkonu.