Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme krátké shrnutí aktuálních dat o podílu žáků s lehkým metnálním postižením v běžných základních školách, které na svých stránkách uvěřejnila 1. 6. Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV). Text navazuje na článek Vzdělávání dětí s lehkým mentalním postižením (LMP) v datech z ledna letošního roku a na Analýzu situace ve vzdělávání dětí s lehkým mentálním postižením z roku 2014.
Po čase opět přinášíme aktuální data ke vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (LMP) v základních školách. V České republice se v roce 2016 vzdělávalo 12 561 žáků s LMP, což odpovídá 1,4 % dětí v základním vzdělávání. Podíl dětí s LMP tak již několik let v řadě odpovídá celosvětovému průměru. Podle meta-analýzy z roku 2011 je celosvětový odhad výskytu mentálního postižení (včetně středně těžkého a těžkého) 1,83 % (Maulik a kol, 2011).
V grafu je uveden podíl dětí s LMP ve věku docházky do základní školy v jednotlivých krajích ČR. Z grafu je patrné, že i nadále přetrvávají mezikrajové rozdíly, které jsou dány nejspíše větší koncentrací dětí vyrůstajících v sociálně vyloučených lokalitách a postupy diagnostiky ve školských poradenských zařízeních. Nejvyšší podíl dětí s LMP je v Ústeckém kraji (2,7 %). Podle Mapy sociálně vyloučených a sociálním vyloučením ohrožených romských lokalit bylo v Ústeckém kraji v roce 2015 identifikováno 63 lokalit s předpokládanými 21 000 až 22 000 sociálně vyloučenými romskými obyvateli. Jedná se tedy o kraj s nejvyšším počtem dětí vyrůstajících v prostředí sociálního vyloučení. V kontextu socioekonomických charakteristik je zajímavé porovnání Libereckého a Moravskoslezského kraje; zatímco v Moravskoslezském kraji dosahuje podíl dětí s LMP celorepublikového průměru (1,4 %), v Libereckém kraji je o 1 % vyšší (2,4 %). V Moravskoslezském kraji je 28 sociálně vyloučených lokalit s odhadovaným počtem 10 000 až 10 500 obyvatel, v Libereckém kraji je však počet lidí žijících v sociálně vyloučeném prostředí pětkrát nižší (2000 až 2500). Můžeme tedy usuzovat, že v Libereckém kraji souvisí vyšší počet dětí s diagnózou LMP spíše s postupy diagnostiky ve školských poradenských zařízeních než se socioekonomickými specifiky regionu.
Větší mezikrajové rozdíly panují u podílu dětí s LMP, které navštěvují běžné základní školy (údaje v souhrnné tabulce). Celkový počet dětí s LMP navštěvujících běžnou základní školu v roce 2016 činil 1915 dětí. Ve speciálních školách či třídách se nadále vzdělává převažující většina dětí s LMP (84,8 %). Nejvyšší podíl dětí s LMP navštěvujících běžné základní školy z celkového počtu dětí s LMP nalezneme v Plzeňském kraji (22,7 %). Druhý nejvyšší podíl dětí s LMP v běžných školách vykazuje Jihomoravský kraj. Naopak nejméně dětí s LMP se v běžných základních školách vzdělává v Praze (6,6 %). Porovnáme-li opět Liberecký a Moravskoslezský kraj, rozdíl v podílu dětí s LMP vzdělávaných v běžných základních školách dosahuje téměř 7 % ve prospěch Moravskoslezského kraje. Podíl dětí s LMP v běžných základních školách je v Libereckém kraji dokonce nižší než v kraji Ústeckém, který vykazuje nejvyšší počet dětí s LMP a je v něm v porovnání s Libereckým krajem desetkrát vyšší počet osob žijících v prostředí sociálního vyloučení.