Hospodářské noviny: Na gymnázia pouze elita, potřebujeme víc učňů

ilustrační foto. by COD Newsroom (flickr.com) (CC BY 2.0)

Publikujeme komentář Boba Kartouse, který vyšel 5.3. v Hospodářských novinách pod názvem Vzdělávání podle krále Klacka (ZDE). Komentuje v něm názory prezentované šéfem svazu průmyslu Jaroslavem Hanákem a podporované ministrem školství Marcelem Chládek na to, jak měnit vzdělávací systém ve prospěch podpory technického vzdělávání. Rozhovor s Jaroslavem Hanákem, který vyšel také v Hospodářských novinách, si můžete přečíst ZDE, duel Tomáše Feřteka s Jaroslavem Hanákem v ČRo Plus, si můžete poslechnout ZDE.

Potřebujeme více učňů. Na gymnázia pouze elita, ne „blbci se čtverkami“. Matematiku (a gramotnost s tím spojenou) vyučujme pouze ty šťastné, kteří se dostanou na gymnázia, učně „osvoboďme“. Manipulace s dětmi ve prospěch „technického vzdělávání “ od předškolního věku. Vzdělávání nastavené podle aktuálních požadavků zaměstnavatelů, tedy některých.

Tuto vizi společně sdílejí zástupci českého průmyslu, kteří našli pozorného posluchače na místě, odkud je možné pro to hodně udělat: v ministrovi školství Marcelu Chládkovi. Společně představili svou nikým neschválenou koncepci vzdělávání na konferenci věnované technickému vzdělávání (proběhla v úterý 4. 3. 2015), kterou by bylo možné nazvat „průmysl sobě „.

Demagogie se nejlépe utvrzuje tehdy, není-li připuštěn dialog. Ministr školství ho nepřipouští. Místo toho popírá obecně známá fakta a lehkomyslně ignoruje svou společenskou odpovědnost, kterou z podstaty své funkce nese. Zrekapitulujme si, co ministr školství nechce slyšet. ČR má učňů dost, bezmála 30 % v každém ročníku, mezi zeměmi OECD vedeme. Vyučení zároveň tvoří největší část nezaměstnaných. Problém tedy nespočívá v kvantitě, ale v kvalitě. A v aktivitě samotných průmyslových podniků, které místo aby vyvíjely aktivitu lokálně, tam, kde působí, spoléhají na to, že stát za ně „odhadne“, jaké obory jsou kde třeba.

Omezování studia všeobecných znalostí a dovedností na gymnáziích a jejich nulová podpora na odborných školách a učilištích jsou v rozporu s expertními doporučeními poukazujícími na fakt, že zvyšování jazykové, čtenářské, matematické či informační vede k mnohem větší adaptabilitě na trhu práce. Podle mezinárodního monitoringu PIAAC právě v tomto čeští absolventi učilišť zcela selhávají. A proto jim ministr školství naordinuje úlevu od matematiky? A budeme se opírat o známky, které jsou v mnoha případech zavádějící? To je vzdělávání podle krále Klacka…

Žijeme ve 21. století, automatizace proliferuje rychlostí dosud nevídanou, ale ministr školství touží po dílnách, nejlépe už v mateřských školách. Projektuje tak společenské důsledky na dlouhá desetiletí dopředu, kdy nikdo, natož český průmysl, neví, jak bude strukturována místní ekonomika.

Český průmysl (vlastněný zahraničním kapitálem) pochopitelně má co mluvit do vzdělávání, a je to silný hlas. Není ale jediný a ani nejsilnější. Nepochopitelnou otázkou proto zůstává, proč ministr školství reprodukuje přání průmyslníků jako příslovečný „his master voice“. Tópry fojak tento Chladek, nicht gebildet aber gut…

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
15 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vittta
vittta
8 years ago

Pane Kartousi, dozvěděl jsem se z článku, co je špatně. Rád bych věděl, jak by to mělo být dobře. Jestli tedy vzdělávat více dětí na gymnáziích, kde se zároveň „ztíží“ učivo, nebo jestli „ztížit“ učivo na učilištích. Obávám se, že ztížením učiva na učilištích se sice sníží nezaměstnanost jejich absolventů, ale též se sníží počet absolventů, takže se nezaměstnaost nijak nesníží, jen se posune jinam. Dodám, že sám jsem příznivcem udržení, nebo i zvýšení kvality výuky jak na gymnáziích, na na učilištích,resp. rozhodně bych nesouhlasil se snížením nároků, ale že by tento problém měl nějaký vliv na zaměstnanost mladých lidí,… Více »

Václav Votruba
Václav Votruba
8 years ago

Rakousko, Německo, Švýcarsko a Velká Británie – podle zprávy SCIO z roku 2011 – země, ve kterých je v populaci větší počet vyučených než u nás.
A teď tři otázky:
1) Ta poslední věta má být podprahový vzkaz společnosti protiněmecky naladěné?
2) Jak se omezuje studium všeobecných znalostí a vědomostí na gymnáziích?
3) Jak naučit matematiku děti přicházející na střední školy se čtyřkami z matematiky ze základní školy, když mají problém se zlomky a o neznámé si učitelé mohou jen snít?

Pavel Doležel
Pavel Doležel
8 years ago

„Projektuje tak společenské důsledky na dlouhá desetiletí dopředu, kdy nikdo, natož český průmysl, neví, jak bude strukturována místní ekonomika.“ Ano, to je známá mantra pánů Kartouzů a Feřteků. Budoucnost neznáme, tak proč plánovat, že? Tento postoj obecně považuji za zcela pomýlený. Plánuje každý zdravý člověk, plánují všechny vyspělé státy, existují výhledy i na dvacet, třicet let dopředu a nejen deomgrafické, ale i finanční, hospodářské, bezpečnostní. Samosebou nikdo nečeká, že se na 100% vyplní, ale přesto se plánování evidentně vyplácí. Každý větší podnik plánuje a to někdy i velmi detailně. Plánují se prodeje, odpisy, náklady, výnosy, příjmy, cash flow, prostě všechno.… Více »

Perun
Perun
8 years ago

Z diskuse na ČŠ: „Do prvních ročníků gymnázií (včetně víceletých gymnázií) nastoupilo v roce 2013-14 necelých 22 % žáků. Zdroj: http://www.infoabsolvent.cz/…/Pocty-a-podily-nove…. V období okolo revoluce (1989) nastupovalo do gymnázií cca 17 % (Zdroj: Zpráva o vývoji českého školství od listopadu 1989, Č.j.: 25461/2009 – 20). Tj. nárůst podílu je 5 %. Počet gymnázií v roce 1989 byl cca 220 (odhad z grafu ve výše uvedené zprávě), v roce 2007/08, kdy zpráva končí, jich bylo 373. V roce 2013/14 jich bylo 366 (zdroj: http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp – tabulka x D1.2.2 ). Tj. přírůstek 146 gymnázií. Počet gymnázií tak stoupl o 66 %. Z… Více »

Toccata
Toccata
8 years ago

Organizovaný nálet internetových trollů na tyto stránky mě o víkendu přiměl k tomu, abych se blíže podíval na činnost eduinu a nakonec mu solidárně poslal menší dárcovskou částku, i když zdaleka ne se vším, ce se tu oficiálně píše souhlasím. Považuji ale za důležitější nějak podpořit všechny ty dnešní projekty, na kterých je normou otevřená výměna názorů, což samozřejmě vždycky vadilo a bude vadit těm, kteří už zkrátka „vědí“. No a protože eduin současně podporuje i diskusi v realném světě (kam oko internetového trolla obvykle nedohlédne), tak ten svůj drobný dar určitě neřadím mezi předem ztracené investice.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
8 years ago

„nějak podpořit všechny ty dnešní projekty, na kterých je normou otevřená výměna názorů“

A nejlépe tím, že takovou otevřenou výměnu názorů označíte jako organizovaný nálet trollů? Dojemné.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
8 years ago

Střední školství není moje parketa. matematiku jsem odmaturovala. Matematik nejsem.Ale jednoduché počty si představuji asi takto. Něj přiřazovat data absolventů toho či onoho oboru k počtu nezaměstnaných se mi zdá divné. jestliže by totiž vznikla hypotetická společnost, kde by bylo 100% absolventů -maturantů, byla by nulová nezaměstnanost? nebo 100% společnost vysokoškoláků? Určitě ne. Bude to něčím jiným. A to právě uplatnitelností, což někdy znamená i pracovat nejen mozkem ,ale taky pacičkami.

vittta
vittta
8 years ago

Perun: Pokud použiju těch odkazů, budu zřejmě schopen po krátkém „zaučení“ prokázat jejich pomocí cokoliv. A ani se nemusím moc bát, že si to někdo bude ověřovat. V případě vašeho textu, či kopie diskuze na ČŠ je třeba zajímavé, že se pracuje s nástupem, resp. chozením. Vůbec není uveden výstup, tedy kolik žáků z těch, co nastoupili, danou školu absolvovali a možná by šlo najít i to, kam se potom přesunuli. Možná (skutečně jen hypoteticky, tady napadám statistickou manipulaci) by se ukázalo, že největší podíl nezaměstnaných jsou ti, co nastoupili na gymnázia, pak přestoupili na SŠ,a následně skončili na SOU,… Více »

vittta
vittta
8 years ago

Tak mě napadlo….je příspěvek Toccata oficiálním vyjádřením EDUinu na konkrétní dotazy?

Perun
Perun
8 years ago

Pane vittto, Vaši argumentaci nemohu akceptovat, protože je ve své podstatě demagogická. Můžete s ní smést jakákoli statistická data a jakékoliv argumenty na nich postavené jako zmanipulované (tím na Vás neútočím, jen upozorňuji na konsekvence Vaší argumentační linie). Pak ovšem diskuse naprosto postrádá smysl. Z oněch dat vyplývá jako jasná jedna věc – nejvíce středních škol přibylo v ranku odborných a tam je také nejvíce žáků v ročníku (ročnících). Gymnázia tedy nejsou žádnou žábou na prameni. V době, kdy více než polovina ročníku studuje na VŠ, je holým nesmyslem omezovat gymnázia, protože z nich může pocházet kolem 20 % vysokoškoláků,… Více »

vittta
vittta
8 years ago

Ano, Perune, s tím souhlasím. Však o tom jsem psal, že jakákoliv diskuze na základě statistik je vlastně (či lépe řečeno může být) demagogická a postrádá smysl. To jsou ta „kouzla“. Ještě jsem seriozní informaci na základě statistik nikde nečetl, vždy to bylo různě ohnuté…i když je pravda, že zase tak nadšeně odborné články nevyhledávám. V našem konkrétním případě bych považoval za relevantní tyto statistiky: Rozdělení ročníku dle nástupu na školy. Tedy tolik % gymnázium, tolik % SŠ,tolik na SOU, tolik nikam. Rozdělení ročníku podle výstupu. Tedy kolik jich absolvovalo jednotlivé školy. To by bylo úplně jiné číslo a myslím,… Více »

Václav Votruba
Václav Votruba
8 years ago

Vážený Perune, s odvolávkou na článek na České škole opatrně – vychází z toho, že větší počet vyučených lidí mají v Německu, Švýcarsku, Rakousku! A to asi nejsou země s montovnami. A i ten „proklínaný“ Hanák upozorňoval, že mu nejde o lidi do montoven, ale o samostatně myslící technický personál – tedy to, co dříve vycházelo z učilišť z maturitou dodávám já. A pořád tu nevidím odpověď na mé otázky – jak se omezuje všeobecné vzdělání na gymnáziích a jak v matematice vzdělat středoškoláky, co mají problém se zlomky. Po dnešku zjišťuji, že jim dělá problém i 1-3, tedy záporná… Více »

Perun
Perun
8 years ago

Pane Votrubo, že jsme „až“ čtvrtí, mě nechává chladným, dohnat a předehnat je snad nemusíme. Samostatně myslící technický personál pravěpodobně neposkytnou současná odborná učiliště, ale spíše střední školy. Jenže středoškolákovi musíte zaplatit víc než vyučenému. A jsme u jádra problému – současní soudruzi kapitalisté chtějí mít vzdělaného a erudovaného pracovníka, jemuž nemusejí moc platit, kteréžto dva požadavky se dost dobře nedají skloubit, pokud nehodláme obnovit nevolniství nebo zavést poměry panující v Číně. Navíc tito podnikatelští šíbři v devadesátých letech zrušili učiliště, která bývala s jejich podniky spjata, a teď natahují ruce směrem ke státu s požadavkem – státe zařiď, postarej… Více »

Iva Švarcová
Iva Švarcová
8 years ago

Samostatně myslící technický personál pravěpodobně neposkytnou současná odborná učiliště,
ale žáci, kteří nejsou schopni samostatného technického myšlení se také musí někde vzdělávat, aby získali kvalifikaci na úrovni svých schopností.

vittta
vittta
8 years ago

Já bych z nich udělal inžinýry, Paní Švarcová. Byla by hnedle menší nezaměstnanost, tabulkově bychom si jako ČR polepšili a také by stoupla vzdělanost.
Mládež by se ovšem musela hodnotit sama a taktéž státnice a všechny zkoušky co jich je, by si hodnotil každý sám.
Takže bychom byli nejenom vzdělaní, ale také moderní a pokrokoví.