Hospodářské noviny: Tři orlí pera ministryně Valachové

ilustrační foto. by Jan Dudík CC BY-SA 3.0

Publikujeme komentář Tomáše Feřteka, který vyšel v pondělí 8.6. v Hospodářských novinách pod názvem Tři orlí pera ministryně Valachové. Text shrnuje aktuální výzvy, které stojí před nastupující ministryní školství a jejichž řešení bude mít vliv na stabilitu školského systému. K tématu jsme vydali také tiskovou zprávu, kterou najdete ZDE.

Podle čeho poznáme, že Kateřina Valachová může být dobrou ministryní školství? Pokud ji prezident Zeman v rozumném termínu, tedy nejpozději do týdne, jmenuje do funkce, nečeká ji sto dnů hájení, ale hned tři ostré zkoušky, které jak skautská orlí pera rychle ukážou, co v ní je. To bude zajímavé, protože kromě ochoty bojovat za vyšší rozpočet její první slova o zvyšování platů učitelů a zajištění míst ve školkách působila spíš jako povinná sociálnědemokratická floskule. 

První zkouškou je urychlená náprava personálního rozvratu na ministerstvu. Odešly, ať už nuceně, či dobrovolně, desítky lidí a jejich případný návrat nebude snadný, protože od 1. července začíná platit služební zákon a ten zásadně ztíží návrat těch, kteří odešli mimo státní službu. Jako právnička, která se na přípravě služebního zákona podílela, Valachová tohle dobře ví, je tedy pravděpodobné, že bude schopná udělat rychlé a efektivní kroky. Jenže je tu háček. V oblasti vzdělávání se zjevně příliš neorientuje a nebude pro ni snadné rozlišit, koho je a není škoda, koho povolat nebo naopak z ministerstva včas vyprovodit. Bude se muset spolehnout na náměstky a případné rádce. Má takové? Odkud jsou? To bývá vždy riziko. Podle seznamu přišlých a odešlých budeme mít rychle první informaci, kým se nová ministryně obklopila. Bude to zkouška moudrosti. 

Druhé orlí pero bude muset Kateřina Valachová složit z inkluze. To slovo se postupně častým užíváním vyprazdňuje, ale dá se přeložit jako snaha o společnou školu pro všechny děti. Tedy i pro ty, které zatím chodí do speciálních či praktických škol. Na jaře byla přijata osvíceně pojatá novela školského zákona, která postupné budování společných škol umožňuje, ale zároveň odcházející ministr Chládek obsadil místo ředitele příslušného odboru člověkem, který je k inkluzi značně rezervovaný, a podle toho vypadá i připravovaná prováděcí vyhláška k zákonu. Evropské komisi už došla trpělivost, považuje náš vzdělávací systém za diskriminační, ochotu něco změnit za liknavou a ústy komisařky Věry Jourové velmi rezolutně žádá jasné výsledky, a to v řádu měsíců. Jinak hrozí zastavit čerpání evropských peněz. V této oblasti má Valachová informační náskok, z pozice Dienstbierovy náměstkyně se účastnila dohadování o novele. Ale je otázka, co bude schopná v tak krátkém čase udělat, aby česká komisařka uvěřila, že nejde jen o další slova. To bude zkouška rychlosti a odvahy. 

Třetí orlí pero je nejméně nápadné, ale podobně záludné. V tuto chvíli leží ve sněmovně Chládkův návrh na změny ve státní maturitě. Návrat k centrálnímu hodnocení slohů v roce 2017 a zavedení povinné matematiky od roku 2019. O obojím se diskutovalo a velká část veřejnosti považuje návrh za rozumný. Jenže ve skutečnosti nejde jen o matematiku, ale zavedení tří povinných testů – čeština, cizí jazyk, matematika. A pokud vyjdeme ze současné míry neúspěšnosti, vůbec není vyloučeno, že v roce 2019 propadne v jarním kole až polovina všech maturantů. Budeme se tvářit, že jsou to všechno nevzdělavatelní lenoši? Bude zajímavé sledovat, jak se ministryně zachová. Rok 2019 je už za hranicí jejího mandátu, nemusela by se tím tedy trápit. Ale předvídavý politik by to měl vzít v úvahu a jednat s ohledem na příští možné následky. Bude to zkouška zodpovědnosti. 

Pokud ministryně složí tato tří orlí pera, čeká ji mnoho dalších nesnadných úkolů. Vyjednávání o zvýšení rozpočtu, bez něhož se nedají zavádět inkluzivní opatření ani nový kariérní řád. Je třeba zprovoznit už léta odkládanou reformu financování mateřských, základních a středních škol. Je třeba rozhodnout o tom, zda je rozumné zavádět povinný poslední rok školky, jak mají vypadat jednotné přijímačky na střední školy, jestli opravdu máme zavážet školy tablety pro každého prvňáka. A na to všechno má nová ministryně zhruba dva roky. Už dnes je jasné, že to hlavní bude připravit práci pro nástupce či nástupkyni. Schopnost zachovat kontinuitu a myslet na ty, kteří přijdou po mně, to je dnes hlavní kvalifikace každého nového vládce v Karmelitské. Podle toho posuzujme i příští ministryni Valachovou.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
7 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vittta
vittta
7 years ago

Personál, inkluze, maturity.
Tři zásadní témata českého školství.
Jak plytké…

Zdeněk Bělecký
Zdeněk Bělecký
7 years ago

„To slovo se postupně častým užíváním vyprazdňuje, ale dá se přeložit jako snaha o společnou školu pro všechny děti. Tedy i pro ty, které zatím chodí do speciálních či praktických škol.“

To je právě ten gigantický omyl, ignorance nebo záměrná lež. Inkluze znamená TAKÉ společnou školu pro ty, kteří zatím chodí do ELITNÍCH A EXKLUZIVNÍCH ŠKOL (víceletá gymnázia, soukromé školy, domácí vzdělávání, zahraniční školy v ČR…). Bez toho nejde o žádnou inkluzi, ale o nehumánní soustřeďování chudých a postižených BEZ ZAJIŠTĚNÍ POTŘEBNÉ ODBORNÉ PÉČE.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
7 years ago

A bude to právě EDUin, nebo dokonce odborník Feřtek osobně, který posoudí, jak dobrými lidmi se ministryně obklopila! Spíše by nás mělo zajímat, co ti lidé na Karmelitské vlastně dělali a dělají. Věděl to vůbec nějaký ministr? Ať si paní ministryně vezme notes a všechny ty kanclíky osobně obejde. Možná se tam řeší ještě úkoly, které zadal Nejedlý.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
7 years ago

Pane Feřtek, a vůbec eduíni, přestaňte lhát o společných školách.

vittta
vittta
7 years ago

Jak mohou přestat lhát, když je to jejich chleba, Pane Sotoláři?

Lucie Rohlíková
Lucie Rohlíková
7 years ago

Tři orlí pera by prospěla i tomuto webu. Chvíli mlčet, postit se a jít se někam schovat.

Romana Čechová
Romana Čechová
7 years ago

Děkuji za komentáře, pane Bělecký. Poslouchala jsem několik debat o rovné škole pro všechny, kde paní Šabatová, Valachová, Karvayová a další aktéři tvrdili, že všichni mají stejné PRÁVO na kvalitní vzdělání, a proto chtějí všechny děti dostat na „normální“ základní školy. Cožpak nechápou, že až tam všechny děti budou, už to ty normální základní školy nebudou? Privilegovaní (a budou to i chudší ale moudří, a proto zoufale se snažící zachránit své děti) totiž stejně využije svého PRÁVA dát své děti na nějakou specializovanou školu (gymnázium, zaměřenou, soukromou atd.). Proč se v Čechách lidé už nepoučí a nezačnou konečně přemýšlet, je… Více »