Hospodářské noviny: Úkoly pro Štecha – peníze a noví učitelé

23. 6. 2017
EDUin
26084932726_5d138c2b1a_z

Publikujeme komentář Tomáše Feřteka, který vyšel 22.6. v Hospodářských novinách a věnuje se tématům a úkolům, které podle něj aktuálně stojí před nastupujícím ministrem školství Stanislavem Štechem, který na posledních pět měsíců střídá ve funkci Kateřinu Valachovou.

Krátký mandát, málokdy přesahující rok a půl, to je největší bolest politiků na postu ministra školství. Musí připravovat změny, které vzdělávání ovlivní na desetiletí, ale na jejich přípravu a rozběhnutí mají sotva pár měsíců. Kateřina Valachová strávila ve funkci přesně dva roky, její nástupce a dosavadní první náměstek Stanislav Štech má před sebou pouze čtyři měsíce. Je tedy jasné, že si musí stanovit priority velmi přesně a přísně.

Tou, o níž není pochyb, je rozpočet. Tady hrozí vážná kolize. Stát zvýšil platy učitelů o osm procent, ale pokud se máme dostat v dohledné době na těch tak často slibovaných 130 procent průměrného platu, je třeba přinejmenším v tomto tempu pokračovat i v příštích letech. To ale ministerstvo financí odmítá.

Spuštění kariérního řádu, o nějž usilovala Valachová a hlásí se k němu i Štech, se také bez peněz neobejde. A nejvážnější situace panuje okolo inkluze. Školy konečně dostávají peníze na práci s dětmi, které vyžadují speciální péči. Poradny ale přiznávají žákům více podpůrných opatření, než se předpokládalo. A jde o nároky plynoucí ze zákona. Peníze se přitom musí sehnat, není možné, aby se stát jeden rok rozhodl, že se vydá nějakou cestou, a po Silvestru nám sdělil, že si to zase rozmyslel.

Druhý vážný problém je nedostatek učitelů. Pokud nechceme, aby se z učitelské profese stalo ghetto, v němž zůstali jen ti, které jinde nechtějí, je nutné ji otevřít vysokoškolsky vzdělaným lidem z jiných oborů a hledat, jak z nich v praxi udělat kvalifikované a kvalitní pedagogy. Ty cesty existují, a nejen v okolních zemích je využívají. My ale jdeme opačným směrem – novelizovaný zákon o pedagogických pracovnících i kariérní řád uzavírají učitelství před vnějším světem. Nedostatku učitelů už se nevyhneme, ale buď nastavíme podmínky tak, abychom krizi časem zvládli, nebo budeme pokračovat přímo ke srážce se zdí.

Letošní maturita, manipulace s výsledky testů a problémy v hodnocení slohů se jeví z tohoto hlediska jako menší problém. Ale opět není možné, aby stát spustil systém, který ovlivňuje životy desetitisíců lidí ročně, a pak, když nastanou problémy, se tvářil, že se ho to netýká. Ministryně Valachová doufala, že bude držet bobříka mlčení do prázdnin, kdy už to nikoho nebude zajímat. Novému ministru Štechovi by tahle taktika ale projít neměla.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články