Hospodářské noviny: Úkoly pro Štecha – peníze a noví učitelé

(c) Jiří Coubal

Publikujeme komentář Tomáše Feřteka, který vyšel 22.6. v Hospodářských novinách a věnuje se tématům a úkolům, které podle něj aktuálně stojí před nastupujícím ministrem školství Stanislavem Štechem, který na posledních pět měsíců střídá ve funkci Kateřinu Valachovou.

Krátký mandát, málokdy přesahující rok a půl, to je největší bolest politiků na postu ministra školství. Musí připravovat změny, které vzdělávání ovlivní na desetiletí, ale na jejich přípravu a rozběhnutí mají sotva pár měsíců. Kateřina Valachová strávila ve funkci přesně dva roky, její nástupce a dosavadní první náměstek Stanislav Štech má před sebou pouze čtyři měsíce. Je tedy jasné, že si musí stanovit priority velmi přesně a přísně.

Tou, o níž není pochyb, je rozpočet. Tady hrozí vážná kolize. Stát zvýšil platy učitelů o osm procent, ale pokud se máme dostat v dohledné době na těch tak často slibovaných 130 procent průměrného platu, je třeba přinejmenším v tomto tempu pokračovat i v příštích letech. To ale ministerstvo financí odmítá.

Spuštění kariérního řádu, o nějž usilovala Valachová a hlásí se k němu i Štech, se také bez peněz neobejde. A nejvážnější situace panuje okolo inkluze. Školy konečně dostávají peníze na práci s dětmi, které vyžadují speciální péči. Poradny ale přiznávají žákům více podpůrných opatření, než se předpokládalo. A jde o nároky plynoucí ze zákona. Peníze se přitom musí sehnat, není možné, aby se stát jeden rok rozhodl, že se vydá nějakou cestou, a po Silvestru nám sdělil, že si to zase rozmyslel.

Druhý vážný problém je nedostatek učitelů. Pokud nechceme, aby se z učitelské profese stalo ghetto, v němž zůstali jen ti, které jinde nechtějí, je nutné ji otevřít vysokoškolsky vzdělaným lidem z jiných oborů a hledat, jak z nich v praxi udělat kvalifikované a kvalitní pedagogy. Ty cesty existují, a nejen v okolních zemích je využívají. My ale jdeme opačným směrem – novelizovaný zákon o pedagogických pracovnících i kariérní řád uzavírají učitelství před vnějším světem. Nedostatku učitelů už se nevyhneme, ale buď nastavíme podmínky tak, abychom krizi časem zvládli, nebo budeme pokračovat přímo ke srážce se zdí.

Letošní maturita, manipulace s výsledky testů a problémy v hodnocení slohů se jeví z tohoto hlediska jako menší problém. Ale opět není možné, aby stát spustil systém, který ovlivňuje životy desetitisíců lidí ročně, a pak, když nastanou problémy, se tvářil, že se ho to netýká. Ministryně Valachová doufala, že bude držet bobříka mlčení do prázdnin, kdy už to nikoho nebude zajímat. Novému ministru Štechovi by tahle taktika ale projít neměla.

4
Přidat komentář

avatar
3 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Ennio Kocourek

„Není možné, aby se stát jeden rok rozhodl, že se vydá nějakou cestou, a po Silvestru nám sdělil, že si to zase rozmyslel.“ — Samozřejmě mnohem lepší by bylo, kdyby se stát žádnou cestou nevydával, a kdyby ministerští prosazovatelé těch nejnesmyslnějších „cest“ (třeba „inkluze“) si raději dali pár facek, než aby nosili ty svoje nesmysly ke schválení do žvanírny. ////

Zdeněk Sotolář

Hlavním úkolem by mělo být naučit se s učiteli diskutovat, naslouchat jim a věřit jim. To však bohužel zahodil svým ostudným urážením všech, kteří podepsali petici proti KŘ.

Ennio Kocourek

On ty signatáře fakt urážel? Nepochybuji o tom, ale přehlédnul jsem to. Na mě působil dojmem, že ho nějaká realita (včetně petičníků a vlastně včetně VŠECH učitelů) vůbec nezajímá a nemíní ji brát na vědomí. ////