Jak se bránit proti rozhodnutí v rámci Matematiky – vyšší úrovně obtížnosti

Milí maturanti,

kteří jste řešili test Matematika – vyšší úroveň obtížnosti.

 

Chci Vám předvést, jak se bránit nesprávnému posouzení Vaší odpovědi v úloze 19 (grafy funkcí).

V ní jste měli najít v nabídce graf funkce g=1/f .

Trvám na tom, že jste během zkoušky neměli čas poznat, zda je správnou odpovědí C, nebo E.

 

Řada z vás jistě při pohledu na výchozí graf funkce f uvažovala, zda je či není symetrický podle osy y. Mně trvalo asi půl hodiny (a musel jsem použít 4násobné zvětšení), abych ukázal, že není. Nijak jsem neměnil tvar a umístění křivek, pouze jsem odsunul o něco doprava označení osy x. Z obrázku vyplývá, že (i když to tak autor úlohy nezamýšlel) správnou odpovědí je položka E – a nikoli C, jak uvádí Cermat. Důkaz je snadný.

Podle Cermatu je správnou odpovědí C, tedy vztah g=1/f prý opravdu platí.

 

Jak každý vidí na pravém obrázku, g(–2) = g(2). Mělo by tedy rovněž platit f(–2) = f(2). To však zjevně není pravda (viz levý obrázek). Protože položky A, B a D nabídky lze vyloučit ještě snadněji, je správnou odpovědí položka E – žádný z uvedených grafů.

 

Matematika je jediný obor, v němž je možno takhle snadno nezvratně dokázat, že někdo nemá pravdu.

 

Cermat a jeho ředitel Ing. Pavel Zelený tedy nemají pravdu, když tvrdí, že správnou odpovědí je C.

 

 

Podklad ke stažení ZDE.

 

Praha, 18. května 2012

RNDr. Oldřich Botlík, CSc.

 

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Sourada
Petr Sourada
8 years ago

Dobrý den, uvedený příklad jsem vyřešil za 5 sekund a samozřejmě označil za správnou odpověď C. Student, který absolvoval obtížnější úroveň matematiky, kde by měl být dán důraz na úvahu, by neměl vzít pravítko a začít přeměřovat náčrt. Docela se divím, že autor toho článku to udělal. Polemizoval bych i s názorem, že jeho měření pravitkem je nezvratný matematický důkaz. Chtěl bych mu říci, že měření pravítkem není a nemůže být nezvratným matematickým důkazem. Takovýchto příkladů se při zkoušení matematiky na všech typech škol i u dřívějších maturit vyskytovalo hojně a nikdo se netrápil s tím, aby to bylo na… Více »