Publikujeme srovnávací analýzu maturitních dat středoškolského pedagoga Luďka Šnircha. Zaměřuje se v ní například na otázky: Jak dopadla neúspěšnost roku 2021 ve srovnání s rokem 2020 a to před úpravou kritérií a po úpravě kritérií, nebo jak je možné, že i po úpravě kritérií v roce 2021 sice dopadla celková neúspěšnost roku 2021 lépe než neúspěšnost roku 2020, ale přitom se prvomaturanti skoro všech 16 skupin škol zhoršili? Analýzu v PDF si můžete stáhnout ZDE. Zadání didaktického testu z matematiky najdete ZDE.
Cermat poprvé po 11 letech trvání státní maturity zveřejnil podrobná anonymizovaná data. Zasloužila se o to novela školského zákona, po níž přibyl § 183d. Ten Cermatu nařizuje, aby do 14 dní od předání výsledků školám podrobná data anonymizoval a zveřejnil.
Pokud budeme analyzovat data maturity z matematiky, u prvomaturantů, kteří ji konali jako povinnou zkoušku, můžeme si položit několik otázek, a to vždy v členění podle 16 typů škol.
- Kolik prvomaturantů zkouško konalo a jaké je procentní zastoupení jednotlivých typů škol?
- Kolik bodů z 50 možných v průměru prvomaturanti získali?
- Kolik prvomaturantů bylo neúspěšných podle původních kritérií (33 %) a kolik podle upravených kritérií dle Opatření ministerstva (27 %) a to absolutně či v procentech?
- Letos se testy neznámkovaly, ale kritéria hodnocení byla publikována (kvůli VŠ). Jak by dopadlo rozložení známek podle původních kritérií a jak podle upravených kritérií?
- Jak dopadla neúspěšnost roku 2021 ve srovnání s rokem 2020 a to před úpravou kritérií a po úpravě kritérií?
- Jak je možné, že i po úpravě kritérií v roce 2021 sice dopadla celková neúspěšnost roku 2021 lépe než neúspěšnost roku 2020, ale přitom se prvomaturanti skoro všech 16 skupin škol zhoršili?
- Dařilo se prvomaturantům více v otevřených úlohách nebo v uzavřených úlohách?
- Jak dopadla úspěšnost jednotlivých 26 úloh? Kdo v nich byl nadprůměrně úspěšný a kdo podprůměrně?
Na položené otázky nám zpracovaná anonymizovaná data dají odpověď.
-
Kolik prvomaturantů zkouško konalo a jaké je procentní zastoupení jednotlivých typů škol?
2. Kolik bodů z 50 možných v průměru prvomaturanti získali?
3. Kolik prvomaturantů bylo neúspěšných podle původních kritérií (33 %) a kolik podle upravených kritérií dle Opatření ministerstva (27 %) a to absolutně či v procentech?
4. Letos se testy neznámkovaly, ale kritéria hodnocení byla publikována (kvůli VŠ). Jak by dopadlo rozložení známek podle původních kritérií a jak podle upravených kritérií?
5. Jak dopadla neúspěšnost roku 2021 ve srovnání s rokem 2020 a to před úpravou kritérií a po úpravě kritérií?
6. Jak je možné, že i po úpravě kritérií v roce 2021 sice dopadla celková neúspěšnost roku 2021 lépe než neúspěšnost roku 2020, ale přitom se prvomaturanti skoro všech 16 skupin škol zhoršili?
Po úpravě hranice neúspěšnosti z 33 % na 27 % Opatřením procento neúspěšných kleslo z 24,93 % na 16,76 %.
V porovnáním s rokem 2020, kdy bylo 17,59 % neúspěšných, došlo celkově ke zlepšení.
Ale srovnání roku 2021 s rokem 2020 podle typů škol ukazuje, že i po úpravě hranice neúspěšnosti došlo v 13 z 16 typů škol ke zhoršení. Důvodem je neustálý růst podílu prvomaturantů z gymnázií a tím změna poměrového složení prvomaturantů maturujících z matematiky. Prudce rostoucí podíl prvomaturantů z gymnázií zapříčinil zlepšení celkové neúspěšnosti, i když se prvomaturanti z gymnázií i po snížení hranice neúspěšnosti na 27 % oproti roku 2020 zhoršili (kdyby nedošlo vlivem opatření k úpravě hranice neúspěšnosti, bylo by neúspěšných 13,45 % prvomaturantů 4letých gymnázií)
Počet prvomaturantů z matematiky neustále klesá: rok 2013: 30 665 rok 2021: 12 875
Roste procentní zastoupení maturantů z gymnázií: rok 2013: 27,53 % rok 2021: 55,33 %
7. Dařilo se prvomaturantům více v otevřených úlohách nebo v uzavřených úlohách?
Porovnání, v kterých typech úloh získávali prvomaturanti body – zda v otevřených (max. 25) nebo uzavřených (max. 25).
Uzavřené úlohy se dají tipovat.
Prvomaturanti z gymnázií měli převahu získaných bodů z otevřených úloh, prvomaturanti z ostatních typu škol z uzavřených úloh.
8. Jak dopadla úspěšnost jednotlivých 26 úloh? Kdo v nich byl nadprůměrně úspěšný a kdo podprůměrně?
RNDr. Luděk Šnirch, středoškolský učitel matematiky a informatiky