Maturitní debata: Šlendrián z centra

Komentář z Lidových novin shrnuje problémy okolo maturit a tvrdí, že státní maturitu nelze udělat dobře. A bude škodit, dokud ji nezrušíme. Zároveň upozorňuje, že pouhá personální výměna v CERMATu není řešení, protože lidí schopných zvládat tak složitý proces jako plošné testování, je u nás omezený počet.

 

Ředitel Cermatu byl již potřetí odvolán z místa, z něhož řídil přípravu státní maturity. Arogance, vytáčky a zapírání, s nimiž on osobně i někteří jeho podřízení několik let reagovali na kritiku své práce, do akademického prostředí nepatří. Bývalý ředitel odpovídá i za letošní nedostatky. Nejdřív bylo nutno upravit hodnocení v matematice, nyní nesedí hodnocení mnoha slohových prací. Mluví se také o svévolném nastavování laťky a nepřiznaných chybách v testech. Žádný maturant si nemůže být jist svou budoucností, když o ní rozhoduje Cermat.

Maturanti by se měli nahlas ptát, proč ministerstvo souhlasilo, aby byl každý sloh hodnocen jen jednou. Šlo přece o jejich další osudy – nejen o peníze. Ministr Fiala je v tom nevinně, ale měl by zadání pro Cermat zveřejnit. Pokud zadání neexistuje, je tu další průšvih. Pokud existuje, obsahuje vůbec nějaké požadavky na míru chybovosti hodnocení? Když ne, proč? Když ano, jaké? A byly splněny?

Třetí okruh problémů se začne probírat až později. Několik velkých skvrn na projektu státní maturity totiž nelze odstranit bez porušení podstaty látky. Byly viditelné od samého počátku a někteří odborníci na ně poukazovali. Zde jsou spoluviníkem bývalého ředitele všichni politici, kteří projekt v minulosti podpořili. Případně ho nezastavili, ač mohli.

 

Bič na žáky moc nepomůže

Státní maturitu uvítali hlavně špatní učitelé. Strach žáků z neúspěchu u centralizované zkoušky jim měl zajistit autoritu, kterou nejspíš stejně nikdy neměli, ale vyšlo to najevo až po změně režimu v roce 1989. Potřebují tohle učitelé, aby mohli přivádět své žáky k radosti z poznávání? Malé děti přece samy od sebe zkoumají svět kolem sebe, a to důsledně a s velikým zaujetím. O obojí připraví většinu z nich teprve škola. Dáme-li špatným učitelům do ruky bič, zbavíme je současně nutnosti klást si otázku, co dělají špatně. Přestanou na sobě pracovat. Nehledejme, čím udržet žáky ve špatné škole. Školu je naopak třeba začít měnit tak, aby do ní žáci chodili, i kdyby nemuseli. Je ovšem třeba přiznat, že výchova v mnoha rodinách to učitelům neusnadňuje.

Po státní maturitě toužila i mnohá gymnázia. Prý aby se objektivně prokázalo, že mají kvalitnější absolventy než odborné školy. Důkaz už nás všechny stál kolem 1,4 miliardy, a navíc stejně není korektní. Předměty státní maturity totiž na gymnáziích dominují, zatímco v učebních plánech odborných škol jsou nanejvýš rovnocenné předmětům odborným. Testy ze strojírenských technologií ani písemky z výroby zubních protéz však Cermat nepřipravuje. Zaplaťpámbu.

Ke zvýšení objektivity a srovnatelnosti výsledků maturity a posílení její prestiže zjevně nedošlo. Někteří ředitelé škol a učitelé si o nové zkoušce udělali jasno už loni, letos snad prohlédli téměř všichni. Mezitím ovšem odvedli mraky nehonorované práce. Připravila je o čas, který by jinak mohli věnovat sobě, svým rodinám a studentům. Tisíce poškozených mladých lidí budou ještě dlouho cítit křivdu.

 

Budoucnost patří rozmanitosti

Státní maturita bude škodit, dokud ji nezrušíme. Cíle vzdělávání se totiž vyvíjejí v každé škole jiným tempem, což je normální. Ať stanovíme nároky jednotné zkoušky jakkoli, vždy na to hodně žáků doplatí. Buď budou zkoušeni z něčeho rozumného, co se neučili – třeba z objevování souvislostí jako v letošním testu vyšší obtížnosti z matematiky. Anebo budou nuceni nacvičovat ve školách absurdity, jež jsou poučeným učitelům dávno k smíchu. Není snad absurdní předstírat, že píšu reportáž – jako podle jednoho zadání písemné práce vyšší obtížnosti z češtiny? Vždyť za tohle ve slušných novinách propouštějí!

Mohl celý projekt dopadnout líp? Dal by se vylepšit, kdybychom pracovníky a spolupracovníky Cermatu vyměnili? Nemohl a nedal – nejsou lidi. Kdo z kompetentních chtěl, ten už se během uplynulých patnácti let Cermatu přihlásil. A většinou se zase záhy odhlásil. Nejspíš si včas uvědomil, jak rychle se vzdělávání individualizuje. Jednu velikost kalhot nelze vnucovat všem. Navíc mají střih, který už dávno vyšel z módy.

Státní maturita měla pomáhat prosadit kvalitu. Vznikl však nákladný moloch, který velmi efektivně šíří z centra šlendrián. Musíme ještě čekat na další poučení z jejího krizového vývoje?

 

Oldřich Botlík
matematik, zabývá se testováním

 

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
3 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
helena
helena
8 years ago

Pěkně napsáno, ale kdo pomůže našim dětem, když na podzim je čeká to stejné martirium?

Lenka
Lenka
8 years ago

Přesně tak, taky jsem si říkala, že pokud by neudělal ústní část, tak se bude celé prázdniny učit a není možná, ale sloh? Za stejných podmínek to na podzim může dopadnout stejně…

monika
monika
8 years ago

Napadlo mne to samé – sloh si syn může napsat klidně hned zítra znova… Na co čekat tři měsíce v nejistotě co bude dál. Sloh se moc naučit nedá – navíc se slohem na gymnáziu syn problém nikdy neměl a podle jeho češtinářky ho neměl mít ani tentokrát. Jediné pozitivum je, že na vysoké škole kam byl přijat (samozřejmě s podmínkou doručení mat. vysvědčení) jim leží štos žádostí o „odložení“ od podobně postižených (a většina žadatelů neuspěla ze slohu). Můžeme jen doufat, že se hodnotiteli příští práce bude líbit. Každopádně synovi doporučím držet se podobně náročného tématu jako byl recept… Více »