Mladá fronta Dnes: Dejme studentům více důvěry

ilustrační foto by Leo-setä (flcikr.com) (CC BY 2.0)

Publikujeme reakci Radko Sáblíka, ředitele průmyslové školy, který reaguje na komentář středoškolské učitelky Ireny Vlkové týkající se toho, proč z jejího pohledu nejsou středoškoláci způsobilí hodnotit své učitele (ZDE). Debatu v médiích otevřel komentář Boba Kartouse, který vyšel 22. 10. v MF Dnes (ZDE). Radko Sáblík realizuje hodnocení učitelů žáky na škole, kde je ředitelem, již 14 let.

S velkým zájmem jsem si přečetl reakci paní učitelky Ireny Vlkové „Puberťáci nemají hodnotit učitele“ na článek pana Bohumila Kartouse v MF DNES „Učitelé se bojí známek od žáků“. S vyjádřením paní učitelky musím vyjádřit nesouhlas. Sice píše, jak si váží svých studentů, ale zároveň je označuje za puberťáky, kteří nevědí, co činí, dokonce předpokládá, že by si při hodnocení učitelů s těmi přísnými vyřizovali účty.

Na škole, kde jsem ředitelem, studenti hodnotí své pedagogy již čtrnáct let. Letos dostali i možnost oznámkovat svého ředitele. Ani jednou se nestalo, že by propadl pedagog, který hodnotí své studenty sice přísně, ale spravedlivě. Který je skutečná osobnost. Naopak propadají ti s nižší autoritou. Jistě, může se najít jedinec, který vybočí a nehodnotí objektivně, ale takové hodnocení nemůže ovlivnit celkový výsledek. Jako jsou slabší někteří pedagogové, jsou tací i někteří studenti.

Ale předpokládat dopředu nejen jejich neschopnost, ale dokonce jim podsouvat zlý úmysl, to mi připadá nepatřičné.

Pokud studenti dostanou důvěru a zodpovědnost za konkrétní svěřený úkol, přistupují k takovému zadání zcela jinak, než když jsou jen vedeni a svoji vlastní vůli nemohou projevit. Studenti na naší škole se zapojují i do jejího chodu, zúčastní se kulatých stolů ke koncepci školy, rozvoji předmětů a někdy i zastupují školu na jednání se sociálními partnery. Za tuto důvěru se mi vždy odvděčí zodpovědným přístupem a mnohdy i následnou spoluprací se školou, když jsou již jejími absolventy.

Pokud chceme od studentů zodpovědné chování, nebojme se jim také dát důvěru a také je veďme k zodpovědnosti za vlastní činy. Jinak z nich osobnosti nevychováme.

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
6 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej Hausenblas
3 years ago

Pomohlo by k překonání nedůvěry v soudnost žáků a studentů, kdybychom je víc nechávali nahlédnout do své učitelské „dílny“? Znamenalo by to hodně práce a myšlení, najít ve své práci to, čeho by si měli všímat jako hodnoty? Jak těžké by pro mě bylo rozhodnout se o tom, podle jakých hledisek vlastně by mě měli žáci hodnotit, abych to mohl sám uznat jako spravedlivé (i když počítám s tím, že jsou malí, nebo mladí, nebo nezkušení…)? Bylo by hodně těžké najít taková hlediska, která by uznali i moji žáci jako důležitá a spravedlivá? A jak těžké by bylo přidat a… Více »

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
3 years ago

Ale tady nejde o nějaká nahlížení do učitelské dílny. Pan Kmenta a jeho Asociace se chtějí vlomit do kariérního řádu učitelů. To je sakra o něčem jiném.

poste.restante
poste.restante
3 years ago

Mám dotazy na pana ředitele: 1. Na základě hodnocení žáků, které již 14 let provádí, určuje také výši odměn jednotlivých učitelů? 2. Rozhoduje o jejich případném propuštění? 3. Souhlasil by také s tím, aby toto hodnocení bylo jedním z kritérií pro případný kariérní postup? A když tedy letos měli žáci možnost oznámkovat svého ředitele, 4. Souhlasil by pan ředitel také s tím, aby na základě hodnocení od žáků byla stanovena i výše jeho vlastní odměny, či případně aby jeho případně špatná známka mohla být důvodem jeho odvolání z funkce? 5. Je přesvědčen, že jeho názory sdílejí také jeho podřízení učitelé,… Více »

Zdenek Konarik
Zdenek Konarik
3 years ago
Reply to  poste.restante

K bodu 2 – stačí se podívat na inzerci v Učitelských novinách, kde škola pana ředitele schání každé tři měsíce vyučující na matamatiku, český nebo anglický jazyk.

Václav Votruba
Václav Votruba
3 years ago
Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
3 years ago

Jejda, pan ředitel tvrdě pracuje na svých dobrých známkách. Geroj!