Mladá fronta Dnes: Osmiletá gymnázia a slabina školství

ilustrační foto by University of the Fraser Valley (flickr.com) (CC BY 2.0)

Publikujeme komentář Filipa Pertolda, který vyšel 6. 4. pod názvem Osmiletá gymnázia a slabina školství v deníku Mladá fronta Dnes. Ve své krátké glose se snaží najít odpověď na otázku, k čemu slouží osmilétá gymnázia.

Osmiletá gymnázia fungují v Česku už více než dvacet let. A mění životy mnoha dětí a rodičů. Mají sice sloužit k výběru nejlepších dětí, ale realita je komplikovanější.

V posledních letech se na ně hlásí přibližně dvacet procent populačního ročníku a uspěje méně než polovina žadatelů, v Praze i méně než osmina přihlášených. Tyto jedenáctileté děti mají obvykle alespoň jednoho rodiče s vysokou školou, bydlí ve městě a jejich rodiče za ně dominantně dělají rozhodnutí o tom, zda se přihlásit.
Podle šetření TIMSS mají sice děti, které na osmiletá gymnázia chtějí, v průměru lepší znalosti matematiky, ale polovina těch, co se na ně nehlásí, je má velmi podobné. Zato mezi těmi, které se nehlásí, je čtyřikrát menší podíl dětí, jejichž otec vystudoval vysokou školu.

Na osmiletých gymnáziích mají učitelé vyšší tabulkové platy než kantoři na základních školách. Ředitelé osmiletých gymnázií v konkurenci o atraktivního zaměstnavatele jasně vyhrávají.

K čemu tedy slouží osmiletá gymnázia? Především je to úniková cesta ambiciózních a vzdělaných rodičů, kteří chtějí dostat děti z chronicky podfinancovaných základních škol, jež si nedokážou udržet kvalitní učitele. Zásadní roli pro úspěch hraje ochota rodiče nejen investovat čas do přípravy potomka, ale především mu zaplatit přípravné kurzy nebo zkoušky nanečisto. Šance, že by se dítě s horším sociálním a ekonomickým zázemím ukázalo na přijímačkách na osmileté gymnázium, natož bylo přijato, je tak zanedbatelná. Tento systém nerovných šancí je financován z daní všech daňových poplatníků.

Reálně se tím přerozdělují prostředky v rámci veřejného školství od chudých k bohatým s tím, že děti z relativně chudších poměrů zůstanou u hůře placených učitelů na základních školách, což může mít dlouhodobý dopad na jejich kariéry. V tomto kontextu se tak jeví jako skoro „zanedbatelný“ problém, že se zde vybírá tzv. elita ve věku, kdy to prakticky nemá smysl. Děti nejsou schopny racionálně pochopit složitý konkurenční boj, ve kterém hraje větší roli jejich zázemí než jejich schopnosti. To má negativní dopady na jejich sebedůvěru, tedy pokud zrovna stojí na špatné straně barikády. Přijímačky na osmiletá gymnázia jsou proto vlastně zbytečným závodem, který je jen důsledkem neschopnosti státu organizovat a dostatečně financovat školství tak, aby vytvářelo rovné příležitosti pro všechny. První krok k vyrovnání těchto nerovností by měl být ve zvýšení platů učitelům na základních školách, a to minimálně na úroveň těch na gymnáziích. Bez toho se dál nehneme.

3
Přidat komentář

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
PěniceDanaLenka Recent comment authors
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Lenka Krivankova

Dobrý den, děkuji panu Pertoldovi za zajímavý pohled na uchazeče o studium na osmiletých gymnáziích a jejích rodiče. Poměrně jasně vyznívá jeho názor, že jsou to hlavně ambiciózní rodiče, kdo chtějí mít dítě na „lepší“ škole a tudíž mu platí kursy a tráví s ním čas přípravami na zkoušky. U nás je toto téma nyní aktuální. Ano, platíme synovi zkoušky nanečisto, ano, věnujeme mu více času než při běžné školní přípravě. Nicméně to byl on, kdo projevil zájem zkusit přijímačky na osmileté gymnázium. My jej v jeho snaze podporujeme. Neviděla bych tedy tak černobíle jako autor, kdo je tím iniciátorem.… Více »

Dana Paukova
Dana Paukova

Napadá mě i jiný úhel pohledu. Proč tolik rodičů chce , aby jejich dítě chodilo na osmileté gymnázium? Jako rodiči mi záleží na kvalitě vzdělání mého dítěte. Je nadané. Na základní škole tomu nikdo nevěnuje pozornost. Nestíhají to, mají plné ruce práce s dětmi, které také potřebují zvláštní pozornost, i když z opačného konce spektra. A ony to ty nadanější děti nějak přežijou. V rámci inkluze škola ošetřuje (tedy snad) jen ty slabší. Neříkám, že to není potřeba, ale co ti nadaní? Moje dítě na osmiletém gymnáziu jen kvete a uhání mílovými kroky kupředu.

Pěnice Skalicová

Jsme také rodina, kdy jsme vysokoškolsky vzdělaní. nevím, proč je nám podsouváno, že jsme ale ambiciozní. Vše jsme svého času nechali na dětech, zda chtějí nebo nechtějí na osmiletý gympl. Naprosto nic jsme nepodnikli – ani placené kurzy nebo nějaké doučování. Děti se prostě ve škole zajímaly o vyučování, doma se připravovaly, tudíž udělaly přijímačky na 3. a 6. místě. neumím si představit, že by chodily na základku a to jsem byla matka, která potají brečela, že se jim zkrátí dětství. nezkrátilo. užily si, naučily se studovat a bez problémů složily zkoušky na všechny vysoké, kam si daly přihlášky. o… Více »