Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme komentář Boba Kartouse, který upozorňuje na rostoucí míru nerovnosti v rámci vzdělávacího systému ČR. Text vyšel 18. 11. v Mladé frontě Dnes. K tématu si také můžete projít výstupy z nedávné konference Spravedlivost ve vzdělávání, kterou pořádala ČŠI.
Veřejnost i politici jsou v ČR v poslední době znepokojeni otázkou bezpečnosti. V předvolebních programech jsme měli bezpečnost většinou někde na prvních místech politických priorit. K nevíře: Global Peace Index, žebříček bezpečnosti světa, vyhodnocuje ČR jako pátou nejbezpečnější zemi světa. Přesto máme strach, zejména z vnějšího ohrožení. Aniž bychom k tomu měli objektivní příčinu, nepočítámeli mediální hype a politický populismus. Ale proč ne, měli bychom se skutečně zaobírat bezpečností. V tom případě si položme otázku, kde v ČR hledat reálná rizika jejího ohrožení a jak jim zabránit. V ČR totiž existuje velmi reálné riziko toho, že v této zemi dojde na výrazné ohrožení bezpečnosti.
Nebude to ale pravděpodobně horda islamistů, která přijede vyplenit české mrazáky, znásilnit české ženy a českou kulturu. Pokud dojde k extremismu a násilí, bude domácí provenience.
Chybí vhodná páka
Vysoká koncentrace sociálního vyloučení, zejména na severu a severozápadě ČR, s sebou nese všechny doprovodné jevy: výrazně vyšší nezaměstnanost, větší počet rodičů s nižším vzděláním, nižší naděje na dožití a tak dále. Tyto regiony stárnou, klesá v nich míra vzdělanosti, chudnou. Souvislosti se vzděláváním? Ve vyloučených lokalitách klesá sociální mobilita, děti rodičů se středním vzděláním dosahují nižší úrovně. Nízká kvalita bydlení, vysoká míra migrace a etnická homogenita škol negativně ovlivňují dosažené vzdělání.
Obce výrazně ovlivňují situaci nastavením spádových oblastí. Podle odhadů je v ČR zhruba 140 takzvaných segregovaných škol. Současný trend zaměstnanosti? Lákání mladých lidí se základním vzděláním do montoven. Mezinárodní monitoringy TIMMS i PISA potvrzují zvyšující se rozdíly mezi školami dle jejich socioekonomického statusu. V mezinárodním srovnání patří ČR k zemím s vysoce nadprůměrným vlivem tohoto faktoru už od 1. stupně ZŠ.
Přitom Česká školní inspekce (ČŠI) dlouhodobě sbírá data, z nichž vycházím a která poukazují na výše uvedené trendy. „Nepolevíme ani přes nepřízeň těch, kteří nechtějí poslouchat racionální argumenty a respektovat empiricky podložená data,“ řekl Ondřej Andrys, náměstek ČŠI, k tomuto problému na nedávné konferenci Spravedlivost ve vzdělávání. K neuvěření podruhé: málokdo se touto otázkou zabývá, v politických programech a mediálním tlachání na to téměř nenarazíte.
ČŠI pracuje dobře, chybí ale páka, která by zjištění zpřevodovala na politickou akci. Akci, která bude směrovat pozornost s podporou do těchto míst na bázi meziresortního programu, který sváže vzdělávání a sociální podporu. Který bude dětem, jež nemají perspektivu, dávat možnost si ji vytvořit, a to na úrovni rodiny i školy.
O problému rostoucí socioekonomické nerovnosti, souvislostech se vzděláváním a důsledky se v současných politických programech dočtete jen málo. Jestli ovšem chceme řešit naši budoucí bezpečnost, je to právě tohle riziko a jeho řešení. Nebo čekáme na to, až vzniknou uzavřená ghetta a v reakci na ně extremismus? Jinými slovy, skutečně si tak moc ceníme naší bezpečnosti?
Začněme skutečně uvažovat a jednat racionálně a v našem vlastním, skutečném zájmu…