Petr Honzejk: Otevírání škol provází chaos. Ve školství kabinet krizi nezvládá

ilustrační foto (c) eduin

Publikujeme komentář Petra Honzejka, který kritizuje postup ministerstva školství při otevírání škol během uvolňování pravidel během koronavirové krize. Text vyšel 18. 5. v Hospodářských novinách.

S otevíráním škol to je zase jinak. Učitelé se jen tak mimoděk ze sněmovního vystoupení ministra školství Plagy dozvěděli, že se do škol mají ještě před koncem školního roku vrátit i žáci druhého stupně.

„Stojím o to, aby se aspoň v nějakém dobrovolném modu vrátily do škol i druhé stupně v měsíci červnu. Vnímám, že by se ty děti a studenti měli aspoň potkat,“ prohlásil ministr a vyvolal mezi učiteli řádné pozdvižení. Je to skvělá ukázka, jak vláda zcela zbytečně vyrábí chaos.

Zatím je to tak, že se do škol mají dobrovolně vracet od příštího pondělí žáci prvního stupně základních škol. Učitelé skousli, že metodické pokyny, jak to vlastně udělat (skupiny po 15 žácích, povinné rozestupy), vydalo ministerstvo na poslední chvíli i že budou muset paralelně organizovat také distanční vzdělávání. Ovšem v reakci na nové oznámení ministra Plagy už konstatují, že za současných pokynů je dobrovolný návrat všech žáků do škol nereálný.

Organizace Učitelská platforma například tvrdí, že pokud se nezruší omezení, co se týče počtu žáků ve skupině, tak se žáci do některých škol prostě nevejdou. Stejně je vlastně nemožné zajistit, aby se učitelé kvalitně věnovali dětem na místě a současně organizovali výuku na dálku. Panuje zmatek, co oznámení Plagy vlastně přesně znamená. A řeči ministerstva, že s otevřením druhého stupně se „nějak“ počítalo vždycky, vůbec nepomáhají.

Vývoj vlastně svým způsobem dává za pravdu Václavu Klausovi mladšímu, který tvrdí, že školy by se měly otevřít buď úplně, nebo vůbec. „Mezistav k ničemu kloudnému nevede. Přístup ‚kdo nechce, ten nemusí‘ je politika ani ryba, ani rak,“ prohlásil. Ministr Plaga sice tvrdí, že úplné otevření škol není možné,protože rozvolnění má nějaká pravidla a neurčuje je on, ale epidemiologové, to je však zpochybněno hned nadvakrát. Hlavní epidemiolog Roman Prymula prohlásil, že podle světových studií je riziko, že by se dítě nakazilo ve škole, téměř nulové. A v některých evropských zemích se otevírají školy rychleji než u nás. Což dohromady vede k otázce, zda se v Česku už nerozhoduje spíš podle momentální nálady veřejnosti než podle skutečné situace a odborných studií.

Celkově ve školství kabinet krizi nezvládl zrovna nejlépe.Metodická podpora pro distanční vzdělávání nebyla dostatečná, takže kvalita vzdělávání se na jednotlivých školách a podle jednotlivých učitelů lišila jako noc a den. Ale hlavně: informace o otevírání škol se stále mění. Způsob komunikace, kdy se něco nejprve vypustí do médií, způsobuje školám enormní zátěž, což je zcela zbytečné. Situace je bezprecedentní, ale dala se zvládnout s menší dávkou chaosu a nervozity.

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments