Nabízíme dva záznamy debat na téma jednotných přijímacích zkoušek na střední školu. Jde o krátký záznam z pořadu Českého rozhlasu Radiožurnál a z pořadu Události, komentáře vysílaného 22. dubna na ČT 24. V obou záznemech debatují ministr školství Marcel Chládek a Tomáš Feřtek z EDUin. Zároveň shrnujeme obsah obou vystoupení. Tiskovou zprávu MŠMT k zahájení debaty o podobě jednotných přijímaček čtěte ZDE.
Záznam z Českého rozhlasu v délce 6 minut poslouchejte ZDE. Článek k tématu čtěte ZDE.
Záznam z pořadu Události, komentáře v délce 9 minut najdete ZDE.
Ministr školství Marcel Chládek řekl:
- Šlo by o jednotné testy pro všechny druhy maturitního studia včetně soukromých.
- Testovalo by se pravděpodobně elektronicky na středních školách, realizovatelnost tohoto záměru se v tuto chvíli zjišťuje. Pilotáž by mohla být spuštěna příští rok.
- Nový systém přijímacích zkoušek by měl být provázán s novým způsobem financování regionálního školství, který nebude školy nutit přijímat uchazeče jen kvůli platbě na žáka.
Tomáš Feřtek z EDUin řekl:
- Samotné zavedení podobných testů nemůže zlepšit kvalitu škol.
- Jde o nekoncepční krok. Ustoupili jsme od plošných testů v deváté třídě a najednou zavádíme ještě silnější nástroj s velkým vlivem na celý vzdělávací systém.
- Je důležité změnit systém financování regionálního školství, ale chybí nám představa, jak by měla vypadat podpora učitelské profese, což je jediný krok, který opravdu může vést ke změně kvality škol.
Zdroj: ČT 24, ČRo 1
Děkuji za tuto debatu, paradoxně ukazuje, že chceme opět pod tlakem krajů a ředitelů některých středních škol rozmlouvat dětem maturitní studium. Nemám nic proti úplnému střednímu vzdělání s výučním listem, konec konců jeho absolvent si může realitvně snadno dokončit vzdělání s maturitou.. Ale nalijme si v této debatě už jednou pro vždy čistého vína: máme zde síť středních škol na 180 tisíc dětí, trošku se ji podařilo zredukovat, ale ředitelé se prostě odmítli transformovat na centra celoživotního učení a teď tlačí na kraje, aby jim přihrál víc dětí, a dokonce i nějaké ty „vzdělavatelnější“, tak se o tom mluví… A… Více »