Poslechněte si argumenty ministerstva, akademiků i ředitelů v debatě o učitelské kvalifikaci

21. 2. 2014
EDUin
IMG_6257

Nabízíme první výstupy kulatého stolu SKAV a EDUin s názvem Potřebujeme kvalitní nebo kvalifikované učitele? Konal se 20. února v Praze v ZŠ Vodičkova. Můžete si přečíst stručné textové shrnutí a poslechnout audionahrávku.  Kompletní obrazový záznam najdete na našich stránkách příští týden. Pozvánku se seznamem diskutujících a otázkami k debatě si můžete prohlédnout ZDE.

Argumenty zástupce ministerstva školství:

  • Jasné kvalifikační požadavky pro učitelskou profesi, požadující magisterské vzdělání, jsou známé velmi dlouho. Termín pro odchod učitelů bez uznané kvalifikace se několikrát posunoval.
  • Konečný počet učitelů, kteří budou muset odejít, bude pravděpodobně nižší, než uváděných 13 000. Mnozí z nich už pravděpodobně studium zahájili.
  • Ústupek od požadavků na kvalifikaci by byl nespravedlivý k těm učitelům, kteří respektují zákon a vystudovali při své práci.
  • Uznávání neformálně získané kvalifikace je mimořádně složitý problém, který zatím neumíme uspokojivě vyřešit.

Argumenty zástupců pedagogických fakult:

  • Neměli bychom ustupovat od požadavku na plné magisterské studium pro učitele. Takové studium formuje a kultivuje osobnost a snižuje riziko, že děti budou učit problematické osobnosti.
  • Ochota uznávat kvalifikaci i lidem s nižším vzděláním snižuje společenský kredit učitelské profese.
  • I lidé se spontánním pedagogickým talentem potřebují důkladné vzdělání v mnoha oblastech, například psychologie, hodnocení, zacházení s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.

Argumenty učitelů bez požadované formální kvalifikace:

  • O kvalifikaci učitele a o tom, zda umí učit, by měl rozhodovat ředitel, který ho zná nejlépe a umí posoudit jeho skutečné schopnosti.
  • Učitelé bez formální kvalifikace by velmi rádi na vysoké škole dostudovali to, co jim k výkonu profese opravdu chybí, ale fakulty v tuto chvíli nabízejí vzdělání, které je pro ně jen z menší části užitečné. Mnohem častěji ho vnímají jako ztrátu času a opakování toho, co už vědí.
  • Svět se velmi rychle mění a tak jako škola přestává mít monopol na informace a vzdělávání studentů, ani pedagogické a učitelské fakulty si nemohou udržet výhradní právo na poskytování formální kvalifikace pro učitelskou profesi.

Argumenty ředitelů škol:

  • Někteří ředitelé vnímají znění zákona jako zásah do práce ředitele jako pedagogického lídra školy. U některých předmětů jim to komplikuje obsazení učitelských míst opravdu kvalitními lidmi.
  • V případě, že by rozdíl mezi vystudovaným magistrem pedagogiky a zaujatým a motivovaným učitelem, který toto vzdělání nemá, byl jasný a zřetelný, dají ředitelé samozřejmě přednost absolventům pedagogických a učitelských fakult. Zatím ale tento rozdíl nevidí.
  • Požadavek na magisterskou kvalifikaci je známý už dlouho, ale  fakulty zatím nenabízejí modulární vzdělávání a další nástroje, které by umožnovaly učitelům z praxe vystudovat opravdu to, co potřebují, způsobem, který je pro ně přínosný a  kompatibilní s jejich profesním a rodinným životem.

Celou nahrávku debaty v délce 150 minut si můžete stáhnout a poslechnout ZDE.

Zdroj: Kulatý stůl SKAV a EDUin

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články