Ministerstvo školství chce do konce tohoto roku schválit nový Rámcový vzdělávací program pro základní školy. Ty mají podle něj začít plošně učit v 1. a 6. třídě v roce 2027/2028. Ministerstvo by mělo v dohledné době zadat Cermatu také vývoj nových testů pro jednotnou přijímací zkoušku.
Rodiče často posuzují kvalitu základních škol podle úspěšnosti jejich žáků u jednotné přijímací zkoušky. Existuje kvůli tomu tlak na učitele, aby se ve výuce řídili především tím, jak vypadají testy a připravovali na ně žáky.
Pokud má dojít k opravdové proměně výuky na základních školách, jak si autoři nového RVP kladou za cíl, musí podle EDUinu dojít i k proměně jednotných přijímacích zkoušek. Současné testy jsou postaveny do značné míry na konkrétním učivu, které ale není pro školy závazné. Do budoucna by měly, stejně jako RVP, klást větší důraz na kompetence a gramotnosti. Učivo má být jen prostředkem a ne cílem učení. Testy postavené zejména na zvládnutí konkrétních gramotností známe například z mezinárodního testování PISA.
Důležité bude načasování.Nové přijímací zkoušky by měl Cermat začít připravovat hned, jak bude nové RVP schválené. Školy potřebují jistotu, že se budou nové RVP a testy u přijímacích zkoušek vzájemně doplňovat. Týká se to zejména druhého stupně základních škol.
Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „Školy začnou v šestých třídách podle nových školních vzdělávacích programů (které vycházejí z nového RVP) učit v září 2027. Aby mohly ŠVP v klidu připravit, měly by mít alespoň základní představu o podobě nových testů a o tom, kam se testování bude ubírat. Testy by pak měly být připravené pro pilotáž ve chvíli, kdy školy začnou podle nového ŠVP učit. Cermat ale potřebuje dostat od MŠMT jasné zadání a bylo by zároveň vhodné, aby byl harmonogram prací veřejný.”