
Autor článku:
EDUin
Publikujeme text Tomáše Boudy, který vyšel pod názvem Pedagogové všech směrů, spojte se aneb Subjektivní zamyšlení nad novými spolky Pedagogickou komorou a Učitelskou platformou v lednovém čísle časopisu Řízení školy (1/2018). Autor se věnuje cílům dvou profesních pedagogických spolků, které v minulém roce vznikly, Pedagogické komoře a Učitelské platformě. O co usilují, co je spojuje a co rozděluje?
Volby přinesly nebývalou frekvenci témat o vzdělávání v médiích. Nyní je po volbách, boj o mocenské pozice střídá starost o programy, zájem o vzdělávání slábne (známé „odvolávám, co jsem slíbil“?). Ještěže máme polemiky doprovázející vznik Pedagogické komory (PK) a Učitelské platformy (UP). Jde zde o moc či o programy? Jistě o obojí. Proč oba spolky vznikly? Aby něco prosazovaly, ovlivňovaly, zajišťovaly – a to bez moci a vlivu nelze. Snaží se být řádnými aktéry vzdělávací politiky (zdůrazňuji slovo politiky).
Samostatný pedagog může vzdělávací systém ovlivnit pouze jako respektovaný expert (skutečný odborník). Jinak se musí sdružit a něčím se zaštítit – koho reprezentujeme, co máme společného. Funguje u nás mnoho pedagogických asociací, protože máme rozmanitou profesní oblast a různé pedagogické specifikace: učitelskou, poradenskou, vychovatelskou, dle stupně vzdělávání, dle druhu a typu školy. Avšak čím více asociací, tím slabší pozice pro vyjednávání. Ministerstvo školství či jiné centrální (krajské) instituce (např. zastupitelstva a jejich výbory) nemohou vyjednávat se všemi. Nebývá na to čas a neměli bychom o to ani usilovat – plošná diskuse je pseudodemokratická. Proto je od počátku sdružování patrná snaha posunout je nad profesní různorodost:
Oba směry můžeme sledovat již od roku 1990. Na tomto místě si udělejme jen krátký exkurz (anabázi sdružovacích snah můžeme docela podrobně sledovat v dokumentech Jany Hrubé – viz www.ucitelske-listy.cz).
Snahy o pedagogické iniciativy vždy sílily a slábly dle síly tlaku na pedagogy – na jednotlivé segmenty vzdělávání, na školství jako celek. Jsme opět v etapě tlaku celkového, proto se stupňují snahy o spojování, jež se vzhledem k výše uvedenému zaměřují na variantu a), tedy spojování jednotlivců – do Pedagogické komory či Učitelské platformy.
Neuvažuji o vstupu do ani jedné z nich, ale kdybych uvažoval, hledal bych ve stanovách teze směřující k relevanci vzdělávací nabídky, tzn. jak se bude školství vyrovnávat se společenskou objednávkou. Pravda, ta je různorodá, také protikladná, takže bych preferoval objednávku těch, kteří vycházejí z vizí, plánování (včetně monitorování a evaluace), zkoumání, kteří cítí odpovědnost vzdělavatelů za směřování společnosti, vyjádřenou např. prohlášením Andrease Schleichera (zástupce ředitele pro vzdělávání v OECD): „Nikdo vás ve 21. století nebude platit za to, co víte, ale jenom za to, co umíte.“ Vybíral bych ty, kteří chtějí zajistit, aby děti nyní a hlavně v budoucnosti nevnímaly svět jako nesrozumitelný, nebezpečný a neovlivnitelný, jak se to stále častěji děje jejich rodičům, aby zvládaly realitu, nerezignovaly a nehledaly jednoduchá a rychlá řešení – populistická a utopická ani retrotopická (vím o teoriích, které pro značný stupeň nejistoty nabízejí modely jednoduchých matematických algoritmů, případně zdravý selský rozum, ale nevnímám je pro školství jako využitelné). Hledal bych tedy vývoj, proměnu tradiční školy, zdůrazňování kvalitní edukace, hlubokou kulturní změnu ve školách.
Co bych našel explicitně ve stanovách Pedagogické komory: „Hlavním účelem [PK] je propojit mezi sebou pedagogické pracovníky.“ Mezi její cíle patří:
A co ve stanovách Učitelské platformy: „[UP je organizace] založená za účelem naplňování společného zájmu, kterým je přispívat ke zdokonalení výuky na všech typech škol a zlepšování podmínek pro výkon profese učitele v České republice (…).“ Mimo jiné:
Pro vývoj, růst a důraz na kvalitu vzdělávání jsem v obou případech našel klíčová slova:
Stanovy jistě budou programově rozpracovány, přesto je pro mě to, co jsem nalezl, dostatečně rozdílné a signifikantní pro případné využití mocenské pozice – u PK pro status quo, u UP pro změnu tradiční školy (nezpochybňuji snahu obojí vykonávat kvalitně).
Jsem přesvědčen, že tlak na pedagogy bude sílit. Zbytečně se ČMOS a PK i exministryně školství předhánějí v přisvojení si úspěchu za zvyšování platů. Kdyby nebylo objednávky zvnějšku – zaměstnavatelé, ekonomové, experti různé provenience a postupně také rodiče –, byl by pravděpodobně současný úspěch (ministerstvem nazývaný jako rekordní zvýšení, ale jde pořád o vyrovnávání deficitů) menší, ve stylu předchozích reakcí decizní sféry. Jenže objednávka je jasně doprovázena požadavkem na jiné vzdělávání, než většinově nabízí naše školství – viz např. aktuálně diskuse o strategiích Průmysl 4.0, Společnost 4.0, konference Aspen Institute Central Europe, ale už dříve materiály NERV i naše Strategie vzdělávací politiky 2020. Proto bych se sdružoval s cílem společně zvládnout tlak, proměnu vzdělávacího kontextu, ovlivňovat tempo a provázanost změn (simultánní podmíněnost), podmínky edukace.
Proč přesto do žádné nové iniciativy nevstoupím? Protože jsem aktivně prožil vývoj od roku 1989, a přestože kontext pro spojování byl přinejmenším v 90. letech příznivější, snahy o „všeobecné“ sdružování úspěšné nebyly. Protože vzhlížíme ke klasickým profesím lékařů a právníků a snažíme se zbavit stigmat „semiprofesí“, kterými jsou (zde volně využívám charakteristiky doc. Janíka z přednášky Transdisciplinární didaktika aneb O sdílení v učitelské profesi, Ostrava, červen 2012):
Kromě toho nemám zájem vstoupit proto, že jsme již dosáhli jednoho z hlavních cílů sdružovacích aktivit, jímž je profesní zákon o pedagogických pracovnících (ale také posílení práv pedagogů v zákoně školském).
Sloučí-li PK několik tisíc pedagogů (etablované 3 000 členů na Slovensku jsou výmluvné), pak bude při počtu učitelů (ne všech pedagogů) přesahujícím 120 000 zastupovat jen těch několik tisíc svých členů, nikoho dalšího. Nevstoupím i proto, že konsensus se tvoří diskusí, ne tlakem, a diskuse je podmíněna kvalitou, nikoliv kvantitou. Připomněl bych slova jednoho z iniciátorů Pedagogické unie v roce 1990, který zdůrazňoval: „Nepočítáme s masovým členstvím, protože není zárukou žádné kvality, ba spíše naopak. Počítáme s nejschopnějšími pedagogy, kteří budou ochotni věnovat úsilí nad rámec svých pracovních povinností“ (Jindřich Kitzberger, Učitelské noviny, 1990, č. 30). Dodám, že jsem diskutoval s několika signatáři petice proti kariérnímu řádu, z nichž ani jeden jeho legislativní úpravu neznal; stačilo jim, co se o této systémové změně říká, píše (kým? – viz efekt potvrzovacího zkreslení). Učitelská platforma by měla mít jasno, proč dříve neuspěly podobně zaměřené spolky – Asociace profese učitelství, Učitelské profesní sdružení, zúženě i Asociace školských manažerů – a čím se bude udržovat, až odezní vymezování se proti aktivistickému panu Sárközimu a spol. Stanoviska paní Mazancové, předsedkyně UP, znějí přesvědčivě, ale troufám si tvrdit, že nadšením a energií se UP od předchozích iniciativ neodlišuje, a připomenu, že zdůrazňované sociální sítě jsou sice výborným, ale jen nástrojem.
Mně by stačilo, kdyby se staly CZESHA, SKAV a ČMOS pro pedagogy atraktivnější, získaly nezpochybnitelný respekt u všech dalších aktérů vzdělávací politiky a využívaly aliančních strategií. Určitě v různé míře atraktivitu a respekt mají (u mě třeba SKAV), občas zaujmou stejná (nikoliv společná) stanoviska, ale kdyby to stačilo, nevznikaly by stále nové profesní spolky a asociace oslabující vliv pedagogů při tvorbě a implementaci vzdělávací politiky.
Autor článku:
EDUin