Publikujeme prezentace z mezinárodní konference Spravedlivost ve vzdělávání, kterou organizovala Česká školní inspekce za účasti domácích a mezinárodních odborníků. Na konferenci byly prezentovány závěry z šetření o stavu (ne)rovného přístupu ke vzdělávání v ČR, zejména s ohledem na vzdělávání v oblasti tzv. vyloučených lokalit. V druhé části konference byly představeny příklady dobré praxe ze Švédska, Velké Británie a frankofonní části Belgie.
- Karel Čada, Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy – Sociálně vyloučené lokality v ČR
- David Greger, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy – Monitorování spravedlivosti ve vzdělávání: možné přístupy, chybějící data a zahraniční inspirace
- Sonia Ilie, University of Cambridge – Indikátory pro monitorování sociálního znevýhodnění v Anglii a jejich využití
- Kajsa Yang Hansen, University of Gothenburg – Indikátory pro monitorování sociálně-ekonomického statusu žáků ve Švédsku
- Nathanaël Friant, Université de Mons – Indikátory pro monitorování sociálního znevýhodnění v Belgii (Francouzské společenství) a jejich využití
Zajímalo mě, jak si ČŠI představuje tuhletu spravedlivost. A v jednom příspěvku jsem to nalezl. Zahraniční inspirace z (dosud ještě frankofonní, ale již brzy arabské části) Belgie říká „školy s dětmi z méně podnětného prostředí mají větší podporu“. Přeloženo do lidské řeči, ČŠI se bude v Belgii inspirovat, jak nepřizpůsobivým připlácet za to, že jsou nepřizpůsobiví. ////
Tento problém bude třeba řešit na politické úrovni. Jistě se časem na politické scéně objeví relevantní síla, která prosadí zrušení ČŠI. Neboť představa, že by ČŠI dostala rozum sama od sebe, je naivní. ////