Tisková zpráva: Přinášíme data k seriálu Ochránce: Na základních i středních školách mírně roste fyzická agrese vůči učitelům

6. 9. 2021
EDUin
Screenshot_5

Česká televize včera odvysílala první díl nového seriálu Ochránce. Lukáš Vaculík v hlavní roli školského ombudsmana řeší případy, které vychází z reálných událostí přímo ze škol. EDUin chce tiskovými zprávami upozornit na širší problematiku celé tematiky. 

První díl Česká televize uvádí anotací: Aleš Pelán (L. Vaculík) je oblíbeným učitelem na střední škole. Šikana kolegyně ho donutí uvědomit si, že každý někdy potřebuje zastání.

Seriálový příběh vychází z reálné situace na pražské Střední průmyslové škole Na Třebešíně, kde studenti šikanovali učitelku, která následně zemřela. Podle vyšetřování šikana nebyla bezprostřední příčinou. 

Data České školní inspekce ukazují, že na základních i středních školách v posledních letech mírně roste fyzická agrese vůči učitelům. S verbální agresí se setkala téměř každá třetí základní i střední škola. 

Vyšetřování situace na třebešínské průmyslové škole ale ukázalo, že chyba byla hlavně na straně vedení školy, které o problému šikanované učitelky vědělo dlouhodobě, ale situaci ředitel ani jeho zástupci neřešili. EDUin proto doporučuje ředitelům škol a jejich zřizovatelům, aby opravdu věnovali pozornost svému učitelskému sboru.  Přinášíme několik tipů pro práci s učitelským sborem, které sestavil psycholog David Čáp.Právě tohoto experta si povolala Česká školní inspekce ke zmapování situace na třebešínské střední škole po incidentu. 

Pět rad pro fungování sborovny

  1. Nezapomínejme na to, že atmosféra a vztahy ve sborovně se překlápí do tříd.
  2. Vystupujme jako tým. Neshody, nesouhlas a kritiku řešme uvnitř týmu, nikdy ne přes žáky a přes rodiče.
  3. U problematického chování hledejme řešení, pouhá sankce většinou nestačí.
  4. I velmi zkušený a zdatný pedagog se může dostat do situace, kterou sám vyřešit nedokáže. Neměli bychom to vnímat jako selhání.
  5. Naslouchejme kolegům a kolegyním, berme je vážně a nabídněme jim podporu. K tomu můžeme využívat podpůrné nástroje jako intervizi, supervizi, mentoring, rozvoj specifických dovedností atd.

autor: David Čáp

Kontakty na odborníky:

  • David Čáp, psycholog, analyzoval situaci na SPŠ Na Třebešíně, david.cap@ff.cuni.cz, 777 902 555
  • Martina Hanzalová, ředitelka Základní školy Mohylová v Praze, skvěle pracuje s kolektivem učitelů, martina.hanzalova@zsmohylova.cz, 723 518 498

Užitečné odkazy:

  • První díl v ivysilani.cz – ZDE
  • Materiály pro učitele na ČT EDU – ZDE
  • Výroční zprávy České školní inspekce – ZDE
  • Veřejný ochránce práv – Desatero: Jak pomoci oběti šikany v práci – ZDE

Záznam debaty na facebookové skupině Učitelé +, debatu, stejně jako skupinu, organizuje Učitelská platforma: 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články