Tisková zpráva: Rozdělení učiva na jádrové a rozvíjející je další cesta k nárůstu nerovností

9. 6. 2022
EDUin
45

Už dříve představený dokument Hlavní směry revize RVP ZV představil koncept jádrového a rozvíjejícího učiva. EDUin ale upozorňuje, proč může toto rozdělení vést k růstu nerovností. 

Expertní panel považuje jádrový a rozvíjející obsah za příležitost pro větší individualizaci výuky a snížení školního neúspěchu (méně akademické marnosti, méně propadání, méně opakování ročníku). Přitom právě toto rozdělení může vést k růstu nerovností ve školách. „Takto striktní dělení může být pro učitele až příliš definující a bude ještě lehčí posadit šikovné žáky do předních lavic a ty méně nadané do těch zadních, přestože právě oni potřebují školní úspěch ve světě, kde je nízká kvalifikace pro státní výdaje zatěžující,” komentuje návrh analytik EDUinu Jan Zeman. 

Přitom snižování nerovností je jeden z hlavních cílů Strategie 2030+. Právě na možné problémy při rozdělení učiva upozorňuje také členka správní rady EDUinu, poradkyně ministra školství a akademička z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Jana Straková: „Pokud zavedeme dvě úrovně kurikula, školy se začnou s ohledem na to vymezovat a nerovnosti v systému to dále posílí. Některé se stanou školami s jádrovým kurikulem, jiné zase s rozšiřujícím.” Celý rozhovor s Janou Strakovou na webu eduin.cz najdete ZDE.

Dokument Hlavní směry rizika růstu nerovností zmiňuje: Žáci, kteří vyrůstají v nepodnětném prostředí a mají kognitivní předpoklady pro vyšší výkon, mohou volit nejméně náročnou variantu i tehdy, pokud bude školou nabídnuta varianta náročnější, tzn. nevyužijí nabídku rozvíjejícího obsahu. Každá diferenciace – i přísně vnitřní diferenciace v rámci heterogenních tříd – vytváří příležitosti pro nálepkování a další stigmatizaci žáků na obou krajích výkonového spektra.”

Pokud tedy opravdu bude systém rozdělení učiva zavedený, expertní panel by se měl znovu zamyslet nad způsobem vymezení jádrového učiva. Autoři dokumentu rozdělení učiva navrhují na základě expertního posouzení, a to už při tvorbě RVP ZV, případně podle dat z ověřování výsledků vzdělávání s určitým časovým odstupem.

Právě druhá varianta je podle EDUinu méně škodlivá. „To zajistí i redukci sporů zájmových skupin a předmětových asociací, pro které může hledání nejdůležitějších myšlenek skončit u zahrnutí veškerých myšlenek,” dodává Jan Zeman. Také by se podle Jany Strakové nemělo dopředu předjímat, kam mohou děti dojít. „Nemělo by být předem jasné, že Honzík se dostane na úroveň 1 a Janička na úroveň 4. Každý by měl pracovat, jak nejlépe může, a jeho výsledná úroveň by neměla být předjímána. A přesně to se stane, budeme-li mít definováno dvouúrovňové kurikulum,” uzavírá akademička v rozhovoru pro eduin.cz.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články