Tisková zpráva: Školy mediální výchovu učí, výsledky žáků jsou ale slabé

25. 6. 2020
EDUin
Screenshot_1-1-2

Cesta ke změně ve výuce mediální gramotnosti vede přes učitele, shodli se panelisté kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Budou naše školy schopny zvyšovat mediální gramotnost žáků? Velká část těch, kdo ji dnes učí, to dostali za úkol od vedení školy a vzdělání získala samostudiem.

Data ze šetření České školní inspekce, které proběhlo ve školním roce 2017/2018, vypadají na první pohled velmi slibně: podle nich se mediální výchova ve formě průřezového tématu již před dvěma lety vyučovala na 90 procentech českých škol. Na více než 70 procentech z nich se jí navíc věnovala více než polovina interních učitelů. Jenže výsledky testu mediální gramotnosti zveřejněné spolu s tímto šetřením ukázaly jiný obrázek. Například průměrný výsledek u žáků základních škol byl 43 procent, tedy hluboko pod očekávanými 60 procenty, na pomyslnou výbornou jej nezvládl ani jeden žák. 

„Je evidentní, že školy ve svých vzdělávacích programech sice mediální výchovu mají, ale v reálu jí věnují například na středních školách pět až deset hodin za celé studium,“ řekl během kulatého stolu SKAV a EDUin Karel Strachota z organizace Člověk v tísni.

Podle účastníků kulatého stolu chybí mezi učiteli shoda na tom, co se vlastně má v mediální výchově učit. Podle Jana Jiráka z Fakulty sociálních věd UK mediální výchova jako téma vstoupila do škol v 90. letech, kdy se řešila klamavá reklama a násilné obsahy v televizi: „Vzdělávání s transformací médií směrem k digitálním naprosto nedokázalo držet krok. Navíc je u nás mediální vzdělávání postavené tak, že je třeba děti ochraňovat, ať už před násilím nebo před fake news. Tento přístup ale zdaleka nepokrývá celé spektrum potřebných témat.“ Školy navíc nevěnují všem stejnou pozornost. Nejvíce péče věnují rozvoji mediální gramotnosti gymnázia, zato učni jsou podle Michala Kaderky z Učitelské platformy ponecháni “mediální džungli” na pospas. 

Cestu ke změně vidí panelisté v učitelích, i když každý si ji představuje jinak. Zatímco Jan Jirák z FSV UK by rád zavedl výuku odpovídající aprobace na vysokých školách, Karel Strachota sází spíše na odvážlivce a nadšence, kteří ovšem potřebují důslednou metodickou podporu.

Účastníci kulatého stolu SKAV a EDUin:

  • Bořivoj Brdička (Jednota školských informatiků)
  • Milan M. Horák (Waldorfské lyceum Praha)
  • Jan Jirák (Katedra mediálních studií, FSV UK)
  • Michal Kaderka (Učitelská platforma)
  • Markéta Pastorová (Národní pedagogický institut)
  • Karel Strachota (Člověk v tísni)

Podívejte se na záznam z Kulatého stolu SKAV a EDUin:

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články