Všechny děti v Česku stále nemají stejné šance, ukazují aktualizovaná data v Mapě vzdělávání

v dnešním bEDUinu se věnujeme těmto tématům:

30. 10. – 5. 11.

školské odbory uvažují kvůli rozpočtu o stávce

v úterý proběhne konference Lepší škola, věnovat se bude zřizovatelům i rozvoji potenciálu u dětí a sledovat ji bude možné i online

vznikne největší síť soukromých škol, PORG míří do Brna

Týden stručně:

Konferenci Lepší škola zahájí ministr školství Mikuláš Bek. Vystoupení řečníků bude možné sledovat i v živém přenosu.

Úvodní slovo úterní celodenní konference bude patřit šéfovi školského resortu a bude jej možné sledovat živě ve vysílání České televize. Během dne se hosté budou věnovat zřizovatelům a tomu, jak mohou škole a ředitelům pomoci při desegregaci dětí v českých školách, jak rozvíjet talent u dětí s různým potenciálem na jakékoli běžné základní škole nebo smyslu malotřídek a jejich udržitelnosti.

Školy mohou příští rok zůstat na chvíli zavřené, odbory mluví o možné stávce.

Důvodem je podle odborového předáka Františka Dobšíka nedostatečný rozpočet pro regionální školství na příští rok. Problémem jsou především peníze pro nepedagogické pracovníky. Situace je podle odborů kritická (Česká televize). Místopředsedkyně Českomoravského odborového svazu pracovníků ve školství Markéta Seidlová bez bližších podrobností potvrdila, že svaz vyzval k aktivizaci stávkových výborů, podrobnosti k případné stávce zatím ale známy nejsou. „Opravdu už nastává doba, kdy jsme asi před stávkou,“ uvedla k možné stávce bez udání konkrétního termínu. „V současné době připravujeme, jak by ta stávka měla vypadat,“ dodala Seidlová. Podle navrhovaného rozpočtu by mělo mít ministerstvo školství v příštím roce o necelé čtyři miliardy korun více, konkrétně má mít na výdaje připravených 269 miliard korun. Jak už upozorňoval i EDUin, takové navýšení rozpočtu ale nebude na inflaci, rostoucí počet dětí a uzákoněné zvyšování platů stačit. Ministr Bek i proto plánuje škrty, například u PHmaxů, které ale povedou ke snížení kvality výuky. Podle náměstka ministra školství Jiřího Nantla šlo o rozhodnutí, které museli udělat během čtrnácti dnů, ač se o rozpočtu jednalo půl roku. Podle Nantla se ale někdy musí udělat určitá rozhodnutí i ve velmi krátkém čase, jak řekl v rozhovoru pro EDUin.cz. Škrty se probíraly již z jara a za předchozího vedení. Ač školství není jediné, kterého se škrty týkají, mají v něm podle ministra financí Zbyňka Stanjury ubýt tisíce míst.

Zlepšení musí přijít odspodu, přístup ke vzdělávání se musí změnit už ve školce.

To, zda zbyde místo ve školkách i pro jejich dítě, budí během doby zápisu každoročně ze spaní tisíce rodičů, především těch v okolí velkých měst. Kapacit je málo, a jak se shodli odborníci na kulatém stole v předvečer konference Lepší Česko, jde o dlouhodobý problém, který se léta neřeší. Právě u soukromých školek je znatelný největší nárůst soukromých institucí ze všech vzdělávacích stupňů – počet soukromých mateřinek v Česku za posledních deset let stoupl na dvojnásobek, máme jich víc než čtyři sta. Místo státu tak na poptávku reaguje byznys (Forbes). Školství je přitom podle ředitele organizace Učitel naživo Martina Kozla oblastí, která by měla zajímat každého. „Dva miliony lidí, tedy pětina naší populace, dochází v Česku denně do školy. A to, co v ní zažijí a jak je to zformuje, zásadně ovlivňuje životy nás všech. I třeba to, koho budeme volit a podobně,“ upozornil Kozel.

V Česku vzniká největší síť soukromých škol, PORG míří po Praze a Ostravě také do Brna.

Ačkoli gymnázium PORG nedostalo od ministerstva školství licenci k otevření pobočky v Brně, cestu do moravské metropole si přece jen našlo. Spojí se se sítí Školský komplex, která už ve městě několik škol má (Seznam Zprávy). Za gymnáziem PORG stojí investor a bývalý ředitel ČEZ Martin Roman. Ten po vstupu do fungující sítě Školský komplex, která zahrnuje dvě gymnázia (jazykové a přírodovědné), střední školu pedagogickou, základní, uměleckou i mateřskou školu, tak nemusí ani stavět novou budovu. Ušetří tak na plánované investici 600 milionů korun. „Licenci se nám získat nepovedlo, tak jsme to museli vyřešit jinak. Cítili jsme to jako závazek. Slíbili jsme rodičům dětí, které jsou v Brně na naší základní škole, že budou mít možnost pokračovat na osmiletém bilingvním gymnáziu podle modelu a standardů PORG,“ řekl portálu Martin Roman s tím, že gymnázium bude otevřené už od září roku 2025. „Pohnout školstvím není vůbec snadné, ale není to jen o penězích. Devadesát procent toho, co se ve školách může zlepšit, nebude stát ani korunu navíc. My dneska řešíme sto věcí kolem vzdělávání, ale málokdo řeší, jak vypadá oněch 45 minut mezi dvěma zvonky. O to se nezajímá skoro nikdo, ale tam leží 90 procent úspěchu,“ říká také Roman v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Ministr Bek slibuje, že nové přijímačky stihnou. Systém ale Cermat ještě řeší.

Změny v systému přijímacích zkoušek jsou schválené, ale ač jsou testy naplánované na polovinu dubna, technická část připravená není. Podle ministra Beka se ale odklad neplánuje a všechno stihnou. „Nehrozí riziko, že by došlo k narušení předpokládaného harmonogramu. Nemusíme se obávat, dá se to zvládnout,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz ministr školství s tím, že elektronický systém nyní vytváří vlastními silami Cermat.

Aplikace pomůže na základních školách odhalit nadané děti, klíčem jsou herní testy.

Technologická agentura ocenila v rámci ceny Český nápad projekt aplikace, která dokáže pomocí herních testů odhalit nadané děti (ČTK). Na vývoji aplikace se podíleli odborníci z Janáčkovy akademie múzických umění a Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity. „Letos jsme se rozhodli vyzdvihnout a ocenit ty výsledky projektů, které posouvají hranice, o nichž jsme si mysleli, že to už dál nejde,” řekl předseda Technologické agentury ČR Petr Konvalinka. O vítězi ceny Český nápad rozhodovali účastníci slavnostního večera i veřejnost online na webu. Aplikace se soustředí na děti prvního stupně. Systém, který dokáže odhalit nadané děti, se skládá z několika testů, jako je například logické usuzování, prostorové schopnosti či rychlost zpracování, které jsou pojaté jako jednoduché zábavné hry. Děti jsou podle odborníků více motivované a nejsou tolik stresované. „Děti, které nerozvíjejí svůj potenciál, zakrní, vzniknou u nich socioemoční problémy, nenavážou vztah ke vzdělání a je to velká škoda pro celou společnost,“ řekla Šárka Portešová z Masarykovy univerzity.

Výrok týdne

Nový projekt (5)

„Je důležité si uvědomit, že každý žák vyžaduje jiný způsob komunikace, zadávání úkolů, učení se. Když se nám podaří odhalit a zjistit, jaký komunikační typ určitý žák je, usnadní nám to práci s ním a dítě je následně schopno látku uchopit a dále s ní pracovat efektivně. Rozumí zadání a úkolům, protože si je dokáže třeba prohlédnout na obrázku (obrazový typ), nestačí mu, když budeme věci pouze slovně popisovat,” Více zde:

říká ke spolupráci s Projektem Budoucnost v rozhovoru pro Novinky Gita Jindrlová. Ta je třídní učitelkou 24 dětí na ZŠ na sídlišti Máj v Českých Budějovicích, kde jedenáct dětí ze třídy vyžaduje druhý stupeň podpory, jeden žák třetí stupeň a asistenta.

V souvislostech

Všechny děti v Česku nemají stejné šance. Mapa vzdělávání má nová data, příklady dobré praxe i příběhy

Sociologická výzkumná organizace PAQ Research vydala novou verzi Mapy vzdělávání. První vyšla loni v únoru a po revizi přináší aktualizovaná data, nové ukazatele i datové analýzy. Největší proměna je vidět u příběhů vzdělávacích úspěchů a neúspěchů. Na nich je vidět, že vzdělávání pro děti v Česku není stejné a hodně závisí na tom, v jaké části země a sociálních podmínkách se narodí. V tom se tuzemské školství liší od většiny Evropy – u nás mezi různými kouty země panují hluboké nerovnosti. Velké rozdíly vidí PAQ Research v propadání a nedokončování ZŠ či míře znalostí a kompetencí dětí. 

„Samotné školy rovné šance zaručit nemohou. Stěžejní roli hrají různé formy chudoby. Děti kvůli exekucím rodičů či nestabilnímu bydlení přichází o podmínky ke studiu, podporu rodin i aspirace. Sociální problémy se netýkají jen nejvíc znevýhodněných krajů, koncentrují se mikroregionálně. Na řadě míst proto vedle sebe existují naprosto odlišné vzdělávací světy. Aby vzdělávání sloužilo všem dětem stejně dobře, musíme řešit otázku vzdělávání a sociálních podmínek společně,” vysvětluje organizace poskytnutá data.

PAQ Research shromažďuje datové analýzy a výzkumně podložená řešení vzdělávacích nerovností v Česku. Mapa vzdělávání nově ukazuje regionální nerovnosti a vztah mezi vzděláváním a chudobou i na výsledcích testování, které vypovídají o znalostech a kompetencích žactva. Přibyla také typologie obcí s rozšířenou působností a datová analýza, která ukazuje pozitivní roli mateřských škol či podpůrných pozic v boji se vzdělávací neúspěšností. Z dat se tak dá vyčíst, že nerovnosti ve výsledcích vzdělávání, které souvisí hlavně s destabilizující chudobou, zůstávají mezi různými kouty Česka i podle aktualizovaných dat stále velké. 

Z edukalendáře

7. 11. →Praha→ konference Lepší škola 2023

IMG_5459
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články